כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הפחתת התרופות לחולי סרטן

"רופאים יואשמו בפלילים": התרעה לנחמן אש

ברקע האישור חסר התקדים, להפחית מינונים של תרופות לחולי סרטן הריאות וסרטן העור - העמותה הישראלית לסרטן ריאה, יצאה בהתרעה חמורה למשרד הבריאות: "המינון יכול להוות הבדל בין חיים למוות". משרד הבריאות: "ההנחיות גובשו לאחר חוות דעת מקצועית"

"רופאים יואשמו בפלילים": התרעה לנחמן אש
אילוסטרציה צילום: pixabay

העמותה הישראלית לסרטן ריאה התריעה בפני מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כי האישור חסר התקדים שניתן לקופת חולים כללית להפחית מינונים של תרופות לחולי סרטן הריאות וסרטן העור עלול להביא לכך שהרופאים יהיו מואשמים בעבירה פלילית וכן ייתבעו בתביעות אזרחיות. כך כתב רן רזניק ב'ישראל היום'. 

על פי הטענה, מדובר בעבירה פלילית של מתן תרופה בניגוד למינון שבו היא רשומה כחוק וכן תביעות של רשלנות רפואית שעלולות להיות מוגשות נגדם ונגד קופות החולים.

ההתרעה יוצאת הדופן הועברה בהמשך לדיון המיוחד שהתקיים ביום שלישי שעבר בוועדת הבריאות של הכנסת על האישור חסר התקדים של פרופ' אש לקופ"ח כללית, להכתיב באופן גורף לרופאים האונקולוגים לתת לחולי סרטן הריאות וסרטן העור מינונים מופחתים של תרופות יקרות שמתוקצבות במלואן בסל התרופות. זאת, בניגוד להמלצות ועדה מקצועית שמשרד הבריאות עצמו הקים, בניגוד לרישום החוקי של התרופה במשרד הבריאות ולמינון שרשום בסל התרופות, וגם למרות ביקורת נוקבת של חלק מבכירי האונקולוגים בארץ.

בחוות דעת משפטית מנומקת התריע עו"ד ד"ר מתן גוטמן בשמה של העמותה, שהאישור שנתן פרופ' אש הוא "בלתי חוקי ובלתי חוקתי ומדובר בעמדה חסרת תקדים והתערבות בוטה ואסורה בשיקול דעת של הרופא המטפל, במתן היתר שלא כדין לקופת חולים לסטות מעקרון הרישום הקבוע בפקודת הרוקחים".

עוד כתב עו"ד גוטמן כי מדובר "ביצירת הפליה בין חולים מקופות שונות, בהתעלמות מעמדת גורמי המקצוע ומתן היתר לשילוב של שיקולים כלכליים במתן שירותי בריאות שכבר הוכללו בסל הבריאות, ויש להם מקור תקציבי מאושר".

נחמן אש סרטן ריאה סרטן העור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד