י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
עימות בדיון: "אתה מאיים?"

עדות חפץ: נתניהו שלח אותי לקדם את ברדוגו בגל"צ

עד המדינה ניר חפץ בחקירה הנגדית במשפט נתניהו - על חקירת תיק 4000: "בחקירה הזאת לא היה לי שום צ'אנס הוגן. חשבתי שזה משחק מכור". על מינוי מקורבים: "נתניהו שלח אותי כדי שיעקב ברדוגו יקבל תכנית בפריים-טיים בגלי צהל, אראל סג"ל בגלי צה"ל, שמעון אלקבץ ואלעד טנא בתאגיד"

עדות חפץ: נתניהו שלח אותי לקדם את ברדוגו בגל"צ
ניר חפץ בבית המשפט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עד המדינה ניר חפץ עלה הבוקר (שלישי) להעיד שוב במשפט נתניהו. עדותו של חפץ, מי שהיה דוברו ויועץ התקשורת של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ומשפחתו, בבית המשפט המחוזי בירושלים נחשבת לעדות מפתח. עדותו של חפץ במשפט התחילה לפני כשבועיים. הוא מעיד בעיקר לגבי תיק 4000, שבו נאשם נתניהו בשוחד מרמה והפרת אמונים.

לאחר מספר ימים בהם מסר עדות, החלה החקירה הנגדית על ידי עורך הדין בעז בן צור, סנגורו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. חפץ המשיך להעיד, בפעם החמישית, במסגרת החקירה הנגדית העוסקת בעיקרה, בהפעלת הלחצים לכאורה על חפץ במהלך חקירותיו במשטרה - הן כדי שימסור גרסה מפלילה על המעורבים האחרים והן כדי שיסכים לחתום על הסכם עד מדינה.

החקירה הנגדית של חפץ

בן צור שאל את חפץ על השיחה בינו לבין אלי אסייג, מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, לפני שחתם על הסכם עד מדינה.
חפץ: "אני רציתי עדיין לשמוע את המשפחה שלי באוזניי באופן ישיר. אני ממש לא הייתי לחוץ לעסקה. אני מזכיר לך שאלי זוהר אמר לי שאין מה להיות לחוץ ויש לי זמן".

בן צור סיפר כי בשיחה בין אסייג לבין חפץ אמר לו עד המדינה להסתובב איתו בשוק מחנה יהודה כדי שיראה מה הוא "יפסיד".
בן צור: "אתה בעצם אומר, היום יש לי מעמד מסוים, בעוד שלושה שבועות כשיוודע, תלך איתי יד ביד".
חפץ: "אני אומר שאני כעד מדינה הולך לשלם מחיר כבד מנשוא למשל במיתוגי כ"בוגד" על אף שרחוק מזה, להיפך, אני מודע למחירים, לכן הייתי על קרני הדילמה".
בן צור: "אתה אומר לו חציית הרוביקון".
חפץ: "הפרשנות שאתה נותן, שנוחה לך, היא לא היחידה ולא שלי, כי אני יודע מה התכוונתי, למילה חציית הרוביקון ישנן 10 פרשנויות. אתן את זו שהתכוונתי - שאני מוכן לשלם את המחיר, שוקל ברצינות את העובדה, בשום אופן לא נפל הפור".

בהמשך הדיון, בן צור וחפץ התווכחו על תאריך של פגישה שנערכה בין חפץ לעו"ד אלי זוהר לאחר שהשתחרר ממעצר במרץ 2018. בעוד חפץ טען שהיא נערכה שבוע וחצי אחרי המעצר, בן צור קבע: "היא נערכה ב-25 בפברואר".
חפץ: "לא בתאריך הזה. אלי זוהר הגיע אליי ביום חמישי, שבוע וחצי אחרי המעצר, התאריך הזה הוא טעות".
בן צור: "אגיד לך מה הקושי שלי, אתה כל הזמן לוקח את הזמנים קדימה. נניח שזו לא טעות".
חפץ: "תדבוק באיזה הנחה שאתה רוצה, אין ספק שקראתי לזוהר בחמישי. לא היה שום מו"מ של זוהר עם אלי אסייג".
בן צור: "בוא נצא מהנחה שהמסמך לא שגוי. לא זוכר שביחס לאיזה מסמך נאמר שיש טעות בתאריך, קשה לי להניח שנפלה טעות, נצא מהנחה שהטעות היחידה היא הניסיון שלך לשלוח קדימה".
חפץ: "ההנחות הן שלך, אדוני אחראי להנחותיו".
עו"ד בן צור: "אתה מאיים?".
חפץ: "אתה תראה. אני דבק בכללים של המשחק, אתה כל הזמן בוחר לחרוג ולתת לי הערות. אני לא צריך לקבל הערות כאלו, אני מנסה להיצמד לאמת".
השופטת פרידמן-פלדמן: "מר חפץ, בלי הערות רק תענה לשאלות".
חפץ: "בלי הערות של שני הצדדים".

בדיון אמר חפץ על חקירת תיק 4000: "בחקירה הזאת לא היה לי שום צ'אנס הוגן. חשבתי שזה משחק מכור". לדבריו, הוא חשב שיש לו סיכוי "לחטוף כתב אישום" בגלל "הלחץ של התקשורת". הוא הוסיף: "הייתה מוטיבציה מאוד גדולה של הרשויות וגם של חלקים מהתקשורת שיהיה כתב אישום. אני חשבתי שתיק 4000 לא היה בא לעולם אם נתניהו לא היה ראש ממשלה. אני חושב את זה גם היום. חשבתי לשים סיקור חיובי כשוחד זה על גבול ההזיה".

עוד אמר חפץ: "אני מכיר יחסי קח-תן בין תקשורת לפוליטיקאים. זה סחר סוסים ברמה הכי בהמית שיש, מקדמת דנא. לא תמצא בסדום יותר מדי צדיקים".

בן צור שאל את חפץ לגבי מינוי מקורבים, ועיתונאים ספציפית, בתקופת כהונתו של נתניהו גם כשר התקשורת.
חפץ: "נתניהו מעולם לא שוחח איתי בענייני רגולציה. גם לא ברמז. לגבי מינויים בתקשורת - יש הרבה - הוא שלח אותי כדי שיעקב ברדוגו יקבל תכנית בפריים-טיים בגלי צהל, אראל סג"ל בגלי צה"ל, שמעון אלקבץ ואלעד טנא בתאגיד. מה שאמר לי ראש הממשלה לעשות - עשיתי".
בן צור: "והתפיסה היא שאמצעי התקשורת מונוליטיים?".
חפץ: "נתניהו פועל מתוך תפיסה שיש הטיה חזקה, ולא הוגנת, לטובת השמאל. הוא פועל מתוך בעירה פנימית. זו אינה הצגה".
בן צור: "אתה אמרת שההבנה שלך, שהרפורמה של השוק הסיטונאי, לא עניינה את נתניהו".
חפץ: "כל מה שעניין אותו זה החשיפה שלו בתקשורת ההמונים. העניין התקשורתי מאפיל על הכול אצלו. זה גם חשוב באמת לאיש פוליטי, אבל זו גם אובססיה. הרפורמה בשוק הסיטונאי לא הזיזו לו את הציפורן".

חפץ אמר גם כי "בכל מקום שבו נתניהו חושב שיש ספק קל שזה לא חוקי - הוא זהיר שבעתיים ובצורה קיצונית יברח משם. לא פעם אחת. לאורך כל השנים". עו"ד בן צור ציטט את חפץ בחקירתו: "ב-3000 (פרשת הצוללות) הוא לא קשור, לא מזיז לו, אתה רואה על הבן אדם".

חפץ סייג וציין כי בנוגע לתיקים 1000 ו-2000 הוא הזהיר אותו: "נכנסתי לחדר ואמרתי לו שיש בעיה עם דיני הגבלים עסקיים ב-2000. ב'ז'אנר' פרשת 1000 הייתי עד שנתניהו ידע על מקרים שידע שמסתובב באזורים הפליליים. המשיך לשתף פעולה, לנסות לשדוד את כספי המדינה לצרכים אישיים".

לדבריו, "ידעתי שנתניהו היה מעורב בעוד עניינים. בטוח שידע שהוא נמצא במצב בעייתי מבחינת העניין הפלילי, ראיתי אותו חוקר את עזרא סיידוף על העניין הזה. היה מעורב בלקיחת כספי מדינה ועם כל מיני אנשים עשירים".

תיק 4000

חפץ שימש כיועץ תקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, עת היה ראש הממשלה. קודם לכן עבד חפץ בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא אמור להעיד בעיקר על הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' הנאשמים אף הם בתיק 4000.

הפרקליטות טוענת כי היחסים בין הצדדים היו יחסי שוחד, ולפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ', ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים, אלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר 'וואלה', ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו, הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך, אחד מהגורמים הללו היה חפץ.

ניר חפץ משפטו של בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד