י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תעשייה בלתי חוקית

טבליות ממריצות לצעירים: כך מנסה אסד להתגבר על המשבר הכלכלי

בשנים האחרונות מתמקד המשטר הסורי בניסיון לשקם עשור עקוב מדם של מלחמת אזרחים | כחלק מהמאמצים לכסות את הגרעון הכלכלי, דואג המשטר לייצא למדינות המפרץ, כמות אסטרונומית של סם ממריץ לצעירים | רק בתקופה האחרונה נתפסו במדינות שונות מיליוני כדורים שהוברחו מסוריה

טבליות ממריצות לצעירים: כך מנסה אסד להתגבר על המשבר הכלכלי
נשיא סוריה בשאר אסד צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

סוריה מייצרת טבליות אמפטאמי ממריצות בשווי מיליארדי דולרים, הנמכרות לצעירים במדינות המפרץ, וכך למעשה מכניסה מיליארדי דולרים, דווקא ממדינות שנחשבות אויבות של סוריה.

מאות אלפי צעירים במפרץ, בולעים טבליות אמפתאמין מסוג קפטאגון הממריצות אותם. כך הם מממנים את משטר אסד בסוריה, שנוא נפשם של מנהיגיהם.

מתחקיר של "ניו יורק טיימס" עולה, כי מחיר כל טבלית הוא 15 עד 20 דולר, והטבליות מיוצרות בסוריה ובלבנון. מטרתן המקורית הייתה להגביר את האנרגיה ואת האומץ בקרב חיילים שיוצאים לקרב.

תעשיית הסמים הבלתי חוקית מנוהלת על ידי מקורבים וקרובי משפחה של הנשיא בשאר אל-אסד וגדלה למבצע של מיליארדי דולרים, המבצע מאפיל על היצוא החוקי של סוריה והפכה את המדינה ליצרנית חומרים שיעזרו לה להתאושש ממלחמת האזרחים.

מוצר הדגל שלה הוא אמפתאמין לא חוקי, פופולרי מאד בסעודיה ובמדינות ערביות אחרות. הפעילות משתרעת על פני סוריה, כולל מפעלים המייצרים את הכדורים, מפעלי אריזה שבהם הם מוחבאים לייצוא ורשתות הברחה כדי לשווק אותם לשווקים בחו"ל.

תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" מצא שחלק גדול מהייצור וההפצה מפוקח על ידי דיוויזיית השריון הרביעית של הצבא הסורי, יחידה מובחרת בפיקודו של מאהר אל-אסד, אחיו הצעיר של הנשיא ואחד האנשים החזקים בסוריה.

המעורבים העיקריים כוללים אנשי עסקים בעלי קשרים הדוקים למשטר הסורי, לארגון חיזבאללה ולשאר בני משפחתו המורחבת של הנשיא, שם המשפחה מבטיח הגנה על פעילויות בלתי חוקיות, על פי תחקיר ה'ניו יורק טיימס', המבוסס על מידע מגורמי אכיפת החוק. ב-10 מדינות ועשרות ראיונות עם מומחי סמים בינלאומיים ואזוריים, סורים בעלי ידע בסחר בסמים וגורמים רשמיים בארה"ב בהווה ובעבר.

הסחר בסמים צץ בהריסותיו של עשור של מלחמה, אשר ריסק את כלכלת סוריה, הפחית את רוב תושביה לעוני והותיר את חברי האליטה הצבאית, הפוליטית והעסקית של סוריה לחפש דרכים חדשות להרוויח מטבע קשה ולעקוף את הסנקציות הכלכליות האמריקאיות.

בשנים האחרונות תפסו הרשויות ביוון, איטליה, ערב הסעודית ובמקומות אחרים מאות מיליוני כדורים, רובם מקורם בנמל אחד בשליטה ממשלתית בסוריה, חלקם בהובלות ששווי הרחוב שלהן עשוי לעלות על מיליארד דולר.

גורמים רשמיים באיטליה מצאו בשנה שעברה 84 מיליון כדורים שהוחבאו בגלילי נייר ענקיים ובציוד מתכת. גורמים רשמיים במלזיה גילו במרץ יותר מ-94 מיליון כדורים חתומים בתוך גלגלי עגלות גומי.

"הרעיון ללכת לממשלת סוריה ולבקש שיתוף פעולה הוא פשוט אבסורדי", אמר ג'ואל רייבורן, השליח המיוחד של ארה"ב לסוריה במהלך ממשל טראמפ ל'ניו יורק טיימס', "ממשלת סוריה היא שמייצאת את הסמים, זה לא שהם מסתכלים לכיוון השני בזמן שקרטלי הסמים עושים את שלהם, הם קרטל הסמים".

לאחר פרוץ מלחמת האזרחים סוריה, המבריחים ניצלו את הכאוס כדי למכור את הסם ללוחמים מכל הצדדים, שלקחו אותו כדי לחזק את אומץ לבם בקרב. סורים בעלי יוזמה, שעבדו עם רוקחים מקומיים ומכונות ממפעלי תרופות שלא בשימוש, החלו לייצר אותו.

הכדורים המוגמרים מוסתרים בתחתיות מזויפות במכולות משלוח; בקבוקי חלב, תה וסבון; ומשלוחים של ענבים, תפוזים או רימונים. אחר כך הם מוברחים יבשתית לירדן ולבנון, שם חלקם יוצאים דרך נמלי האוויר והים של ביירות. החלק הגדול ביותר יוצא מסוריה מנמל לטקיה בים התיכון. הסמים נתפסו בטורקיה, לבנון וירדן, בנמלי מצרים, יוון ואיטליה, בשדה תעופה בצרפת ועד לגרמניה, רומניה ומלזיה. רוב המדינות הללו אינן שווקים משמעותיים עבור הסם, אלא הן רק תחנות מעבר בדרך למפרץ.

במאי האחרון, לאחר שהרשויות הסעודיות גילו יותר מחמישה מיליון כדורים שהוחבאו בתוך רימונים חלולים שנשלחו מביירות, הן אסרו תוצרת מלבנון, שהיווה מכה קשה לחקלאים המקומיים.

נסיכויות המפרץ בשאר אסד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד