י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מחיר ההתעלמות

מזרח תיכון ישן; האפגנים ברחו, התימנים נלחמים, הסעודים חוששים והאיראנים חוגגים

השתלטות מורדי הטליבאן על אפגניסטן, לצד מלחמת הגרילה אותה מנהלים החות'ים בתימן, מעוררת דאגה בכל הנוגע לרוח הנושבת במדינות המזרח התיכון | ממשל ביידן מתעלם והתוצאות ניכרות היטב בשטח | יענקי פרבר בטור פרשנות

מזרח תיכון ישן; האפגנים ברחו, התימנים נלחמים, הסעודים חוששים והאיראנים חוגגים
לוחמי הטליבאן באפגניסטן צילום: צילומסך

ארבעה טילים נורו ביום ראשון על ידי המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן, הטילים נחתו באזורי מגורים בעיר מריב המרכזית בתימן, כאשר קרבות קשים משתוללים מחוץ לעיר האסטרטגית, כך דיווחו גורמים מקומיים ותושבים ביום ראשון.

פיצוצים גדולים הרעידו את העיר לאחר שארבעת הטילים פגעו בשדה התעופה, תיעודים ברשתות החברתיות הראו עשן סמיך מיתמר מאזורים מופגזים בזמן שאנשים נמלטים.

שר ההסברה של תימן קרא לאו"ם ולנציגי תימן בארה"ב לגנות את התקפות הטילים מצד החות'ים ולהגדיר את התנועה החות'ית כארגון טרור. כזכור, ממשל ביידן בניסיון ליצור יחסים טובים עם המורדים, ביטל את ההגדרה שהח'ותים הם ארגון טרור.

"הירי החוזר ונשנה של המיליציה החות'ית על העיר מריב, הצפופה במיליוני תושבים ותושבים עקורים, בטילים בליסטיים היא חלק מניסיונותיה לגרום למספר רב של נפגעים בקרב אזרחים. זהו מעשה נקמה פחדני", כך כתב מועמר אל-עריאני בטוויטר. מועמר מכהן כשר האינפורמציה, התרבות והתיירות בתימן.

ההפגזה החות'ית על מריב הגיעה בזמן שהקואליציה הערבית הודיעה כי יירטה ארבעה מל"טים מלאים בחומר נפץ שירו ​​החות'ים לעבר אזורים דרומיים בסעודיה.

הקואליציה בראשות סעודיה הנלחמת במורדים, מסרה שהיא הרגה יותר מעל מאה מורדים חות'ים ב-24 השעות האחרונות (יום ראשון) לאחר שגילתה את מיקומם וכלי רכב צבאיים שלהם עם 19 תקיפות אוויריות, מה שהביא את המספר הכולל של ההרוגים החות'ים במהלך 48 השעות האחרונות ליותר מ-200.

במקביל, קרבות עזים פרצו בין חיילי כוחות הממשלה לבין המורדים החות'ים ביום ראשון, כאשר החות'ים הגבירו את התקפותיהם, כך אמר גורם צבאי מקומי לעיתון Arab News הפרו סעודי.

בחודשים האחרונים מדווחים הסעודים כי הם מחסלים מאות ואף אלפי מורדים חות'ים, לא ברור האם המספרים נכונים, או שהסעודים עושים זאת כדי לעודד את תושבי הממלכה שסובלים ממל"טים מלאים בחומר נפץ שנוחתים על אזורים שונים בסעודיה.

בניגוד גמור לצבא האפגני שהתגלה כנמר של נייר ולא נלחם מול הטאליבן, הצבא התימני לא נבהל מקרבות, ולא מתכוון להיכנע למורדים החות'ים, התימנים נלחמים בגבורה. אבל עד שארה"ב והמערב יחליטו שתימן כבר לא מעניינת אותם, באותו רגע תימן תקרוס מול המורדים החות'ים הנתמכים בידי איראן. בדיוק כמו שקרה באפגניסטן, שם הטאליבן לא היה צריך להשתמש אפילו בכדור אחד כדי להשתלט על אפגניסטן.

ממשל ביידן החליט להתמקד יותר ברוסיה ובסין, והחליט להזניח את המזרח התיכון, השכנים מכל הצדדים רואים את הנעשה, ופועלים בהתאם, איחוד האמירויות, יוצרת קשרים עם איראן ועם טורקיה. סעודיה מקיימת דיאלוג עם האיראנים, מהלכים שאם טראמפ היה נשיא, סביר להניח שלא היו מתרחשים.

במזרח התיכון הזרימה הולכת לכיוון החזק, בימים האחרונים איראן עושה שרירים, והשכנים שלה לא מוכנים לגלות יום אחד שהם נשארו לבד. עם כל הכבוד להסכמי אברהם, בסוף ישראל תאבק לבדה מול הגרעין האיראני, אף מדינה בעולם לא תעמוד לצידינו, ובטח לא תלחם יחד איתנו מול איראן.

סעודיה בסופו של דבר לא תסכן את הממלכה, ואם זה אומר להפוך לבת בריתה של איראן, אז היא תעשה זאת, ממדינה שהיתה פעם המממנת הגדולה של הטרור, היא הפכה למדינה שמנסה להתקרב למערב, ואף עצרה וגירשה אנשי חמאס, שר החוץ של סעודיה גינה את החיזבאללה באופן חריף כל כך, גינוי שעד לפני כמה שנים לא היינו שומעים.

אבל כל השינויים הללו עומדים בפני סכנה, אם מדינות המפרץ ובראשן סעודיה, ירגישו מאוימים מצד איראן, הן לא יהססו לחבק את איראן. החשש של מדינות המפרץ שהן יגלו בוקר אחד את איראן גרעינית, אבל הן פחות יחששו, מכיוון שהן השכילו לחבק את איראן בטרם יהיה מאוחר. מי שישלם את מחיר החנפנות והרפיסות, יהיו מדינות אירופה הרופסות, אלו יגלו איראן לוחמנית שלא נרתעת מכלום, אירופה תרגיש מאויימת, אבל זה יהיה מאוחר מדי, ישראל תאלץ לעשות את העבודה לבד.

ואין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים.

הנסיגה מאפגניסטן חילוץ מאפגניסטן המזרח התיכון יענקי פרבר פרשנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד