י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ארבע וחצי שנים אחרי

מה באמת קרה בעת שמנהיג 'לב טהור' טבע בנהר; הסיפור המלא

ארבע וחצי שנים אחרי שטבע מנהיג 'לב טהור' שלמה ארז הלברנץ, אחד מניצולי הכת מתאר לראשונה ל'בחדרי חרדים', כיצד התרחשה הטביעה ואיך במזל נמצאה הגופה. כמו כן הוא מספר, כיצד הם עזבו בעיצומה של שבת קודש באוטובוסים את גואטמלה למקסיקו, תוך חילול שבת 

מה באמת קרה בעת שמנהיג 'לב טהור' טבע בנהר; הסיפור המלא
נשים וילדים בכת לב טהור צילום: באדיבות המצלם

ביום שישי, י"ג תמוז תשע"ז, טבע שלמה ארז הלברנץ, מנהיג קהילת 'לב טהור' בנהר במקסיקו, בעת שטבל לכבוד שבת, אל מול חסידיו. גופתו נמשתה מהמים לאחר שנסחף בזרם הנהר שוג'ובל באוניון ג'ואראז.

אז מה באמת קרה שם? כארבע וחצי שנים אחרי הטביעה והקבורה בגואטמלה, ניסינו לברר כיצד התרחשה הטביעה, מדוע אנשי הכת נסעו מגואטמלה למקסיקו, ומדוע הם חזרו אחרי סיפור הטביעה לגואטמלה.

יואל לוי, צעיר בן 20, שנמלט מהכת בגיל 16.5 מספר ל'בחדרי חרדים' על השתלשלות האירועים: "אמרו לנו שהציונים וחיילים אמריקאים יבואו לחטוף אותנו לישראל, אז כולם צריכים לברוח, העלו אותנו על אוטובוסים בליל שבת, ונסענו 15 שעות למקסיקו, שלמה הלברנץ חשב ששם יותר בטוח, מבחינתו זה היה פיקוח נפש לברוח בעצם יום השבת, אז נסענו".

כתבות נוספות על 'לב טהור' ב'בחדרי חרדים'

חברי הכת הגיעו למקסיקו, והתאקלמו במקום, מידי יום שישי אנשי הכת היו טובלים לכבוד שבת בנהר מקומי, גם המנהיג היה טובל, אך בנפרד מאנשי הכת. באותו יום שישי, מספר שבועות אחרי שהם הגיעו למקום, ירד שלמה הלברנץ לנהר יחד עם משמשו שהחזיק חבל עבה מצד אחד, ושלמה החזיק בו מהצד השני, "היתה שם גאות של המים בגלל הגשמים, הם ידעו שזה מסוכן, ולכן הם נתנו לו חבל שיחזיק, שלמה התרחק מאד מהגבאי ונכנס לטבול, לפתע הגבאי גילה כי אף אחד לא מחזיק בצד השני של החבל", כך סיפר הגבאי, חיים עזריה אלתר, מי שהיה יד ימינו ומקורבו של הלברנץ, לאנשי הכת לאחר הטביעה.

לאחר הטביעה אנשי הכת בשיתוף עם אנשי הצלה מקומיים החלו ללכת לאורך הנהר משני הצדדים, כדי לחפש את גופתו, החשש היה שהגופה תמשיך בזרם הנהר שמסתיים בים, ואז אין סיכוי למצוא את הגופה. למזלם גופתו נתקעה בשיח עם אבנים, וכך היא חולצה מהמקום.

יואל מספר שכל הכת ראתה את האירוע, ומיד אחרי אותה שבת הם החליטו שחוזרים לגואטמלה, "למעשה עבדו על שלמה הלברנץ שמישהו יבוא לחטוף את הילדים, אז הוא חשש וברח עם כולנו למקסיקו, ולכן כולם חזרו לגואטמלה, כי למעשה אף אחד לא תכנן לחטוף אותנו".

כתבות נוספות על 'לב טהור' ב'בחדרי חרדים'

לאחר שהקבוצה חזרה לגואטמלה, הבן נחמן הלברנץ הפך למנהיג. בימים אלה הוא עומד לדין בארצות הברית יחד עם עוד מספר חברי כת 'לב טהור'. בינתיים הם הואשמו בחטיפת ילדים ובאישומים קשים נוספים. יואל מספר כי נחמן הלברנץ הפך למנהיג במקום אביו. "עשו לו הכתרה לאחר החזרה למקסיקו, והוא הפך למנהיג הרשמי במקום אביו, אבל היה הרבה יותר קיצוני מאבא שלו".

בשבוע שעבר חשפנו לראשונה תיעוד ממקום קבורתו של שלמה ארז הלברנץ, שטבע בגיל 54. בתיעוד נראה כי הוא קבור באמצע היער שבה שוכנת קהילת 'לב טהור' בימים אלה בגואטמלה, לצד בתו מרים שנפטרה בגיל 24, וחסיד נוסף ר' יהושע לוי, אביהם של האחים יואל ומנדי לוי, שנפטר בדמי ימיו והותיר אחריו יתומים רבים.

כתבות נוספות על 'לב טהור' ב'בחדרי חרדים'

שלמה הלברנץ נחמן הלברנץ טביעה קהילת לב טהור לב טהור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד