כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מתווה שרנסקי • הרפורמים בעד - הארכיאולוגים נגד

הסכמה מקיר לקיר למתווה שרנסקי שיקצה רחבה מיוחדת לנשות הכותל • גם התנועה הרפורמית הביעה תמיכה • רק רשות העתיקות מתנגדת: "גוזרים כלייה על האתר הארכיאולוגי"

נשות הכותל. צילום: פלאש90
נשות הכותל. צילום: פלאש90

"אם כל הגורמים המעורבים ימשיכו בדיאלוג שהחל, ניתן יהיה להגיע לפתרון שיאפשר לכל יהודי להרגיש בעת ביקורו בכותל הזדהות עם העם היהודי והדת היהודית ע פי דרכו ומנהגיו, תוך 10 חודשים", אמר נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית בדיון היום בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ ד"ר עליזה לביא, בו הציג את "מתווה שרנסקי".

לדברי שרנסקי, "הכותל הוא המקום הכי אינטימי, הכי קרוב לקב"ה. הוא גם מרכז דתי וגם סמל של זהות לאומית, לכן זה כל כך טבעי שהאינטרס הוא שכל יהודי בעולם יוכל להביע בכותל הזדהות עם הדת היהודית ועם העם היהודי בדרכו. ההתפתחויות מוכיחות שהפתרון יימצא לא בבית משפט ולא בחוקים, אלא בהסכמה רחבה בין כל חלקי העם".

יו"ר הוועדה ח"כ ד"ר עליזה לביא קראה לשמור על דיאלוג בין הצדדים, והתלוננה: "רחבת הכותל מחולקת באופן לא שוויוני בין נשים לגברים. פניתי בעבר לרב הכותל. תמיד דיברו על הרחבת עזרת הנשים, תוך חודש, חודשיים, שנה, שנתיים. הדברים לא קורים. עזרת הגברים רחבה פי שלוש ולא נעשה כלום".

ח"כ מירי רגב, יו"ר ועדת הפנים הודיעה כי "אני מתכוונת להצטרף לנשות הכותל ביום ששי הקרוב, לא עם טלית, אלא עם כיסוי ראש.

"עד ראש חודש הבא אמור משרד הדתות להתקין תקנות בצמוד למתווה שרנסקי. המדינה נרדמה בשמירה ותפקידה להתעורר. החלטת בית המשפט המחוזי מחייבת את המדינה להכשיר מתחם לתפילה מעורבת עד סוף החודש הבא".

ח"כ ישראל אייכלר סיפר כי "אבא שלי היה בכותל עם הצנחנים. גם החילונים אז היו אורתודוקסים. אני לא מכבד את מי שרוצה מלחמה עם היהדות. אני רואה מי באה לכותל".

ח"כ יצחק הרצוג: "ההסדר שאני סייעתי בזמנו בהשגתו איפשר לנשות הכותל להתפלל בקשת רובינסון פעם-פעמיים בשבוע. הרבנות הראשית באומץ לב שיתפה פעולה וסיפקה להן כלי קודש וציוד לתפילה. המקום הפך לאתר לאומי ונערכים שם טקסי בר ובת מצווה. דאגנו לנגישות. בהמשך כל מזכירי הממשלה המשיכו להוביל את העניין – גדעון סער, ישראל מימון וצבי האוזר. במקום יש פעילות קבועה ומרשימה. שרנסקי, עם היכולת שלו, מציע לשדרג את ההסדר ולהפכו לשוויוני וראוי. אין לי צל של ספק שזה נכון".

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת הודיע שתנועתו תומכת במתווה שרנסקי, בתנאי שיכובדו מספר עקרונות.

ד"ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים היה היחיד שהתנגד למתווה שרנסקי: "גוזרים כליה על האתר החשוב במדינה. מתווה שרנסקי מדבר על 81 מטר על חשבון האתר הארכיאולוגי. זהו המקום היחיד שרואים את נדבכי הכותל ואת הרחוב ההרודיאני ואפשר לחוות את אירועי החורבן. רשות העתיקות מתנגדת למתווה".
כותל רפורמים שרנצסקי כנסת תפילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד