י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לאחר מאבק של שנים

העירייה תסיר אנדרטה המבזה את זכרם של נרצחים בשואה

לאחר מאבק שארך זמן רב: אנדרטה המוצבת במערב בלגיה למשתפי פעולה של הנאצים, הוכרזה כ'אינה הולמת' ומועצת העיר תסיר אותה בקרוב  

העירייה תסיר אנדרטה המבזה את זכרם של נרצחים בשואה
חבר הפרלמנט מיכאל פרייליך צילום: באדיבות המצולם

בפאנל שבו השתתפו 15 היסטוריונים בינלאומיים, נקבע כי האנדרטה במערב בלגיה לכבודם של משתפי פעולה של הנאצים "אינה הולמת", ומועצת העיר זדלגם תסיר אותה.

האנדרטה, שכותרתה "הכוורת הלטבית", הוקמה לזכרם של אסירים מלטביה שהיו משתפי פעולה נאצים ששירתו באס-אס במהלך מלחמת העולם השנייה. הם היו נאסרו בבית כלא בבלגיה לאחר השואה, בגלל ששיתפו פעולה עם הנאצים.

המומחים הגיעו למסקנה כי הקמת הפסל עשתה "כבוד למשטר הנאצי, כדי להצדיק פשעי מלחמה מסוימים או לפגוע באנשים בכוונה", נכתב בהודעה לעיתונות. האנדרטה הוקמה בשנת 2018 על כיכר שהכילה בעבר מחנה שבויים שהקים הצבא הבריטי לאחר מלחמת העולם השנייה.

חבר הפרלמנט החרדי מיכאל פרייליך הגיב על ההחלטה. "הקהילות היהודיות ניסו במשך שנים להסביר לאנשי המקום למה האנדרטה הזאת לא מכבדת, הם לא רצו לשמוע לנו ולא הבינו את הבעייתיות של הדבר, לבסוף כשעיתונים ברחבי צרפת ובעוד מקומות באירופה החלו לכתוב על כך, אנשי העיר החלו לבדוק עם היסטוריונים את האנדרטה". עוד אומר פרייליך, "כשההסטוריונים הגיעו עם הממצאים שלהם שהאנדרטה לא מכבדת את זכרם של נרצחי השואה, הם החליטו כי יסירו את זה".

חבר הפרלמנט אומר כי "הקהילות היהודיות מאד שמחות שזה הוסר, היינו מאד מעורבים בכך, שלחתי מכתב לנשיא המפלגה הנוצרית דמוקרטית, שידבר עם ראש העיר ששייך לאותה מפלגה שיסיר את האנדרטה".

במכתב ששלח מיכאל פרייליך ביוני שנה שעברה, נאמר, כי האנדרטה לזכרם של הלטבים ששיתפו פעולה עם הנאצים לא מתאימה, אלא צריך אנדרטה לזכרם של היהודים שנרצחו. פרייליך הזמין אותם לסיור למוזיאון השואה בעיר מכלן משם נשלחו 25,000 יהודים אל מותם.

שואה בלגיה מיכאל פרייליך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד