כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
עם האותיות נ.ג.ה.ש

סביבון מהמאה ה-19, נמצא בחפירות במוסקבה

במהלך חפירות בסרטנקה שבמוסקבה, בקיץ האחרון, נמצאו מספר תשמישי קדושה יהודיים, באחד מבית הכנסת העתיקים באזור | אחד הממצאים הייחודיים, היה סביבון עשוי עופרת ועליו האותיות נ.ג.ה.ש | כעת, בחג החנוכה, דיווחה העירייה על הממצא המיוחד

סביבון מהמאה ה-19, נמצא בחפירות במוסקבה
הסביבון שנמצא צילום: המחלקה למורשת תרבות של העיר מוסקבה

סביבון עם אותיות עבריות נמצא בסרטנקה שבמוסקבה בקיץ האחרון. האותיות העבריות חקוקות על קצה הסביבון, ארכיאולוגים במוסקבה שחפרו במקום הצליחו לנקות ולקרוא את האותיות שהודפסו על הסביבון שעשוי מעופרת מהמאה ה-19.

הפריט נמצא בין חפצים אחרים במהלך חפירות בסרטנקה. האותיות נ.ג.ה.ש. היו רשומות בצידי הסביבון. ההנחה היא שייתכן שהסביבון היה שייך למישהו מקהילת היהודית שהתקיימה במקום בין השנים 1830-1930. זה היה אחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר במוסקבה.

בשנת 1930 נסגר בית הכנסת ובשטחו נפתחה אכסניה לחיילי הצבא האדום המשוחררים. המבנה בו שכן בית הכנסת, הפך לבניין מגורים בן ארבע קומות.

הסביבון שנמצא

מעיריית מוסקבה נמסר לתקשורת המקומית, כי הממצא נמצא בקיץ, אך הוא דווח לציבור רק כעת במהלך החנוכה בגלל החג. ראש המחלקה למורשת תרבותית אלכסיי ימליאנוב אמר, כי הסביבון שנמצא עשוי מעופרת. לאחר הניקוי נמצאו עליו האותיות המוכרות, עם האות "ש" ולא "פ", מאחר וסביבונים בחו"ל מיוצרים עם האות "ש", כפי שצריך להיות לסביבון מחוץ לארץ ישראל. החלק העליון ישוחזר ולאחר מכן הוא ייתרם לאחד המוזיאונים בעיר.

כמדי שנה, במרחק הליכה מהמקום הקרוב מאד לקרמלין, הגאון רבי בערל לאזאר הדליק את נר ראשון של חנוכה במעמד המונים ובפרסומי ניסא מהגדולים בעולם.

הרב בערל לאזאר מדליק נר חנוכה בסמוך למקום

הרב לאזאר מוסקבה סביבון ארכיאולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד