י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"עלו ליקויים"

מבקר המדינה מותח ביקורת על ועדת החריגים ואיכוני השב"כ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מותח ביקורת על השימוש באיכוני השב"כ. בנאום שנשא היום אמר: "חשוב מאוד שגם בזמן מגפה, ישראל וכל מדינות העולם יקפידו על זכויות הפרט וינהגו בזהירות, באדיבות ובמהירות. בדו"ח שפרסמתי לפני שנה עלו ליקויים בכל הנוגע ליעילות השימוש באיכונים" | בנוסף ביקר גם את ועדת החריגים שפועלת בחוסר רגישות

מבקר המדינה מותח ביקורת על ועדת החריגים ואיכוני השב"כ
מתניהו אנגלמן צילום: לע"מ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן נאם היום (חמישי) בכנס הבינלאומי לציון 50 שנה לנציבות תלונות הציבור, וביקר בחריפות את התנהלות ועדת החריגים של משרדי הבריאות והפנים בגל השלישי והרביעי של הקורונה: "טיפלנו בהתנהלות חסרת רגישות". בנוסף התייחס אנגלמן לעניין 'איכוני השב"כ' וליקויו הרבים, וכן, הגדיר את בני הגיל השלישי "הנפגעים העיקריים מהקורונה". 

בתחילה התייחס אנגלמן בנאומו לחזרה המחודשת של המושגים 'איכוני השב"כ' ו'ועדת החריגים' בעקבות הופעת הזן 'אומיקרון' ואמר: "בדוח שפרסמתי לפני כשנה עלו ליקויים בכל הנוגע ליעילות השימוש באיכוני השב"כ", סיפר מבקר המדינה "בדוח עלה כי רק כ-3.5% מהאנשים שנמצא שהיו במגע עם חולים, ולפיכך נדרשו להיכנס לבידוד, התבררו בסופו של דבר כחולים". אנגלמן הוסיף כי יחס כזה, שהיווה מדד לאפקטיביות של פעילות שב"כ - שיקף פוטנציאל של כניסה נרחבת מאוד של אנשים לבידוד ובכלל זה גם של מי שלא היה במגע קרוב עם חולה.

בעוד שבועיים עתיד מבקר המדינה לפרסם 'דוח נציבות תלונות הציבור' על הסבבים השלישי והרביעי של הקורונה - ולקראת פרסומו החליט אנגלמן לספר בנאומו על שתי תלונות שטופלו על ידי משרדו, "שאמורים" לדבריו, "להבהיר את חשיבות הרגישות בהתנהלות גופי הממשלה מול כלל הפונים". 

"במקרה אחד" פתח אנגלמן בסיפורו, "בתה היחידה של קשישה בת 83 שנמצאת במצב סיעודי ברוסיה ביקשה לצאת מישראל לסייע לאמה שנמצאת לבדה. למרות פניות רבות לוועדת החריגים היא לא קיבלה מענה. נציבות תלונות הציבור פנתה ליו"ר הוועדה וזו מסרה כי קיים עומס רב על הוועדה עם 4,000 בקשות ליום" לדברי אנגלמן הנציבות לא ויתרה ודרשה מתן מענה בתוך 24 שעות. "בעקבות פניית הנציבות הבקשה נבדקה והוועדה אישרה למתלוננת במהירות את היציאה לרוסיה". 

"במקרה אחר" מוסיף מבקר המדינה מתניהו אנגלמן "התקבלה תלונה על ועדת החריגים שאישרה לאשה לצאת מישראל לצורך טיפול בסבתה החולה, אולם באופן תמוה לא אושרה יציאת בתה בת ארבעה חודשים שעדיין יונקת". אנגלמן סיפר כי ועדת החריגים טענה בפני נציבות תלונות הציבור, כי תנאי היציאה מהארץ הם רק למי שבידיו תעודת חיסון או מחלים ודין פעוט כדין מבוגר. "הנציבות בדקה את הנושא עם משרד המשפטים, משם נמסר כי פעוטות עד גיל 3 רשאים לצאת מהארץ יחד עם ההורה שיציאתו אושרה, וכך בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור ועדת החריגים אישרה בתוך זמן קצר מקרה הומניטרי", מתאר אנגלמן. 

לסיום אמר המבקר: "אני קורא גם לחברי ועדת החריגים הנוכחית - אתם עוסקים ב"דיני נפשות". חשוב להפיק לקחים ולתת מענה מהיר והומניטרי לפונים".

מבקר המדינה קורונה ועדת החריגים איכון טלפון מתניהו אנגלמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד