י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ענב (ENAV) - מה היא התחדשות עירונית וכיצד מבוצעת?

שנן בארץ חברות יזמות ובנייה, שעוסקות בתחום של התחדשות עירונית, פינוי בינוי ופרויקטים אחרים של יזמות נדל"ן. ריכזנו את כל המידע החשוב בנושא

ענב (ENAV) - מה היא התחדשות עירונית וכיצד מבוצעת?
התחדשות עירונית צילום: PIXABAY

לאחר שסקרנו מ-א' ועד ת' את אתר האינטרנט של חברת ענב (ENAV), ריכזנו את כל המידע החשוב בנוגע לפרויקטים של התחדשות עירונית ופינוי בינוי. ואם אתם לקראת תהליך שכזה, השורות הבאות יכולות לעשות סדר בבלגן.

ישנן בארץ חברות יזמות ובנייה, שעוסקות בתחום של התחדשות עירונית, פינוי בינוי ופרויקטים אחרים של יזמות נדל"ן. התחדשות עירונית היא תהליך של חידוש ופיתוח מחדש של אזורים בתוך עיר שעלולים להידרדר, או לא בשימוש. זוהי דרך של ערים להתחדש, לחזק מבנים, לעודד יזמות נדל"ן ועוד. אחת הדוגמאות שאפשר לתת היא הדוגמה של שכונת סינג סינג באילת, שבימים אלו עוברת תהליך של התחדשות עירונית.

התחדשות עירונית היא "החייאה" אורבנית

אם אנחנו מבינים שהערים שלנו נבנו בשביל שאנשים יוכלו לחיות בהן, לא רק בשביל שמכוניות יוכלו לנסוע דרכן, אז אנחנו צריכים גם להתעקש על סביבות עירוניות איכותיות. התחדשות עירונית היא תהליך מורכב המשמש ל"החייאת" שכונות עירוניות מתדרדרות.

זה כולל חידוש פיזי של רחובות, דיור ומחוזות מסחריים. הסוגים הנפוצים ביותר של תוכניות התחדשות עירונית הם  פרויקטים של בניית כבישים מהירים, דירות מגורים, חנויות מסחר, דירות נופש ועוד.

מאיפה הגיע המונח "התחדשות עירונית"

המונח "התחדשות עירונית" נטבע בשנות ה-40 בהתייחס לפרויקטים בקנה מידה גדול של פינוי שכונות עוני בערים אמריקאיות. בשכונות אלו היו נכסים שנרכשו על ידי סוכנויות ממשלתיות לצורך פיתוח מחדש, בדרכים המשפרות לכאורה את ערך השכונה.

מאמצים אלה מומנו ברובם על ידי ממשלת ארה"ב או מפתחים פרטיים, מה שבישראל נראה מעט אחרת. כשמדברים על התחדשות עירונית או פינוי בינוי בישראל, מדברים למעשה על יזמות נדל"ן פרטית בדרך כלל. ישנם יזמי נדל"ן פרטיים כמו אפי כץ וחברת ענב (ENAV) אשר עוסקים בתחום של התחדשות עירונית בשיתוף עם עיריות ורשויות מקומיות.

מה אפי כץ וחברת ענב (ENAV) מקדמים באילת?

אם נחזור לדוגמה של שכונת סינג סינג באילת, הרי ששם נוכל לראות עד כמה התהליך מורכב ומצריך דחיפה של אנשי עסקים פרטיים. בשכונה זו, אפי כץ (מנכ"ל ובעלי חברת ענב - ENAV) נאלץ להתגבר על חסמים מהותיים בפרויקט ההתחדשות העירונית.

החסמים נבעו מכך שאילת היא עיר שלא פשוט לשווקה בתור עיר מגורים או עיר לעסקים. כמו כן, ליזמי נדל"ן הייתה חסרה קרקע משלימה במשך שנים בשכונה, מה שהיווה חסם עיקרי לפרויקטים של התחדשות עירונית או פינוי בינוי בסינג סינג. בסופו של דבר, התחדשות עירונית היא כינוי כללי למגוון פעילויות שונות שמטרתן חידוש הסביבה הבנויה בערים.

שיפור איכות החיים באמצעות התחדשות עירונית

במקרים רבים, התחדשות עירונית היא מאמץ לשפר את חייהם של אנשים מוחלשים על ידי שיפוץ סביבת מחייתם, למשל על ידי הריסת שכונות עוני ובנייה מחדש של דיור ברחבי מרכז העיר. וזה בעצם מה שחברת ענב ואפי כץ מעוניינים לבצע בשכונת סינג סינג.

עוד חשוב לזכור כי, התחדשות עירונית היא תהליך של חידוש אזור עירוני, בדרך כלל על ידי החלפת מבנים מוזנחים בפיתוחים חדשים או שיפורים בניינים. התחדשות עירונית יכולה להתבצע על ידי הממשלה, או באמצעות גופים ציבוריים כגון מועצות מקומיות, או באמצעות פיתוח פרטי.

אז במה עוסק פינוי בינוי והתחדשות עירונית?

בשורה התחתונה, התחדשות עירונית עוסקת בשינוי ההיבטים הפיזיים, החברתיים, הכלכליים והסביבתיים של עיר כדי להפוך אותה למושכת יותר עבור מגורים ומסחר. האם אפי כץ וחברת ענב (ENAV) יצליחו לעשות זאת גם באילת? ובכן, אנחנו בעצמנו לא יזמי נדל"ן ובטח שאין לנו את ההבנה שיש למומחים בתחום, אבל לפי ליקוט מידע ברשת – עושה רושם ששכונת סינג סינג בדרך הנכונה לפרויקט של התחדשות עירונית.

התחדשות עירונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד