י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בנט הבין מאוחר, הוא צריך את החרדים

הטעות של הנדל וגט הכריתות של אלי אבידר לאביגדור ליברמן

בלשכת ראש הממשלה לא מתייאשים וממשיכים במרץ לנסות ולהכניס את החרדים לממשלה. בנט הבין מאוחר מדי כי סיכוייו לשרוד, עולים משמעותית עם החרדים. האם יש מקום לחרדים לצד ליברמן? • וגם, אבידר מעניק גט כריתות לאיווט ומודיע כי בכוונתו להרעיד את הממשלה

הטעות של הנדל וגט הכריתות של אלי אבידר לאביגדור ליברמן
הנדל, ליברמן ואבידר צילום: פלאש 90

ברית נוקדים - רמת אביב שתבלום את כניסת החרדים לממשלה

המו"מ שקיימו אנשי חסידות בעלזא עם אנשי לשכת בנט היה רק הספתח לסדרה של שיחות וניסיונות של חיזור מצד לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט שרוצה מאוד לצרף את המפלגות החרדיות לממשלה. אנשי לשכתו של בנט עדיין מנסים לפעול בנידון, ואף שניים מאנשי לשכתו שמחזיקים בקשרים עם עסקנים חרדים, פעלו גם אחרי העברת התקציב בכמה כיוונים, במטרה להביא את החרדים. השניים קיימו פגישות עם מתווכים שהעבירו הצעות לאחד מראשי המפלגות החרדיות ממש בימים האחרונים במטרה לשלבם בממשלה. בנט הבין, (אולי מעט מאוחר מדי), שבכדי לשלוט בעצמו בממשלה ולא להישלט בידי לפיד וליברמן, עליו לצרף את 16 המנדטים של הסיעות החרדיות.

על פי עסקנים שישבו עם אנשיו של ראש הממשלה בנט, הוא מוכן לשלם על כך במוזמן כדי לקבל את החברים מדרעי ועד אייכלר, שיעניקו לו שקט בקואליציה וגם יבטיחו לו יציבות בממשלתו לפחות עד למועד הרוטציה עם יאיר לפיד. במועצת החסידית ישנם קולות משמעותיים שאומרים שבתמורה לתקציבים ניתן לסייע לממשלה בחוקים קריטיים, כמו התקציב בזמנו, וחוקים קריטיים שיבואו בעתיד. מנגד יש את הגורמים היותר קיצוניים שמסרבים לשתף כל פעולה עם ממשלה שתומכת ברפורמים ופוגעת לדבריהם ביידישקייט. זאת למרות שהתקציבים שהועברו לרפורמים בזמן ממשלת נתניהו יחד עם החרדים הייתה משמעותית יותר גובהה. והפגיעה בדת? עד עתה החרדים היו בממשלה ולא מצאו פתרון וכך הם התגלגלו לידיהם של ליברמן כהנא ושות'.

השאלה האמיתית היא איך ניתן לסלול את דרכם של החרדים לממשלה בה אביגדור ליברמן הוא הרבה יותר מעוד סתם שותף. כשגורמים חרדים בדקו עם אנשי יש עתיד, האם 'ברית נוקדים רמת אביב' חזקה יותר מכדי לצרף את החרדים לממשלה ולקבל 16 חברי כנסת נאמנים, הם קיבלו תשובה לא מפתיעה "יש עתיד שילמה על כך מחיר בשותפות עם ישראל ביתנו, הציבור שלנו לא אהב שיש עתיד, אלה שסימנו את המאבק בשחיתות כרתה ברית פוליטיים עם אלה המושחתים שרבים מחבריה נחקרו ואף נכלאו בגין שחיתות".

במילה האחרונה סיכמו אנשי יש עתיד לחרדים שגיששו האם יתמכו בהחלפת בליברמן בחרדים לטובת יציבות שלטונית, "השותפות בינינו לליברמן חזקה", הם הבהירו "שילמנו על כך מחירים בבחירות, אבל היא הוכיחה את עצמה שהיא שווה את זה, ואנחנו מעוניינים להמשיך אותה לעוד שנים קדימה". במילים אחרות, צירוף החרדים לממשלה לא באמת תהיה רלוונטית, גם אם חבירה חרדית ליש עתיד לא נראית כיום מופקעת, חבירה בין אריה דרעי, משה גפני וליצמן לאביגדור ליברמן לא נראית ריאלית כלל.

בנט ודרעי\\צילום: פלאש 90

תעלומת אבידר: הילד הרע של הקואליציה עם גט כריתות לליברמן

את השבוע הזה יכול השר אלי אבידר לסיים עם חיוך. הוא פתח אותו עם סערה סביב איכוני השב"כ. אבידר היה הראשון להביע את התנגדותו לאיכונים פומבית והוא אף התעמת על כך עם ראש הממשלה נפתלי בנט, עימות ש"במקרה" דלף לתקשורת, בעקבותיו העזו עוד כמה חברי ממשלה וקואליציה להביע התנגדות לכלי שהיה חלק מהסיבות למחאת בלפור שהקימה את הממשלה הנוכחית. בסוף השבוע הודיע ראש הממשלה שלא יחדש את השימוש בכלי האיכונים ובכך רשם אבידר הישג מול בנט, אך לא רק, גם מול גדעון סער שאמר לאבידר ביום ראשון אחרי ההצבעה שגם סער התנגד לה, אם כי בצורה הרבה יותר דיפלומטית: "עכשיו שההצבעה התקבלה כולנו בממשלה מחויבים לה", אבידר השיב לו בהתרסה "נראה לך?…", אכן אבידר מרוצה שלא יהיה מחויב לאישור הממשלה שכבר לא רלוונטית.

אפשר לחלוק על הסגנון של אבידר, אבל הוא עקבי במסרים שלו מאז נכנס לחיים הפוליטיים, במשך שבועות הוא הגיע בכל מוצ"ש לבלפור וזעק נגד השחיתות של ראש הממשלה וקרא לחוקק את החוק שימנע מח"כ עם כתב אישום להרכיב ממשלה, וכמובן בעת הקורונה הוא זעק על האיכונים הפולשניים של השב"כ. מבחינת אבידר העימות נרגע בעקבות הודעת ראש הממשלה בסוף השבוע, אבל העימות הבא כבר נראה מעבר לפינה כשהוא יתעקש לחוקק בהקדם את החוק שימנע מאדם עם כתב אישום לכהן כראש הממשלה, חוק נתניהו אם נקרא לו בשמו המדויק.

"אבידר", משוכנעים מקורביו "לא סוחט תפקיד". הם מתייחסים לתדרוכים נגדו ואומרים, "הוא יכול בשמחה וברצון לשוב לכנסת והוא לא יהיה האצבע ה-61 שתקשה על תפקוד הקואליציה". לדברי מקורב לאבידר, "הוא חפץ שהממשלה במתכונתה הנוכחית תמשיך ותמלא את ימיה". השבוע מצידו הוכיח אבידר כי לא צריך לחזור לכנסת כדי להסעיר את הקואליציה, הוא יכול לעשות זאת גם כשר ללא תיק בממשלה ולגרור אחריו תמיד קומץ חברי כנסת. הוא ישמש בתפקיד נחשון בן עמינדב ויקפוץ ראשון למים, הם יבואו אחריו.

מבחינת אבידר, השבועות הקרובים יהיו קריטיים להמשך פעילותו בממשלה. כשהוא נכנס לתפקיד שר ללא תיק, הוא הציב לעצמו חמש משימות לעמוד בהן, את כולן הוא צפוי להשלים בקרוב, אז הוא יתעקש לקבל תפקיד ממשי, או שישוב לכנסת לכהן כחבר כנסת מן השורה, שם הוא הוכיח כי אפילו כחבר אופוזיציה היא יודע לבלוט היטב. הוא לא יחבל בממשלה למרות הקשר החם שהוא מחזיק עם רוב חברי הליכוד והסיעות החרדיות, אבל הוא לא מתכוון וכנראה גם לא יודע להיות 'יס מן' שאומר כן על כל דרישה של הנהלת הקואליציה. אבידר שנכנס לתפקיד סירב להקים משרד חדש ולשבץ שורה של תפקידים של ראש מטה ועוזרים, בשלב הראשון הוא נשאר בלשכתו בכנסת ונשאר עם עוזריו מזמן כהונתו בכנסת, בימים שהכנסת הייתה בשיפוצים, עבד השר אבידר מהספרייה בביתו.

כך או כך, מי שלא צפוי לעזור לו בקרב הבא מול הקואליציה הוא אביגדור ליברמן, מזה כמה חודשים השניים לא החליפו בקושי מילה, מי שחיפש את אלי אבידר בישיבות הסיעה של 'ישראל ביתנו' מאז שבוע אחרי הקמת הממשלה, לא מצא אותו שם, מבחינת אבידר הוא סיים את השותפות עם ליברמן ועם ישראל ביתנו, והוא מחכה לראות איך יגיב לכך ליברמן, שמא יכריז עליו כפורש, או אולי יבחר להוריד את הראש וייתן לו להמשיך בדרכו הפוליטית, כשאיווט שומר את הקלפים קרוב לחזה. אבידר שומר גם בימים אלו על קשר חם עם החרדים, כדי למצוא התבטאויות שלו נגד הציבור החרדי לאחרונה, נצטרך לנבור ממש קשה בארכיון הגוגל. הוא לא מסתיר את דעתו ברדיפה של ליברמן נגד הציבור החרדי "הוא פופוליסט", הוא מכנה אותו, כך הוא מתייחס למשל להחלטה של ליברמן לביטול המס על המפעלים המזהמים ולהטיל מס אכזרי דווקא על כלי החד פעמי שמכוונים כפגיעה נגד הציבור החרדי.

מבחינת הסיעות החרדיות שמחזיקות כאמור בקשר טוב עם אבידר, האדם שהיה אורח קבוע בביתם של חבר מועצת חכמי התורה הגר"ש בעדני ושר התורה הגר"ח קנייבסקי יכול גם להיות האצבע שתכריע בסוגיות דתיות בכנסת, "בחיים לא אפגע בציבור החרדי", השמיע אבידר השבוע התחייבות באוזניהם של כמה מחבריו החרדים הטובים שתהו לאן הוא מכוון. בתחינתם, הוא יכול להיות מי שייתן להם גיבוי בחוק הגיוס, לתקוע מזימות נוספות של ליברמן או אפילו להשפיע עם תיקונים בחוק הגיור ותחבורה ציבורית בשבת. אנחנו בטוחים שסערת אבידר תלווה אותנו לפחות עד לפיזור הכנסת ואולי הוא עוד יפתיע ונזכה ליהנות מההופעה הטובה ביותר גם בכנסת ה 25.

אלי אבידר\\צילום:נועם ריבקין פנטון פלאש 90

הטעות האסטרטגית של יועז הנדל; מאחורי הקלעים של פגישת הרבנים

שעות לפני הפגישה של קבוצת הרבנים והאדמו"רים עם שר התקשורת יועז הנדל בעניין הפגיעה בקומה הכשרה, הגיעה לאוזנו של האדמו"ר מויז'ניץ השמועה על קיום הפגישה והוא ביקש להשתתף בה. כשניסו להסביר לאדמו"ר כי אין זה כבוד שהרבי יטריח את עצמו לשר מדרג ב', הרבי סירב להתרגש והודיע כי המאבק נגד האינטרנט חשוב יותר מכבודו ומיהר להודיע לגבאים להקדים את תפילת שחרית ולבטל בריתות כדי שיספיק לעלות לירושלים. עסקנים פוליטיים שניסו לשכנע את השר להגיע אל הרבי ולמנוע את התמונות של אדמו"ר בכיר מגיע ללשכת שר, נענו בשלילה. "זה יכבד אותי מאוד אם האדמו"ר יגיע אלי, נכבד אותו בכבוד הראוי", השיב השר הנדל לעסקן שניסה למנוע את הפגישה.

עם הגעתו של הרבי מויז'ניץ למשרד התקשורת, יצאו תמונות חריגות וייתכן והצליחו לגעת בליבו של השר יועז הנדל שמיהר להדליף בעצמו תיעודים מדברים שאמר בפני הרבנים, עוד במהלך הפגישה כבר התרוצצו ברשת האינטרנט הפסולה תמונות מהמפגש החריג. אחד מראשי סיעת 'תקווה חדשה' סימס להנדל: "אם הרבי מויז'ניץ הגיע עד אליך, סימן שזה נושא שבאמת חשוב לציבור החרדי. תראה מה אתה יכול לעזור להם". דבריו של הנדל שהודלפו על ידי אנשי לשכתו, השיגו את המטרה ההפוכה מזו שכיוון לה. אם ועדת הרבנים מצליחה בדרך כלל להוביל קונצנזוס של שנאה לחבריה שלעיתים חוסמים מספרים ללא הגיון ומחזיקים במונופול של הקווים הכשרים, דבריו והתנהלותו הובילו לכך שגם הציבור החרדי ברובו נמצא כעת בצד אחד עם ועדת הרבנים נגד הפועלות שלו לביטול הקומה הכשרה, והכל רק בגלל הסגנון והצורה בה הוא התייחס למפגש הנדיר בחדר הישיבות במשרד התקשורת.

השר הנדל עם הרבנים

אלי אבידר אביגדור ליברמן נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד