י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"קטלני והרסני לתושבים"

הכנסת דנה בשימוש בבואש נגד החרדים: "צריך להיות מפלט אחרון"

הוועדה לביטחון פנים התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון על שימוש המשטרה בבואש באזורי מגורים שפוגעי באזרחים תמימים | נציג המשטרה חשף כי השתמשו בבואש ב-16 הפגנות השנה | חברי הכנסת דרשו: להימנע משימוש בבואש באזורי מגורים 

הכנסת דנה בשימוש בבואש נגד החרדים: "צריך להיות מפלט אחרון"
פלאש 90

הוועדה לביטחון פנים בכנסת דנה הבוקר (שלישי), לבקשתו של חבר הכנסת מוסי רז, בצורה בה המשטרה משתמשת בבואש במהלך הפגנות ופוגעת באזרחים תמימים או בשכונות מגורים. בדיון הציגו חברי הכנסת טענות נגד המשטרה ואמרו כי כביכול היא משתמשת בכלי הבעייתי רק בהפגנות הימין, ערבים והימין, אך במחאות בלפור לא נעשה בבואש נגד המפגינים.

"השימוש בבואש קשה במיוחד. אני התנסיתי", אמר ח"כ מוסי רז, "השאלה אם אין אמצעים אחרים. גם המכת"זית בעייתי להשתמש בה. היה מקרה שתיירת ששהתה במלון איבדה עין מזרם של מכת"זית. זה יכול לקרות. צריך לתת גיבוי לעוסקים במלאכה, אבל זה לא סוף העולם שסוגרים כביש בהפגנה".

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "הנושא בוער וכואב לח"כים. כולם שותפים לתחושות קשות. אין לאזרחים אפשרות לברוח, יש פגיעה בעסקים, בבתים שלא מצליחים להשתחרר מהריח. אתם צריכים דיון אצלכם. זה צריך להישקל שוב ושוב. הוועדה מחויבת לאזרחים. הוועדה דורשת שהמשטרה תדווח לה פעם בשנה על פיזורי הפגנות והפרות סדר באמצעות שימוש בכוח. חשוב לנו לוודא שאתם עושים כל מאמץ על מנת לצמצם את השימוש בבואש למקרים שבהם באמת לא הייתה שום אפשרות אחרת".

ח"כ אורי מקלב אמר בדיון: "אני נגד הפגנות אלימות. הפגנה צריך שלא תידרדר לאלימות והפרות סדר. גם הציבור החרדי לא כולו מפגין. רובו משתתף רק בהפגנות מסודרות, אבל הציבור סובל הרבה מהפגנות. יש למשטרה מנהג שמיד סוגרים כבישים. ציר מרכזי סגור 7-8 שעות, זמן רב אחרי שהמפגינים התפזרו. מחכים שעות בתחנות האוטובוס. זו ענישה קולקטיבית, לא מידתית".

נצ"מ ארז תבור, קצין אג"ם מחוז ירושלים ניסה להסביר את עמדת המשטרה: "אנו האחרונים שמונעים את הזכות להפגין. אנו מאפשרי זאת בכל דרך. אבל לא מדובר בהפגנה אלא בהפרת סדר. מי שבא להביע דעתו, נגן על זכותו. האירוע בבר אילן באו לשבש את עבודות הרכבת הקלה. התקיימו אין ספור הערכות מצב בהנחית מפקד המחוז איך פועלים נגד מפירי סדר שגרמו נזק לכספי ציבור במיליוני שקלים".

בואש נגד מפגינים בבני ברק. צילום: פלאש 90

ח"כ בן גביר הזכיר את כי בדיון שהופיע בבית משפט העליון בטענה שהמשטרה פועלת בניגוד לנוהל שלה. השופטים דחו אמנם את העתירה, אך קבעו כי המשטרה פעלה בניגוד לנוהל שלה, כפי שנצפה בסרטונים ורק בהתפרעויות מדרג ג' ניתן להשתמש בבואש במידה ורק במצבי אין ברירה. לדבריו, בהפגנות הימין בשבועות האחרונים, "המשטרה לא פעלה מאין ברירה והשפריצה לכיוונו ולעבר המפגינים בואש: אמרו לי תלך, תזוז אנחנו מתחילים להשפריץ, אמרתי לא, אני לא זז, אם לחטוף, אני ראשון, אני נציג ציבור, עמדתי וחטפתי בואש, סירחון אימים, שקלתי להביא את החליפה לכנסת יום למחרת, זה מגעיל מצחין, הייתי צריך כל כך הרבה מקלחות באותו היום".

בדיון הציגו אנשי המשטרה נתונים מהם עולה כי בשנה האחרונה השתמשה משטרה 16 פעמים בלבד בבואש. יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי האשימה את המשטרה בדיון: "אני לא מפגינה ואף פעם לא ראיתי בואש. יש בעיה בהפעלתו בשטח בנוי. לחסום כביש זו התעללות בתושבים, ואני רוצה שהמשטרה תפנה את הצירים, אבל במקום צפוף כמו ירושלים, שיש עסקים ובלתי מעורבים, השימוש בבואש קטלני והרסני לתושבים בלתי מעורבים, לעסקים ולבתים. בעיר כזו צפופה, למה לא לפזר במים וצבע?"

ח"כ אורי מקלב טען אף הוא כי יש להפסיק את השימוש בשטחים קרובים לאזורי מגורים: "מה מוגדר אזור פתוח? בכל אזור מגורים יש גם כביש, אבל זה עדיין אזור מגורים. אם יש חשש שאחד ייפגע – אסור להפעיל. אם חף מפשע עשוי להיפגע – אסור להפעיל". נצ"מ רונן הקדוש השיב: "הפגנות זה לא דבר פשוט. נקלעים למגרש גם בלתי מעורבים. המפקד מבין את האיזונים בין הצורך לפזר לפוגענות מסוימת".

ח"כ עופר כסיף: "יש יד קלה על הבואש, בעיקר נגד ערבים שדמם מותר, אבל לא רק. יש לי תמונה של הפגנת חרדים בבני ברק. הם יושבים. אין הפרת סדר. יושבים וחוסמים תנועה. כלי הבואש צריך לא להיות קיים. הטענה לשימוש מושכל ושזה מפלט אחרון אין לה שום קשר למציאות. צריך לתת הוראה שהשימוש הוא באמת רק מפלט אחרון".

בואש חרדים ועדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד