כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

אלימות קשה בהפגנת האלפים של 'העדה': 11 שוטרים נפצעו • 8 מפגינים נעצרו

הפגנת 'העדה' מול לשכת הגיוס בירושלים נגד 'גזירת הגיוס', גלשה מהר מאוד לאלימות קשה • פחים הובערו, חזיזים ואבנים הושלכו על השוטרים • 11 שוטרים נפצעו • המשטרה השתמשה ברימונים ובמכת"זית לפיזור המתפרעים • מפקד המשטרה: "ההפגנה הכי אלימה מאז נכנסתי לתפקיד" • 8 מפגינים נעצרו • הנואמים: הגאב"ד, הראב"ד והגר"ש אוירבעך • צפו: החלטות העצרת I גלריות I וידאו

צילום: משטרת ישראל
צילום: משטרת ישראל



הפגנת מחאה של אנשי 'העדה החרדית', לצד גורמים המזוהים עימם בציבור הליטאי - נגד 'גזירת הגיוס', התקיימה ביום חמישי בערב, סמוך ללשכת הגיוס ברחוב רש"י בשכונת מקור ברוך בירושלים.

אל ההפגנה הגיעו אלפי משתתפים, כמו גם סקרנים רבים. החסידויות הגדולות והחוגים הליטאיים המרכיבים את 'יהדות התורה', כמו אנשי ש"ס - לא נטלו חלק בהפגנה, ומרבית הרבנים וגדולי ישראל נמנעו מלתמוך בה, אף בעקיפין.

ההפגנה, שהתקיימה ברשיון המשטרה, גלשה מהר מאוד לפסים אלימים וגררה מחזות קשים של חילול ה'. כבר בפתיחת ההפגנה נרשמו מספר תקריות אלימות, כאשר מדי פעם הושלכו חפצים ובקבורים אל עבר השוטרים שאיבטחו את ההפגנה. גם העיתונאי יוסי זילברמן מחדשות ערוץ 2 הותקף פיזית, אך לא נפצע.

ידויי אבנים וחפצים אל עבר כוחות המשטרה שהתמקמו ברחוב גשר החיים נמשכו שעה ארוכה, כאשר מדי פעם פורצים עימותים בין המפגינים לשוטרים. בשיאה של האלימות הושלך חזיז לעבר השוטרים.

שני שוטרים וארבעה לוחמי מג"ב נפגעו מיידוי האבנים, וטופלו על-ידי צוותי מד"א ירושלים. אחד מהם פונה לבית החולים 'הדסה עין כרם' במצב קל עד בינוני, ושלושה נוספים פונו ל'שערי צדק' במצב קל.

במהלך הלילה היו מספר יידוי אבנים לעבר כוחות משטרה ומג"ב ברחוב גשר החיים, זירת ההפגנה, שלושה שוטרים נוספים נפצעו ופונו במצב קל לבית החולים. סך הכל פונו בשל פגיעות מאבנים תשעה שוטרים לבתי חולים שונים.

לפחות שמונה מפגינים נעצרו במהלך האירועים האלימים.

עוד בנושא:
'העדה' יוצאת להפגין נגד הגיוס • יהדות התורה מחרימה
מפקד מחוז ירושלים: "שוטרים ספגו מוטות ברזל וסלעים"
מרביצים תורה • צפו: הפגנת 'העדה' בעין המצלמה
ה'עדה' בגינוי לאלימות: "זו קבוצה שלא שייכת אלינו"

ההתקפה המאסיבית נגד השוטרים החלה מעט לאחר השעה 21:00, אז החלו המפגינים תוקפים את השוטרים שהוצבו במקום, הבעירו פחי אשפה והמשיכו ליידות אבנים. השוטרים, שתחילה גילו איפוק, החלו להיכנס פנימה מדי פעם כדי לפזר את המתפרעים.

בשל ההתפתחויות האלימות, פתחה המשטרה חפ"ק מיוחד בתחנת דלק הטורים. לצורך השתלטות על הזירה, הוקפצו גם כוחות משטרה נוספים מהאיזורים נגב, לכיש דן ומרכז.

מעט לאחר השעה 22:00 החלו השוטרים לפנות את הרחוב. מהמשטרה נמסר כי מאות מפגינים חרדים דירדרו עגלות אשפה ממתכת אל עבר השוטרים, שהשתמשו ברימוני הלם ובמכת"זית לפיזור המתפרעים.

במקביל, סמוך למלון שערי ירושלים התקיימה הפגנה של כמה עשרות אנרכיסטים התומכים בחרדים, שקראו לא להתגייס לצבא. המפגינים האנרכיסטים ניסו לצעוד בתהלוכה מכיוון מקום ההפגנה, אולם כוח משטרה עצר בעדם והחזיר אותם סמוך למלון שערי ירושלים.

צילומים: פלאש 90צילום: צילומים: פלאש 90
צילומים: פלאש 90


מהלך העצרת: נאומים ביידיש

בהתאמה לקהל היעד של המשתתפים נישאו רוב הנאומים בהפגנה ביידיש, וחלקם הקטן בעברית.

ההפגנה נפתחה באמירת תהילים על-ידי הרב דוד מנחם שניידר, משגיח ישיבת גרודנא באר יעקב. בעצרת נשא דברים גם הגר"ש אויערבאך, ראש ישיבת מעלות התורה, שאמר כי אין אף גדול בתורה שתומך בפשרות בנושא גזירת הגיוס.

כמו כן נשא דברים הגרב״ש דויטש, ר"מ בישיבת קול תורה, שהעיד כי לפני כ-20 שנה אמר לו הרב שך זצ"ל כי יש למסור את הנפש פשוטו כמשמעו על גזירת הגיוס. הגרב"ש דויטש זעק והצהיר, כי רבבות בני התורה מוכנים להיהרג על 'גזירת הגיוס'.

גם גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס, ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך, רבה של ביתר עילית הגרד"צ אורדנטליך והגר"מ צדקה נשאו דברים.

העצרת הסתיימה באמירת פרקי תהילים על-ידי האדמו"ר מרחמסטריווקא וקבלת עול מלכות שמים על-ידי הגאון רבי יעקב מאיר שכטר מברסלב.

במהלך העצרת קרס גרם מדרגות ברחוב רש"י, כשעליו עשרות איש. חובשים של 'איחוד הצלה' סניף ירושלים העניקו טיפול רפואי ראשוני לפצוע באורח בינוני ולשני נפגעים באורח קל. הנפגעים פונו להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים.

במודעות שנתלו בבוקר בהן נקרא הציבור להשתתף בעצרת נכתב: "זכור! גורלך וגורל צאצאיך בידיך! השתתפותך בעצרת הרבבות היא האלטרנטיבה היחידה להצלת הנוער מגזירת הגיוס! גזירות השלטון מאיימות על עתיד עם ישראל כולו... זה הזמן להוכיח נחישות ולמנוע את הגזירות!"

החלטות העצרת: לא יתקבלו שום פשרות

"עצרת הרבבות המתקיימת ברחובה של עיר ביום אסרו חג השבועות, יום לאחר זמן מתן תורתינו הק', על פי קריאתם של גדולי ומאורי הדור כ"ק מרן הגאב"ד והביד"צ ראשי ישיבות אדמורי"ם ורבנים מכל חוגי היהדות החרדית, ובהשתתפות אלפי ישראל לשבטיהם וחוגיהם.

העצרת מכרזת ומחליטה כדלהלן:

א) בראש ובראשונה העצרת מתפללת ומתחננת כלפי שמיא בתפלה וזעקה שירא ה' בעני עמו הנדכה, ומתפללת שלא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים, ולקיים הבטחתו כי לא תשכח מפי זרעו אמר ה' מעתה ועד עולם.

ב) עצרת המונית זו נקראה ע"י גדולי ישראל שליט"א למחות נגד הגזירה האיומה העומדת על הפרק דהיינו "גזירת הגיוס" אשר בפיתויים ובאיומים מנסים לגרור את ציבור בני התורה ויראי ה' לצבא ולשירות לאומי, אשר גדולי ישראל הורו לנו חד משמעית שלא להיות חלק בצבא ועל כל אחד להתרחק מהם כמטחווי קשת כי אש הוא עד אבדון תאכל.

ג) העצרת מוחה מחאה נמרצה על הנסיון לעשות סחר מכר בבני התורה, להניף חרב על עולם התורה ולומר לילד החי גזורו, התורה היא נשמת אפינו ורוח חיינו, ולא נוכל לוותר על אף אחד מישראל שיעזוב את ספסלי ביהמ"ד לטובת שירות צבאי או אזרחי.

ד) העצרת מודיעה ומכרזת בקול רם, לא יתקבלו שום פשרות וויתורים, ולא יתכנו שום מתווים ומכסות גיוס, היהדות החרדית אומרת לא לגיוס ותלחם על כל נפש מישראל שלא תלך לאיבוד.

ה) העצרת שבה ומזכירה את הוראותיהם של מרן הגאב"ד והביד"צ ושאר גדולי ישראל שליט"א שאין לאף בחור להתיצב בלשכת הגיוס כל עוד שבהתייצבות קיימת מגמה של שיבוץ ורישום ותחלת צעדי חיול, העצרת קוראת לבני הישיבות אל תראו ואל תחתו כי היהדות החרדית מאחוריכם להגן על כל מעצר ורדיפה.

ו) היהדות החרדית ממשיכת דרך עם בני ישראל לדורותיו אשר פשטו צווארם לטבח על קיום תורתינו הקדושה מוכנה גם עתה במסירות נפש לשמור הן על היכלי התורה והישיבות הקדושות, והן על בתי בני ישראל, לשמור על חומת ההתבדלות בין ציבור יראי ה' לשאינם כאלו, לעמוד בתוקף על משמר קדושת המחנה לבל יחללוה זרים.

ז) העצרת פונה אל מקבלי ההזמנות להשתתף ב'ועדת פרי' אשר מטרתה התבוללות ועירוב טוב ברע, אנא! אל תהיו ידית הגרזן המונפת על עולם התורה והישיבות, ולא, תזכרו לדראון עולם.

ח) העצרת פונה אל מנהיגי ישראל בתפוצות הגולה, אנא! היו שותפים אתנו במאבק קדוש זה, המערכה אינה על יהדות ארץ ישראל לבדה, כי המטרה ברורה ומסומנת לבולל את כלל היהדות החרדית במלחמה על ה' ועל משיחו.

ט) העצרת פונה אל בחורי הישיבות ואברכי הכוללים ואל כלל ישראל קובעי עיתים לתורה, להגביר חיילים לתורה כי היא חיינו ואורך ימינו, וכל המקבל עליו עול תורה מעבירים ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ.

ההפגנה • צילום: פלאש 90













הפגנה אלימות לשכת הגיוס כתב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 70 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד