י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"האסירים כמו פרות בדרך לשחיטה"

חקירת ניר חפץ: עיתונאי השמאל במתקפה חריפה

חשיפת שיטות החקירה הבעייתיות שהפעילו החוקרים על עד המדינה במשפט נתניהו, ניר חפץ - גרמו גם לעיתונאים מהשמאל להזדעזע. חיים לוינסון: "פה בישראל מתייחסים לאסירים כמו פרות בדרך לשחיטה". אור-לי ברלב: "ההגנה קיבלה מחפץ תיאורים מסמרי שיער על מעצרו וחקירתו, שצריכים להדיר שינה מעינינו לגבי זכויות חשודים"

חקירת ניר חפץ: עיתונאי השמאל במתקפה חריפה
ניר חפץ בבית המשפט צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

החקירה הנגדית שנערכה אתמול (רביעי) לעד המדינה ויועצו של בנימין נתניהו לשעבר, ניר חפץ, בבית המשפט המחוזי בירושלים - עוררה ביקורת ציבורית נרחבת לאחר שנחשפו שיטות החקירה הבעייתיות שהפעילו החוקרים על חפץ.

באולם הוקרנו סרטונים מתוך חקירתו של חפץ, ובו נשמעים האיומים הקשים שהפעילו עליו החוקרים. "הפצצה שתחטוף ביום יומיים הקרובים תזעזע את עולמך. אתה לא לוקח בחשבון את היכולות שלנו או מה שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו 433, שיטות החקירה שלנו הכי דומות לשב"כ. כל מה שאתה מדמיין שיכול להיות- יהיה. אני לא מרמה אותך ניר. הילדים שלך לא ירצו להיות בקשר איתך-גם לא אשתך. ההשלכות מעבר לכלא ולתקשורת- התא המשפחתי שלך בסכנה".

באופן חריג נשמעו ביקורות גם מהצד השמאלי של המפה התקשורתית. הבולטת בהן הייתה הביקורת של עיתונאי 'הארץ' חיים לוינסון שטען כי "בישראל מתייחסים לאסירים כמו פרות בדרך לשחיטה".

לוינסון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אני שומע את עדות חפץ על התנאים בכלא ונזכר שלפני זמן מה הייתי בדנמרק בתערוכה של עיצוב והיה שם תמונות מכלא חדש שפתחו בגרינלנד".

"פה בישראל מתייחסים לאסירים כמו פרות בדרך לשחיטה", טען עיתונאי 'הארץ', "יש סיפוק ציבורי מזה שרע להם. שהם נענשים. שהם סובלים. להיות בעד זכויות אסיר זה לא פופולרי".

לדבריו, "האמת שרוב מבני הציבור פה בישראל היו בדנמרק נחשבים לא אנושיים לבית כלא. אבל המצב פה בכלא מזעזע. וזה יהיה ככה בממשלות הליכוד והמערך כי לאף אחד לא אכפת. כן יש אנשים במצב אבוד. אבל רוב האנשים שאתה מתייחס אליהם כמו חיה הם מתייחסים בחזרה".

"‏החברה לא תרוויח מזה שום דבר. תנאי כליאה אכזריים שמנוהלים רע לא משקמים אסירים ולא מרתיעים. רק מרעילים עוד יותר את הנפש. מקומות כמו אבו כביר ומגרש הרוסים צריכים להסגר. אין שום סיבה להתייחס ככה לאנשים. גם לפושעים בטח שלא לעברייני צווארי לבן", טען לוינסון.

אור-לי ברלב, אקטיביסטית חברתית ועיתונאית עצמאית המזוהה עם השמאל, התייחסה גם היא בביקורתיות כלפי צורת החקירה של ניר חפץ, אך הסתייגה: "חפץ מספר על תנאי מעצר וחקירה איומים, חלקם מזעזעים בעיקר בשבוע הראשון, בתחומי בריאות, תזונה, תברואה, שינה, לחצים משפחתיים, כלכליים ועוד. עם זאת, עומד על כך שלמרות 'סבל' ו'גיהינום' במעצר, מבחינה קוגניטיבית היה לגמרי צלול ובשליטה".

היא גם תיארה את התיאורים של ההגנה כ"מסמרי שיער שצריכים להדיר שינה מעינינו". לדבריה, "ההגנה אמנם קיבלה מחפץ תיאורים מסמרי שיער על מעצרו וחקירתו, שצריכים להדיר שינה מעינינו לגבי זכויות חשודים. אולם לא ברור איך ישפיע קו הגנה זה, לאור העובדה שחפץ חתם על הסכם עד המדינה שבועיים אחרי המעצר, והצהיר שהנושא לא השפיע על החלטתו".

לעומת זאת, היו לא מעט עיתונאים המזוהים עם השמאל שניסו לגמד את גודל השערורייה, באמצעות טענות על כך שהימין שתק בעבר כשנחשפו תורות חקירה דומות כלפי אנשים אחרים.

באופן צפוי, גם עיתונאים המזוהים עם הימין תקפו בחריפות את חוקריו של ניר חפץ. מי שניתח את ההתפתחות באופן קצר וקולע הוא הפרשן הפוליטי הבכיר עמית סגל. "תזכורת", כתב סגל בחשבון הטוויטר שלו. "הפרקליטות והמשטרה שיקרו בזמנו וטענו שלא היה תרגיל חקירה פסול".

"תזכורת 2: המשטרה שיקרה כשטענה שלא ניסו ללחוץ על חפץ ואלוביץ להחליף עורכי דין. תזכורת 3: עד היום לא ברור מי אישר את התרגיל. כולם מתנערים. תזכורת 4: עד היום לא ננקטו כל צעדים נגד החוקרים העבריינים של חפץ ואלוביץ", ציין סגל.

כזכור, אתמול התייצב עד המדינה ויועצו של בנימין נתניהו לשעבר, ניר חפץ, בבית המשפט המחוזי בירושלים, להמשך עדותו בתיק 2000 (מוזס נתניהו). חפץ נחקר בחקירה נגדית על ידי פרקליטו של ראש האופוזיציה, עורך הדין בועז בן צור, ובמהלך עדותו נחשפו שיטות החקירה הבעייתיות שהפעילו החוקרים על חפץ.

באולם הוקרנו סרטונים מתוך חקירתו של חפץ, ובו נשמעים האיומים הקשים שהפעילו עליו החוקרים. "הפצצה שתחטוף ביום יומיים הקרובים תזעזע את עולמך. אתה לא לוקח בחשבון את היכולות שלנו או מה שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו 433, שיטות החקירה שלנו הכי דומות לשב"כ. כל מה שאתה מדמיין שיכול להיות- יהיה. אני לא מרמה אותך ניר. הילדים שלך לא ירצו להיות בקשר איתך-גם לא אשתך. ההשלכות מעבר לכלא ולתקשורת- התא המשפחתי שלך בסכנה".

ניר חפץ הגיב לדברים שנאמרו בסרטון מתוך חקירתו ואמר כי "האיום היה ברור. אם לא אספק גרסה יהיה איום על משפחתי".

חפץ חשף פעולה בעייתית נוספת שהופעלה נגדו בחקירה: "נכנס חוקר שמעולם לא הכרתי ולא ראיתי אותו אח"כ, התקשר בסלולארי לאשתי! מול העיניים שלי! ואמר שעומדים לשחרר אותי ומחר אני בבית. אמרתי לחוקר - למה אתם משחקים ברגשות של המשפחה שלי?! תעזבו את המשפחה! זה חתיכת מהלך מנובל. אחרי התרגיל הזה האריכו לי את המעצר ב 8 ימים".

חפץ סיפר על התנאים הקשים בהם הוחזר במהלך חקירתו: "שמו אותי בכלוב מטונף, כמו כלוב של קופים. בהתחלה הכניסו כל מיני עצירים לבושים בכתום שדיברו ערבית, אח"כ הכניסו את העזתיים. אחד מהם זיהה אותי עם נתניהו. הם התחילו לצעוק נתניהו! נתניהו! ושקשקו באזיקים. זה- יחד עם אירועים נוספים שקרו בתא-חשבתי שאני בסכנה, שלא אצא מזה בחיים".

חפץ סיפר כי "הוציאו אותי מהמיטה ב 06:00 לחדר החקירות. לא אכלתי עד ליום שאחרי. כל מה שאכלתי בלהב 433 זה רק סנדוויצ'ים משולשים ממכונה. במעצר שמו לי 5 פרוסות לחם עם ריבה ושוקולד, ככה במשך שבוע, לא אכלתי שום דבר פרט למה שתיארתי. תזונה בלתי מתקבלת על הדעת. בלי סכו"ם-שמתי את האוכל על הברכיים ואכלתי".

ניר חפץ חיים לוינסון עמית סגל משפטו של בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד