כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

'העדה' יוצאת להפגין נגד הגיוס • יהדות התורה מחרימה

'העדה' תפגין הערב ברחוב שרי ישראל נגד גזירת הגיוס • נכשל נסיון לרתום את הציבור הליטאי והחסידיות הגדולות • העיתונים הפלס והמבשר בעד - המודיע ויתד נאמן התעלמו

הפנה נגד גיוס. צילום ארכיון: קובי הר צבי
הפנה נגד גיוס. צילום ארכיון: קובי הר צבי



'העדה החרדית' מנסה להציל את העצרת שתקיים הערב (ה') נגד גיוס בחורי ישיבות לצה"ל: מאז שעות הבוקר מסתובבים רמקולים בשכונות החרדיות בכל רחבי הארץ, הקוראים לציבור להשתתף בעצרת.

במקביל, הודעות קוליות נשלחו לאלפי בתי אב חרדים. "עקב גזירת הגיוס הנוראה המרחפת על עולם התורה", נאמר בהודעה, "בהוראת מרנן ורבנן גדולי ישראל נצא כולנו בני הישיבות ואברכי הכוללים וכל החרדים לדבר ה', להקהל ולעמוד על נפשנו בעצרת שתתקיים הערב ברחוב שרי ישראל פינת רש"י".

המארגנים טוענים כי בעצרת, "תהיה אמירה ברורה של הרבנים נגד כוונת המדינה לנסות להכניס יד בתוך עולם הישיבות וליטול בחורים לשורות הצבא".

שורת המשתתפים עד כה היא כדלהלן (נתון לשינויים-י.א.): גאב"ד 'העדה החרדית', הגרי"ט וייס, הגר"ש אוירבעך, ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך, הגר"י עדס, הגר"מ צדקה והאדמו"ר מתולדות אהרון.

הרעיון לקיים עצרת נגד הגיוס עלה לפני חודש על שולחנם של עסקני 'העדה החרדית'. אלו הבינו כי העובדה שהם העומדים מאחורי העצרת תגרום לה להצטייר כ"קיצונית" ולא
תמשוך רבים מבני הציבור החרדי.

מאחורי הקלעים: 'העדה' רוצה את תמיכת הזרם החרדי המרכזי

במהלך השבועות שחלפו מאז ניסו לרתום אל העצרת חסידיויות, קהלים וחוגים נוספים מתוך המגזר החרדי. בתחילה פרסמו את חתימתו של בעל 'השבט הלוי', הגר"ש וואזנר, שקרא להשתתף בעצרת, אך הוא עצמו לא ישתתף בה. מאוחר יותר קיבלו גם את קריאת הגר"ש אוירבעך להשתתף בעצרת.

פניות רבות לחסידיויות גדולות כמו גור, בעלזא וויז'ניץ - עלו בתוהו. עסקני החסידיויות לא השתכנעו כי מטרת העצרת היא רק נגד גיוס בחורי הישיבות, והעלו חשש כי קיומה תציף שוב את הנושא לכותרות הראשיות בתקשורת, ללא שום תועלת. גם מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' אינה תומכת בקיום העצרת.

למרות זאת נמשכו הניסיונות לגייס עוד חוגים שישתתפו בעצרת, מתוך כוונה של 'העדה החרדית' להוכיח כי ההשקפה בה דגלו במשך עשרות שנים, לפיה אין לשתף פעולה עם הרשויות בישראל הייתה נכונה.

גם העיתונות החרדית לא התגייסה למען העצרת. עיתון 'הפלס', המזוהה עם ביתו של הגר"ש אוירבעך, נרתם למערכה. גם עיתון 'המבשר' פרסם בתחילת השבוע את מכתבם של ראש ודייני בד"ץ 'העדה', בצירוף חתימתו של הגר"ש וואזנר. הבוקר פרסם העיתון את קריאת הגר"ש אוירבעך והגר"ד סלובייצ'יק להשתתף בעצרת.

שאר היומונים - 'המודיע' ו'יתד נאמן' - התעלמו לחלוטין מהעצרת המתוכננת.
גיוס העדה החרדית הפגנה שרי ישראל חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד