י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
כבש את הפסגה בשנים מעטות

שמילי אונגר • הזמר הכל יכול שלא מפסיק להפתיע

תוך שש שנים בלבד - ארבעה אלבומים עמוסי להיטים, מאות הופעות סביב העולם ואהדת קהל חוצת עדות וחוגים, שמילי אונגר בשנות השלושים המוקדמות לחייו, כבר נמצא בשורה הראשונה של גדולי הזמר החסידי | המופע האחרון שלו בחנוכה חיזק את התזה עוד יותר כמו גם הביצוע "שבט אחים" שהתפרסם ביממה האחרונה

שמילי אונגר • הזמר הכל יכול שלא מפסיק להפתיע
שמילי אונגר צילום: יח"צ

את השבוע פתחתי עם מופע שלא אשכח עוד שנים רבות. היה זה מופע שבו כיכבו צעירי הזמר החסידי; שמילי אונגר, שלוימי גרטנר ופיני איינהורן, במרכז הכינוסים 'בנייני האומה' בירושלים, אך ברצוני להתמקד באחד ומיוחד מבין השלושה - "שמילי אונגר" שמו בישראל ובעולם.

זו לא הופעה ראשונה שבה אני נוכח ושמילי מופיע, זכיתי לשהות בהופעת הבכורה שלו בישראל, לאחר השקת אלבומו הראשון "שמואלי 2", אי שם בחג הסוכות תשע"ז, גם היא התקיימה ב'בנייני האומה', כשאונגר, זמר חדש וכמעט לא מוכר לישראליים, מארח את גדול הזמר החסידי הוותיק מרדכי בן דוד, כלומר מופע מלא שלו והוא זה שמארח את הזמר שמוצב בראש טבלת האמנים בציבור החרדי. 

במופע בו השתתפתי במוצ"ש חנוכה האחרון, שמתי לב עד כמה שמילי הוא פרפורמר שאין בנמצא כיום במוזיקה החסידית, אני לא מדבר רק על קולו העוצמתי מלא הנוכחות, שאי אפשר להסיט את המבט ממנו, כולך מהופנט ומפוקס לביצועיו יהיה השיר אשר יבצע באותה העת. מה גם ששמילי מילא את רוב המופע. חמש פעמים הוא עלה וחזר לבמה שוב ושוב וזכה לתשואות הקהל כאילו זו לו הפעם הראשונה.

הפלא הגדול הנוסף היה כאשר הקהל מצידו שב וביקש את שירו "טאטע איך וויל זיין א ירא שמים", שיר מעין תפילה ביידיש, שהלחין הרשי ויינברגר, ולמה פלא? בקהל ישבו מאות מבני עדות המזרח, לצד ליטאים, שיידיש אינה שפתם ובכל זאת השיר נגע לליבם ובעיקר המסר שבו. שמילי קיבל באותו הערב אהדה והאהבה רבה מצד הקהל, שלא ראיתי שנים רבות ונכחתי בהופעות רבות בחיי גם של גדולי זמר כמרדכי בן דוד ואברהם פריד. שמילי הצליח לעשות זאת תוך שנים ספורות. מה שזמרים עם עשרים ושלושים שנות וותק לא הצליחו לעשות.

עוד תכונה שראיתי באיש, הוא פרגן לכל מי שעלה להופיע אחריו או יחד איתו - בצורה יוצאת דופן. כך למשל כאשר עלה ילד קטן וצנום בנצי קלצקין לבצע שני שירים בלבד, שמילי אונגר נתן הקדמה מפרגנת לילד הקטן שיעלה מלא בביטחון להופעה מול ההמונים. כך גם כאשר עלו חבריו למקצוע שלומי גרטנר ופיני איינהורן הוא פרגן והוסיף פיקנטריה מהיכרותו האישית עמם. ולמה אני מציין זאת? אנחנו אמורים להעריץ את גדולי ישראל ולשאוף להיות כמותם, אך אם עדיין יש מי שמעריצים זמרים מסוימים, לפחות שהמוערצים יהיו כאלה שמהווים דוגמה, בעלי מידות טובות ותרומיות.

הגיע לשורה הראשונה תוך שנים מעטות

שמילי כיום בשנות השלושים לחייו, נולד להוריו בקרית יואל שבמונרו, ניו יורק, בילדותו התחנך במוסדות חסידות סאטמאר בעיר. את ימי הבחרות העביר בישיבה בלונדון ולאחר מכן בישיבת 'פארשיי' במונסי שבניו יורק, בבחרותו התייתם מאביו ל"ע.

את הקריירה המוסיקלית שלו, החל שמילי אונגר בחתונת אחותו, שם קיבל קופלימנטים שנתנו לו את ההכשר והדרייב להמשיך בתחום והוא החל להופיע כזמר בחתונות שנערכו על פי התקנות של הרבי מסאטמר, להוזלת החתונות בקרב החסידים. לצד זאת הופיע שמילי כחבר במקהלת 'שירה'.

בשלהי שנת תשע"ו השיק את אלבום הבכורה שלו בשם "שמואלי 2" בהפקתו של המלחין, המעבד והמפיק, נפתלי שניצלר, אלבום שזכה להצלחה רבה והביא אותו למופעי השקה גם בישראל כאמור לעייל, מופעים שהיו עמוסי קהל מכל העדות והחוגים שהבינו שיש כאן אמן צעיר אך ייחודי ורב גווני, זן ייחודי, שאין שיר וסגנון שהוא לא מסוגל לבצע.

מאז אותו אלבום הפיק אונגר שלושה אלבומי סולו נוספים בשם "מאך א ברכה" ו"מדרגות", וגם "על הבמה", שזכו גם הם להצלחה יוצאת דופן וסינגלים רבים שחדרו להיכלי התורה, הקומזיצים ואולמות השמחות.

יצוין כי עוד בטרם החל שמילי להפיק אלבומים ולהופיע במופעים, התפרסמו ביוטיוב כמה ביצועים מרשימים שלו ליצירות מוכרות, קשות ומסובכות, שביצע בצורה מעוררת השתאות, בהם "אני מאמין" של דדי גראוכר, "ויכולו" של ברוך שלום, "משה רבינו" של ליפא שמלצר, ומאוחר יותר גם פורסם ביצוע ל"חשוף זרוע קדשך" של מרדכי בן דוד ועוד רבים וטובים שניתן למצוא ביוטיוב.

אונגר לא מפסיק להפתיע, וממש ביממה האחרונה מתפרסם ביצוע לייב שלו ללהיט הישראלי "שבט אחים ואחיות" בעברית צחה לחלוטין, לצד הזמרים שלום למר, שמחה ליינר ואיציק דדיה, ובלוויים של מקהלת 'שירה' ותזמורת פריילך. עוד קודם לכן ביצע בשנה שעברה את הלהיט "הלב שלי" של ישי ריבו והדהים את הצופים.

מלבד אלבומיו הפרטיים, שמילי התארח בפרוקטיים שונים וביצע סינגלים בודדים, כמו באלבום "שימו לב אל הנשמה" של אנשי פרידמן וכן באלבום של שרולי בדנסקי "טביעת אצבע" ועוד.

שמילי מתגורר כיום במונסי, אך מצודתו פרוסה בכל העולם המוסיקלי החסידי כולו. אין אחד שלא מכיר את שמו וכל זאת תוך חודשים ספורים מאז האלבום הראשון ובעצם 6 שנים מאז השקתו הוא מוכר ומוערך בפי כל.

כאן המקום גם לציין לשבח את המפיק שלום וגשל, שזיהה את הפוטנציאל הטמון בשמילי אונגר וגייס אותו מיד לשורותיו, כבר עם צאת אלבומו הראשון. זה היה הימור, שכן מדובר באברך צעיר שלא כל כך מוכר בישראל, אולם ההופעה הראשונה בחג סוכות תשע"ז וההופעות שבו לאחריה כמו זו שהתקיימה במוצ"ש חנוכה, הוכיחו כי ההימור היה נכון ומושלם.

שמילי אונגר שמילי אונגר 2 הופעות בישראל זמר חסידי אמריקאי אלבומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד