י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"גבאי השטיבלעך ישימו עין"

סערה בעולם הקידושים: הוודקה שאסורה בהנאה

הוודקה Grey Goose המוכרת, אותה מגישים לקידוש בשבת בבוקר בהרבה בתי כנסת בארצות הברית, התגלתה כיין המוגדרת הלכתית כ"סתם יינם" - יין שאסור בהנאה ובנגיעה. הגר"א אקשטיין: "על הציבור להיזהר לא לקנותו יותר, וגבאי השטיבלעך ישימו עין שזה לא יבוא בשערי הביהמ"ד ללעקיך און בראנפען"

סערה בעולם הקידושים: הוודקה שאסורה בהנאה
אילוסטרציה צילום: unsplash

סערה בעולם הקידושים בארה"ב: הוודקה Grey Goose המוכרת, אותה מגישים לקידוש בשבת בבוקר בהרבה בתי כנסת בארצות הברית, התגלתה כיין המוגדרת הלכתית כ"סתם יינם" - יין שלא נודע אם הוא להקרבת עבודה זרה או לשתייה, ושאסור בהנאה ובנגיעה.

דומ"ץ חסידי בעלזא ויו"ר 'וועד הכשרות מחזיקי הדת ארה"ב', הגאון רבי אשר אקשטיין, פרסם היום (חמישי) הודעה נחוצה ובה הוא הזהיר את הציבור מלהשתמש ביין הנפוץ.

"בזמן האחרון נודע לנו שכל משקאות הוודקה מחברת Gray Goose, אפילו אלו שכתוב עליהם Unflavored (בלי טעם), מכילים בתוכם אלכוהול מענבים Grape Alcohol שהם בכלל סתם יינם", כתב הגר"א אקשטיין.

"על כן על הציבור להיזהר לא לקנותו יותר, וגבאי השטיבלעך ישימו עין שזה לא יבוא בשערי הביהמ"ד ללעקיך און בראנפען ('לחיים' אחרי התפילה)", לשון ההודעה.

ניו יורק החרדית סוערת בעקבות ההחלטה. אחד התושבים מספר ל'בחדרי חרדים' כי מדובר ביין נפוץ שהוגש כמעט בכל קידוש בשבת בבוקר או ב'לחיים' אחרי התפילה. "האזהרה של הרב אקשטיין הפתיעה את כולם. מדובר בדרמה של ממש".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ישנם רבנים הטוענים שלאחר בירור משלהם, ה-Gray Goose אינו מכיל אלכוהול ענבים, ולכן, היין אינו אסור בהנאה.

הבהרה של הדומ"ץ

מספר שעות לאחר פרסום האזהרה, פרסם הרב אקשטיין 'הבהרה', בה כתב לרבים השואלים: "בנוגע להוודקה Goose Grey - שיצא ממני שיש בו סתם יינם. אחר בירור ביחד עם רבנים מומחים נראה לנו כעת, שאין אלכוהול סתם יינם בתוך הוודקה . אכן, נודע לנו שהמוצר שאין עליו חותם כשרות עלול להיות חשש מבליעת כלים של סתם יינם - ואכן חשש זה קיים בכל יי"ש שאין עליו הכשר. וע"כ הציבור המדקדקים בכשרות מן הנכון להימנע מכל יי"ש וודקה שאין עליה חותם כשרות".

וודקה יין נסך קידוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד