י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
נתונים מפתיעים

סקר: כמה צופים בערוץ 14 ומי הכי מאוזן?

מכון הסקרים 'דיירקט פולס' ערך סקר על נתוני הצפייה בארבעת ערוצי התקשורת המובילים בישראל: מי הכי מאוזן? באיזה ערוץ צופים? מי הם הצופים של ערוץ 14 החדש? וכמה אנשים צופים בערוץ 13?

סקר: כמה צופים בערוץ 14 ומי הכי מאוזן?
אולפן חדשות. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ערוץ התקשורת הכי מאוזן פוליטית בישראל, הוא תאגיד השידור הציבורי 'כאן 11'. על פי הסקר של מכון הסקרים 'דיירקט פולס', 42% מהנסקרים ענו כי 'כאן 11' הוא ערוץ התקשורת המאוזן ביותר. 25% ענו כך על 'חדשות 13', 23% ענו כך על 'חדשות 12' ו-15% בלבד ענו כך על 'ערוץ 14' החדש, הגרסה המשודרגת של 'ערוץ 20'.

במכון הסקרים, שמתעסק בדרך כלל יותר עם סקרים על אופן ההצבעה למפלגות פוליטיות, נתנו הסבר על הסקר החריג שהם ביצעו. "עם השקת אולפן ולוח שידורים החדש של ערוץ 14 (20 לשעבר) בתחילת השבוע, כמה מילים על רייטינג, חשיפה ומה שביניהם. נדגיש מראש: עולם הרייטינג משתנה - ואנחנו עוקבים בדריכות אחרי ההתפתחויות כבר זמן רב".

במכון הסקרים הסבירו כי הרייטינג, 'המטבע' של שוק הפרסום, מספר רק חלק מהסיפור - כמה בתי אב צופים בשידור בזמן אמת - אבל בעידן שבו רוב השידורים בין 15:00 ל- 21:00 הם אקטואליה וחדשות ומהם נוצר השיח, את הציבור מעניין לא פחות כמה אנשים נחשפו לדיווחים, הפרשנויות, הנתונים והתמונות ששודרו לפני ואחרי הפרסומות והשיח שהתפתח בעקבותיהם. וזה כבר סיפור אחר לגמרי.

"נסביר: הרייטינג כבר שנים רבות בודק 'בתי אב'. כלומר, רק מכשיר אחד בבית, ורק בזמן השידור החי. זו מדידה לא ממש מדויקת במצב שבו יש בבית ישראלי ממוצע בין 3 ל-5 מסכים וכל אחד מבני המשפחה צופה בחדר אחר בתוכנית אחרת. ברייטינג גם לא נכללים הצופים הרואים את אותו השידור המועבר באינטרנט, בנייד או במחשב, וגם לא אלו הרואים ב'צפיה נדחית', יום או יומיים אחרי השידור החי", ציינו.

לדבריהם, "שיטת המדידה הזו יוצרת הטייה לרעת ערוצים שאוכלוסיית הצופים שלהם מונה 'בתי אב' גדולים, למשל חרדים ודתיים, או ערוצים שצופים בהם אחוז צעירים גבוה שלא מחזיקים טלוויזיה מחוברת לכבלים והם צופים יותר במחשב ובנייד".

"השבוע, בעקבות השקת ערוץ 14, ניסינו לפצח מהו שיעור החשיפה הכולל לתוכן החדשות והאקטואליה של כל אחד מן הערוצים הגדולים, מעבר לנתוני מדידת הרייטינג. הסקר לא מתיימר להציג נתון מדויק של כמות הצופים בפועל, אבל הוא מעלה כמה מגמות מעניינות שמראות כי הנעשה במסך אינו מנותק מהפוליטיקה - בעידן שהתוכן המרכזי עוסק בפוליטיקה ואקטואליה כפי שהצגנו בהקדמה", הדגישו.

נתוני הסקר:

הנסקרים נשאלו: "באיזה ערוץ אתם צופים באופן קבוע לקבל את עדכוני החדשות שלכם?" לרשימת התשובות נוספה אופציית "מזפזפים בין כלל הערוצים". אופציה כזו חושפת את אלו שאין להם נאמנות לערוץ מסוים.

בקרב אנשי המרכז - שמאל רק 24% מזפזפים בין הערוצים, ואילו בימין האופציה הזו מזנקת ל- 38%.

עוד נשאלו: "איך תגדירו את הנטייה הפוליטית של מהדורות החדשות: מאוזנות, מוטות שמאל, מוטות ימין?"

מאוזנות: כאן 11 (42%) חדשות 13 (25%), חדשות 12 (23%), וערוץ 14 רק עם 15%.

מוטות שמאל: חדשות 13 (58%), חדשות 12 (43%), כאן 11 (41%) ערוץ 14 על 2% בלבד.

מוטות ימין: ערוץ 14 (60%), חדשות 13 (21%), חדשות 12 (11%), כאן 11 (4%).

נבדק גם מיהם הצופים של ערוץ 14 החדש. הממצאים מראים שתי מגמות ברורות:

1. רק בוחרי מפלגות ימין צופים בערוץ 14.

2. החשיפה לערוץ 14 גדולה הרבה יותר מההערכות הראשוניות שנזרקו השבוע לאוויר. הנה המספרים:

43% מבוחרי הציונות הדתית, 38% מבוחרי הליכוד, 22% מבוחרי ימינה, 21% מבוחרי יהדות התורה, ו- 21% מבוחרי ש"ס אמרו כי זהו הערוץ העיקרי שלהם, לעומת פחות מאחוז מבוחרי יש עתיד, תקווה חדשה, העבודה, כחול לבן, מרצ והרשימות הערביות.

הנתונים הללו מבטאים 18 מנדטים בכנסת שהם כ-660,000 איש.

במכון הסקרים ציינו כי כשהקרב על המסך הוא על התוכן הפוליטי - אקטואלי, הנתונים הללו מציגים פוטנציאל גבוה הרבה מעבר לאחוזי הרייטינג שהציג עד היום הפיפל מיטר בהתייחס לערוץ 20 כמו גם לשאר הערוצים.

"ואחרי כל מה שהצגנו כאן", הסבירו, "טלוויזיה היא מעל הכול כלי בידור לצופים שממומן בידי מפרסמים, ובעניין הזה חובת ההוכחה מונחת אצל מובילי ערוץ 14 המחדש איך מתרגמים נתונים כאלו לצופים בפועל. בערוצים המתחרים ל- 14 יושבים שועלי קרבות שיודעים לעדכן את התכנים שלהם כל העת".

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD, בתאריך ה-1 בדצמבר 2021, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 543 משיבים בוגרים (18+) מכלל האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 4.4%+- בהסתברות של 95%.

ערוץ 14 ערוץ 12 ערוץ 13 כאן 11 מכון הסקרים דיירקט פולס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד