י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כשהתקשורת מציגה פרובוקטוריות כשֵׂיות תמימות

תקשורת הוגנת הייתה קורעת את מסֵכת הצביעות מהנשים ההופכות את הכותל לזירת התגוששות • אבל התקשורת אינה מחפשת הגינות, אלא מובילה מסע שיסוי

ההפגנה בכותל. צילום: קובי הר צבי
ההפגנה בכותל. צילום: קובי הר צבי



כיצד תנהג משטרת ישראל אם תוצג לפניה בקשה לקיים הפגנה ברחבת הכותל המערבי, הפגנה נגד הצעת התקציב, למשל?

ברור שהיא לא תאשר הפגנה כזאת.

וכיצד יגיב בית המשפט אם מארגני ההפגנה יעתרו נגד המשטרה, על שאינה מאפשרת לקיים את ההפגנה?

אין ספק שבית המשפט יסמוך את ידיו על החלטת המשטרה ויבהיר שהכותל המערבי איננו כיכר שוק וזירת הפגנות, אלא מקום תפילה והתייחדות עם בורא העולם.

מדוע אפוא אישר בית המשפט את קיום ההפגנה המבישה שערכו קומץ נשים ברחבת הכותל המערבי בראש-חודש סיוון? מדוע גייסה המשטרה כוחות אדירים כדי לאפשר לקיים את הפרובוקציה הזאת, שכל-כולה התגרות בהמוני בית ישראל ובסדרי התפילה הנהוגים במקום מדורי דורות?

לפעמים עוטפים פרובוקציות ומעשי התגרות בכסות תמימה כביכול, אבל כאן לא הייתה אפילו כסות כזאת. חברות כנסת, שספק אם הן באות להתפלל בראש-השנה וביום-הכיפורים, נתקפו פתאום בתשוקה עזה להתפלל עטופות טלית ברחבת הכותל דווקא, בליווי מאות שוטרים ועדת צלמים.

נו באמת.

משחק מתואם

אילו הייתה לנו תקשורת הוגנת היא הייתה קורעת את מסֵכת הצביעות מפניהן של אותן נשים, ההופכות את רחבת הכותל לזירת התגוששות. היא הייתה מבהירה שאין כאן לא תפילה ולא רגשות דתיים, אלא חילול הדת ופגיעה בקדושת המקום, כפי שנקבע במשך אלפי שנים.

אבל התקשורת אינה מחפשת צדק והגינות, אלא היא מובילה מסע שיסוי כנגד ציבור שומרי המצוות, וכל האמצעים כשרים. אם אפשר לחבוט ביהודים מאמינים באמצעות נשים המתחזות ל'נשות הכותל' – יעשו זאת בחדווה. הם יהפכו את היוצרות, יציגו את הפרובוקטוריות כשֵׂיות תמימות ואת המוני המתפללים, השומרים על קדושת המקום, כ'קיצונים אלימים'.

אנשי התקשורת והפוליטיקאים האנטי-דתיים מנהלים כאן משחק מתואם. הם מתנגדים בשצף-קצף לתפילת יהודים בהר הבית (כמובן לא בגלל האיסור ההלכתי להיכנס להר הבית), מפני שזו 'התגרות במוסלמים', אבל מעודדים את הפרובוקציות ברחבת הכותל, כי להתגרות ביהודים מאמינים זו כמובן מצווה גדולה.

לעמוד כחומה בצורה

בכלל, מוזרה ביותר היא התביעה לאַפשר לכל קבוצה לקיים את 'מנהגיה' ברחבת הכותל. יש 'טמפלים' רפורמיים בארה"ב שבהם נהוג לקיים ארוחה חגיגית ביום הכיפורים אחרי תפילת 'כל נדרי'. אולי צריך לאפשר להם לקיים את 'מנהגיהם' גם ברחבת הכותל, שהלוא המקום "צריך להיות פתוח לכל היהודים"?!

בקהילות רפורמיות 'נהוג' גם-כן לערוך תפילות בשבת בליווי מוזיקה ומערכת הגברה. אולי יתבעו לקיים 'תפילות' כאלה וטקסי בר-מצווה ובת-מצווה גם ברחבת הכותל ביום שבת-קודש? הלוא צריך לאפשר לכל קהילה לקיים במקום את 'מנהגיה'.

מיותר להסביר את גודל האבסורד שבטענות הדמגוגיות האלה. יש כאן מלחמה גלויה נגד קדושת הכותל המערבי, המקום שהשכינה לא זזה ממנו. צריך להבהיר בצורה הנחרצת ביותר כי מאות-אלפי יהודים מאמינים יתייצבו כחומה בצורה ולא יניחו לחלל את הקודש. תפילת רִבבות הנשים ובנות הסמינרים הייתה צעד נכון ומתבקש, וכך יש לנהוג מול ניסיונות כאלה בעתיד.
מנחם ברוד רפורמים כותל מחאה תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד