ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

ללא מנהיג, ללא מבנים: בנייני 'שובו בנים' יופקעו מהקהילה בגלל חובות

'שובו בנים' מתמודדת עם שאלות אידאולוגיות קשות בשל הפרשה שבמרכזה עומד מנהיגה - הרב אלעזר ברלנד • אבל כעת חיי הקהילה בסכנה גם מבחינה כלכלית: הסכם בוררות קובע שמבני המוסדות יימכרו כדי להחזיר הלוואות • ההסכם נחתם בין איש עסקים שלווה כספים עבור הקהילה לבין בכירים

הרב ברלנד, צילום: קובי הר צבי
הרב ברלנד, צילום: קובי הר צבי



הצרות, אומר הפתגם, באות בצרורות: מבני המוסדות של הקהילה הברלסבית 'שובו בנים' עומדים תחת איום של העברת בעלות והוצאה לפועל בגלל חובות. בקהילה מתמודדים בחודשים האחרונים גם עם הפרשה המסעירה שבמרכזה עומד מנהיג הקהילה, הרב אליעזר ברלנד.

אך בעוד הרב עצמו שוהה במרוקו, בישראל מתנהלת - מתחת לפני השטח - דרמה גדולה בהרבה מזו המתנהלת מעל פני השטח.

מסמכים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' חושפים, כי הסכם בוררות בין איש העסקים ערן הוכברג, מי שנחשב בעבר לאחד ממקורביו של הרב ברלנד, לבין בכירים בקהילה קיבל לפני חודשיים אישור מבית המשפט.

המשמעות הינה בעלת משמעות קריטית עבור המוסדות: המבנים שנותרו בידי הקהילה יימכרו לצורך החזרת הלוואות.

תחילה להסכם הבוררות שנחתם בתאריך ב' כסלו תשע"ב:

"הוכברג מסר בידי שובו בנים, מעת לעת, סכומי כסף או שווי כסף רבים ביותר. כדי למסור את הכסף או השווי כסף הנ"ל, נאלץ הוכברג ליטול הלוואות מצדדים שלישיים שונים. בגין הלוואות אלה, אשר נמסרו לשובו בנים כאמור לעיל, נותר הוכברג חייב במועד החתימה על הסכם זה, למעלה מ-10 מיליון דולרים של ארה"ב. סכום ההלוואות הנ"ל נושא ריבית חודשית ממוצעת בשיעור של 1.15%".

על פי ההסכם, ההלוואות ניטלו על-ידי הוכברג ונמסרו בידי שובו בנים או בידי הרב אליעזר ברלנד, על פי הוראתו והנחייתו. עוד עולה, כי ההלוואות היו בידיעתו של הרב ברלנד למרות העובדה כי נטילתם היו במצב תזרימי לא פשוט, "וזאת בשל השקפתו הבסיסית וראייתו האמונית הטהורה, כי חשיבות ייעוד הכספים, מחייבת את נטילת ההלוואות בכל מצב".

למרות שהרב ברלנד ראה את מצוקתו התזרימית של הוכברג הוא פעל כל שביכולתו לדאוג שילוו לו כספים תוך שלעיתים "אף ערב באופן אישי לפירעון ההלוואות".

ומה עשו בכל הכספים?

"בכספים נעשה שימוש ציבורי של אחזקת המוסדות במשך שנים רבות, נעשו מעשי צדקה וחסד בסכומי עתק, ובכלל כך - סיבסוד טיסות לאומן, בסכום מצטבר של כ-6 מיליון דולרים. בנוסף במשך שנים נתמכו אברכי הכוללים של שובו בנים בסכומים של 1000 שקל מידי חודש" ועוד.

על פי ההסכם, הוכברג הסכים ליטול על עצמו את פירעון כל ההלוואות, ולפטור את שובו בנים ואת הראש ישיבה או את מנהליה. יחד עם זאת, סעיף ההסכם מציין כי "עו"ד אלישע גרינפלד, מונה לכונס נכסים לשם מימוש מיידי של נכסי המוסדות".

הרב ברלנד. צילום: שמואל דרייצילום: הרב ברלנד. צילום: שמואל דריי
הרב ברלנד. צילום: שמואל דריי


נפתח תיק בהוצאה לפועל

כאן החל הסיפור להסתבך: שנה אחרי חתימת ההסכם, בראש חודש כסלו, פנה ערן הוכברג יחד עם נציג הקהילה, הרב יהושע הנשיל מנדל, לבורר הרב נתנאל לינדר.

הפנייה בוצעה במטרה לממש את ההסכם. זאת, לאחר שלכאורה הוכברג לא קיבל חזרה את הכספים שהעביר לקהילה.

הרב לינדר חתם על פסק בוררות ובו כתב: "לאחר עיוני בטיוטת ההסכם... הנני מחווה את דעתי בזה כי הן הסכומים והן רוח ההסכם נעשה כפשרה הוגנת ונכונה בדרך התורה והיראה".

עם הפסק פנו עורכי דינו של הוכברג לבית המשפט המחוזי בירושלים, שם הגישו בקשה לקבל פסק דין לאישור פסק הבורר, כדי שמרשם יוכל לקבל לידיו את הכספים שהובטחו לו, באמצעות נכסים שבבעלות עמותת המוסדות.

למרות שבהסכם הבוררות הופיעו סכומי כסף גבוהים, המסתכמים ביותר מ-10 מיליון דולר שאמורים לעבור להוכברג, אנשי העמותה והמוסדות לא הביעו התנגדות לאישורו ואף לא נראה שניסו להגיע לפשרה.

בתאריך ה-13.2.13 חתם בית המשפט המחוזי על פסק הדין, המאשר את פסק הבורר.

על פי החוק, לעמותה של 'שובו בנים', ניתנה האפשרות לערר בתוך 45 יום על החלטת בית המשפט, אך גם ערעור מסוג זה לא הוגש.

בשל כך נפתח השבוע תיק בהוצאה לפועל לשם מימוש הנכסים.

גורם המעורב בפרטי הסיפור הסביר, כי השלב הבא הוא מימוש מיידי של הנכסים שנותרו בידי הקהילה, "יימכרו את בניין הישיבה בעיר העתיקה ואת הכסף ייאלצו להפקיד בידיו של ערן הוכברג".

לדברי אותו גורם, "גם המבנים שנשארו בידי המוסדות, יימכרו וספק מה יהיה עתידם של המוסדות שישבו באותם מבנים".

הסכם הבוררות המלא:















שובו בנים הסכם בוררות אליעזר ברלנד בניינים הוצאה לפועל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד