י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
קושניר דורש פתרון

הסכמה: החרגת מיץ ענבים ממס השתייה המתוקה

ועדת הכספים דנה היום בצורך להחריג ממס המשקאות הממותקים את משקאות הדיאט וכן נידונה החרגת מיץ הענבים מהמס. בתום הדיון דרש יושב ראש ועדת הכספים חבר הכנסת אלכס קושניר לגבש פתרון

הסכמה: החרגת מיץ ענבים ממס השתייה המתוקה
מיץ ענבים צילום: פלאש 90

ועדת הכספים דנה היום (שלישי) בתוכנית להטיל מס על שתיה מתוקה והדרישה להחרגת מיץ הענבים בו משתמשים לקידוש והבדלה. בתום הדיון דרש יושב ראש ועדת הכספים חבר הכנסת אלכס קושניר לגבש פתרון שיחריג את מיץ הענבים. בדיון בוועדה נידון נושא משקאות הדיאט. 

הדיון נפתח בהצגה של פרופ' רונית אנדוולט, מנהלת אגף התזונה במשרד הבריאות שהציגה כי תחליפי סוכר אמנם מאושרים לשימוש, אך גופים בינ"ל ממליצים להפחית את השימוש בהם. לעניין מיץ טבעי הציגה הפרופ' כי בכל בכוס כזו יש בין 3 ל-4 תפוזים, לכן כמות הסוכר שיש בכוס מיץ היא גבוהה, והיא דומה להשפעה של סוכר רגיל.

לשאלות חברי הכנסת, ציינה אנדוולט כי לגבי תחליפי הסוכר, המחקר עדיין בהתהוות אך "העדויות מצטברות והולכות, ככל שאנחנו מסתכלים על מחקרים משנה האחרונה, כך הקשר בין שתייה עם תחליפי סוכר לנזק בריאותי הולך וגדל. יכול להיות שהנזק שלהם פחות חמור ממשקאות עם סוכר, אבל אני לא רוצה להחליף נזק בנזק מופחת, אני רוצה שיעברו לצרוך מים".

פרופ' ארדון רובינשטיין, המייצג בדיון את החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה) שהיה בעברו נשיא האגודה הישראלית לסכרת, טען כי "כל הממתיקים דלי הקלוריות נבדקו יותר מכל תוסף אחר בעולם ונמצאו תקינים ולא מזיקים, וניתן להשתמש בהם בלי סוף".

רובינשטיין ציין כי דבריו מבוססים על סמך מחקרים שונים ברחבי העולם שמצאו כי טיפול בסוכרת ובהשמנת יתר באמצעות ממתיקים צלח בהצלחה מרובה. עוד אמר כי מדובר בהתבסס על מחקרים השוואתיים, הדיאט מהווה תחליף טוב עבור אנשים הצורכים סוכר על בסיס קבוע כמו ילדים חולי סוכרת ומבוגרים בעלי עודף משקל. לבסוף ציין כי לדעתו מיסוי הדיאט יפגע בבריאות הציבור.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר סיכם את דיון השתייה הממותקת: "אני חושב שאנחנו כן צריכים לקבל החלטה, רוב המומחים שלא דיברו מטעם אף אחד, היו בעד המס. יחד עם זה, יש כמה נקודות: הנושא של תירוש חייב לקבל פתרון, כי הצריכה של תירוש לא תשתנה, משתמשים בו לצרכי פולחן, לא רק דתיים וחרדים, רבים בציבור, כולל אני לעיתים".

בעניין משקאות הדיאט אמר קושניר, "לעניין הנושא של ההבדלים בין דייאט למשקאות מסוכרים, לא השתכנעתי שיש לשנות אותו, אם כבר צריך לעשות פעולה הפוכה ולהעלות את המס על משקאות מסוכרים. לעניין נושא התרכיזים, צריך לוודא שאנחנו משקפים נכון את המס בתוך המשקה המוכן בסוף. בנוסף יש לוודא שאין כפל מס. בנוסף, אנחנו חייבים כחברי כנסת לראות את התוכנית המלאה לעידוד שתייה בריאה והפחתת השתייה המתוקה בקרב כלל המגזרים והציבורים, נפתח עם זה בדיון הבא".

מיץ ענבים מס ועדת הכספים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד