י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
דרשו הסברים

לאחר אישור הרפורמה: הוועדה דנה בפיטורי המשגיחים

אישור רפורמת הכשרות תשאיר כ-4000 משגיחים ללא עבודה, בוועדת העבודה קיימו דיון בנושא והתריעו מפני 4000 משפחות שתמצאנה עצמן ללא פרנסה • חה"כ מעוז: "משפחות ימצאו עצמן ללא פת לחם" • יו"ר הוועדה דרשה תשובות

לאחר אישור הרפורמה: הוועדה דנה בפיטורי המשגיחים
אבי מעוז צילום: ערוץ כנסת

בצל אישור רפורמת הכשרות, ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, התכנסה היום (שני), לדון בהשלכות הרפורמה והפגיעה בעובדים כמשגיחי הכשרות מטעם הרבנות הראשית לישראל, שיישארו ללא פרנסה. בתום הדיון דרשה יו"ר הוועדה חברת הכנסת אפרת רייטן-מרום, מהמשרד לשירותי דת וממשרד האוצר, להציג את הנתונים ולמצוא פתרון לכ-4000 משגיחים שיפוטרו.

בפתח הדיון אמר יוזם הדיון ח"כ אוריאל בוסו מסיעת ש"ס: "רפורמת הכשרות מציבה סכין על צווארם של לפחות 4,000 עובדים במדינת ישראל, משפחות שברגע שהרפורמה תיכנס לתוקף פרנסתן תהיה בסכנה, שלא נרדמות בלילה. אף אחד, לא משרד האוצר ולא המשרד לשירות הדת, לא מדבר איתם. אנו מבקשים שלפחות הזכויות הסוציאליות של העובדים יישמרו".

ח"כ אורי מקלב תקף ואמר: "הרפורמה הזו עברה בחוק ההסדרים למורת רוחנו, כמעט ללא התייחסות לסוגיית העסקת המשגיחים. המדינה שולחת אלפי משגיחים במריצות למקומות אחרים והכנסת לא רועשת וגועשת, זהו מקצוע שיש בו לימוד וניסיון רב ויהיה להם קשה למצוא עבודה אחרת. הרפורמה נכנסת לתוקף בעוד שנה, עכשיו זה הזמן לשנות ולעזור להם באמצעות תיקוני חקיקה ומה שצריך, יש הרבה מה לעשות".

לדברי ח"כ משה אבוטבול: "כשרוצים לבצע רפורמה מקצועית צריך לתת קודם כל את הדין על נושאים חשובים כמו אותם אלפי משגיחים. להותיר אותם ללא מקומות עבודה ועכשיו רק להתחיל לדון במצבם- זה עוול, זה פשע וזה רשע. יש תחושה שבגלל שמדובר באנשים שלא צועקים ומרעישים לא נעשה דבר. מישהו צריך לבוא לדבר עבורם. אנחנו נהיה דורשי הצדק".

חבר הכנסת אבי מעוז, יו"ר מפלגת 'נעם' אמר בדיון כי "המהירות והחיפזון גרמו לכך שבכלל לא דנו בנושא למרות שאנחנו ישבנו שעות על גבי שעות", לטענתו, "דנו רק בדבר אחד - איך שוברים מערך כשרות שהוא בנוי לתפארת, עם ליקויים שצריך לתקן אותם, אבל איך שוברים את המערך הזה לחלוטין, מנפצים אותו ומפזרים לרסיסים קטנים".

"הממשלה לא לקחה בחשבון בכלל שעובדים עם משפחות, למעלה מ-4,000 משגיחים ומפקחים יאבדו את העבודה שלהם". בהמשך, הגדיר ח"כ מעוז את הרפורמה החדשה כהרס של מערך הכשרות. וציין, "אני חושש מאוד מהצורה הזאת שבא זה נעשה" הוסיף מעוז. לדבריו, "זה נעשה מהר מידי, אבל את הנעשה אין להשיב כי זה כבר חוק בחוק ההסדרים, ולצערנו עכשיו אנחנו רק מנסים לתקן את הנזק שנעשה.

נציג משרד האוצר עשהאל צור, השיב לטענות אנחנו לא צופים קיטון משמעותי במערכי הכשרות. לא יהיה שינוי בכמות ההשגחה שתינתן, מי שצורך היום שירותי השגחה ימשיך לעשות זאת, רק שמי שיעשה זאת אלה גופים פרטיים ואנחנו סבורים שעובדים שהיום עובדים כפרילנסרים יעבדו אחרי הרפורמה בגופיי הכשרות הפרטיים והדבר אף ישפר את מצבם הסוציאלי, הם יהיו עובדים עם כל התנאים".

ח"כ אבי מעוז אמר לו בתגובה: ״הממשלה תולה את תקוותיה בשוק החופשי. אנחנו יודעים כבר שלאדם מעל גיל 40 קשה למצוא עבודה ואי אפשר לסמוך על זה. תתנו לנו פתרונות, ש-4,000 משפחות לא ימצאו עצמן ללא פת לחם״.

בתום הדיון סיכמה יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן-מרום ודרשה לקבל נתונים מהמשרד לשירותי דת ומשרד האוצר, "החשש והדאגה לביטחון תעסוקתי של עובדים בהחלט מעסיק אותנו ולא שמעתי כאן איזו תכנית סדורה שתטפל בהשלכות הרפורמה על העובדים. לא ראינו נתונים, פתרונות או תכניות להמשך ואני מבקשת לקרוא למשרד האוצר ולמשרד לשירותי דת להביא אלינו עד סוף ינואר את המידע והנתונים, ותוך מתן תשומת לב לדברים האלה. יש לכם אחריות גדולה. הרפורמה חשובה אבל תעשו ככל שביכולתכם לא לפגוע באותם אנשים ומשפחותיהם". כך רייטן-מרום.

מתווה הכשרות משגיחי כשרות אבי מעוז אפרת רייטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד