ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

בעלזא • כל מה שרציתם לדעת על החתונה הגדולה

איפה ומתי יתקיימו הבאגלייטן, הפארשפיל, קבלת הפנים והחופה • למי תותר הכניסה לאוהל? איפה יחגגו הנשים? ומתי יגיע האדמו"ר? • שלמה גרינברג על חתונת השנה

האדמו"ר והחתן
האדמו"ר והחתן



ערב שבת העלייה לתורה של שמחת בית בעלזא, שתתקיים ביום שלישי הקרוב: התרגשות חסידי בעלזא מכל קצווי תבל שהגיעו ארצה גואה לקראת סדרת האירועים שעתידים להתרחש במסגרת השמחה - החל מהשבת הקרובה ועד לתום ה'שבע ברכות'.

הטיש, יתקיים הערב, ליל שבת קודש, במאהל שהוקם במיוחד לרגל החתונה.

הבאגלייטן בשבת בבוקר יצא מביתו של אבי החתן, הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח, להיכל בית המדרש הגדול. שמחת הקידושא רבא לגברים תתקיים באוהל הענק, ולנשים בבנין הת"ת. שמחת הפארשפיל בשבת אחר הצהריים תתקיים אך ורק לבחורים ב'גרויסע שטוב'. במוצ"ש תתקיים שמחת הפארשפיל לקהל הרחב בליווי כלי זמר.

רחובות קרית בעלזא ייסגרו החל מיום שלישי בבוקר יום השמחה, ועד סיום המצווה טאנץ.

מעמד הקבלת פנים: יתקיים ב'גרויסע שטיב' ומיועד לבחורים. תינתן האפשרות גם לאברכים מעל גיל ארבעים להיכנס, כולל בגלריות של עזרת הנשים במידת האפשר.

מעמד החופה: יתקיים בכיכר בעלזא, בסביבות השעה 7:00 בערב, ויוקרן על גבי מסכים גם באוהל החתונה. האהל יהיה פתוח מקבלת פנים והציבור יוכל לתפוס את מקומו על גבי הטריבונות. מתחם הישיבה יהיה סגור עד לסיום החופה. הגברים עומדים בחופה ברחובות שמגר ואוהל יהושע. הנשים מתרכזות אך ורק ברחוב פתח תקווה.

לאחר החופה, יעמוד לרשות הציבור כיבוד קל , בסוכה הגדולה שבקומה המרכזית.

הכניסה לאוהל הענק, תתאפשר רק לחסידי בעלזא. לאורחים תתאפשר הכניסה, רק באמצעות כרטיסי כניסה. הוועדה המכינה מפרסמת היום מודעה מיוחדת, ולפיה עקב ריבוי הקהל, אוהל השמחה צר מהכיל את כל הקהל, ולכן הכניסה תהיה מוגבלת למוזמנים בלבד ולבעלי כרטיס כניסה.

אלו שהשתתפו בהוצאות החתונה, יקבלו כרטיסים צהובים או כחולים לאבטחת מקומם. העומדים על הטריבונות, שנטלו חלק במימון, יקבלו צמיד מיוחד כדי לזהות את צד מיקומם. הציבור יוכל לצפות במעמדי השמחה, במסכים שיעבירו את האירוע במעגל סגור. אלו יוצבו ברחוב ובאולמות הסמוכים. כמו כן יועבר שידור חי בכל ריכוזי חסידות בעלזא בארץ ובעולם.

"לסיים את החתונה מוקדם ככל האפשר"

כל הנשים מתכנסות בבנייני האומה, לבעלות כרטיס בלבד. על פי הגילאים וסדר מיוחד שנקבע על ידי ועדת הנשים. הרבנית מבעלזא, תיכנס בכל פעם לאולם אחר, כדי להשתתף איתן בשמחה.

על פי התכנית, ייכנס האדמו"ר לאוהל החתונה בשעה 9:00 בערב. הפעם, בשונה מחתונת הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח, לא יעבור הציבור לאמירת לחיים ומזל טוב. אז, נמשך הדבר כשלוש שעות ואי לכך החתונה הסתיימה בשש בבוקר. הפעם, לבקשת האדמו"ר, יש לסיים את החתונה מוקדם ככל האפשר. על פי ההערכות, שתיים-שלוש לפנות בוקר לכל המאוחר.

לאחר ברכת המזון תתקיים ה'מצווה טאנץ - כל הבחורים יעזבו את האוהל הגדול. במרכז האולם תיפתח שורה מיוחדת בה יתאפשרו מעגלי ריקודים.

הגבאי הרה"ח ר' שמעון וואלף קליין, הכריז באסיפה שהתקיימה לפני ימים אחדים, בהמשך לקריאת חברי הביד"צ 'מחזיקי הדת', לכל המשתתפים בשמחת בית בעלזא, 'שלא יפרצו גדר חלילה, ולא יחזיקו ברשותם מכשירי טלפון נייד, שיש להם אפשרות חיבור לאינטרנט לא מסונן'. כמו כן, נאסר השימוש במכשירי ווידאו בכל מתחם השמחה. סדרנים מיוחדים יפקחו מקרוב, לשמור על ההוראות.

מהוועדה המכינה נמסר, כי אזלו כל הכרטיסים לאירוע. "יש לנו הוראות מחמירות מטעם כוחות הבטחון והמשטרה, שלא לאפשר שום חריגה מכמות המקומות שאושרה. יתכן בהחלט, שבשלב מסויים, תסגור המשטרה את האוהל לכניסת חוגגים נוספים. ולכן, צריך להערך בהתאם". אומרים ראשי הוועדה.

ביום רביעי בערב, יקבל האדמו"ר 'כוללות קוויטל' מאת האורחים הרבים שהגיעו ארצה ומבקשים להתברך מפיו. מפאת ריבוי הקהל, לא יתאפשר כניסה אל האדמו"ר באופן אישי. כבר מיום ראשון הקרוב, יתאפשר רישום השמות במוקד שהועמד לאורחים, בבית האדמו"ר, שבו יוכלו לרשום את שמות בני המשפחה.

הקוויטלאך, יוגשו לאדמו"ר כמקשה אחת ביום רביעי והוא יעתיר ברכתו על כל החסידים לברכה והצלחה. עם זאת, ביום זה, יוכל הקהל לעבור לאחל מזל טוב לאדמו"ר, ולאורחים מחו"ל יתאפשר לקבל ברכה במעמד זה.

בשר ועופות למשפחות נזקקות

הנהירה של החסידים לקראת החתונה החלה למעשה לפני חג השבועות, כאשר אורחים רבים מחו"ל הקדימו את הגעתם ארצה, כדי להסתופף בצל האדמו"ר, לקראת חג מתן תורה. זולת מנייני התפילה הרבים, להם הוכשרה גם קומת הכוללים, בנוסף לקומת בית המדרש המרכזי, הועמדה הסוכה הגדולה לטובת הלומדים, ובה מתקיימים משמרות לימוד. חברת 'יגדיל תורה' העמידה לרשות הציבור, עשרות מגידי שיעור, שימסרו שיעורים במגוון נושאים, במשך כל תקופת שהותם של האורחים בארץ.

אחד הנושאים הוא גם על 'שאלות הלכתיות בשולי השמחה'. תלמידי ישיבות בעלזא פתחו כבר לפני שבועות אחדים במבצע רחב היקף של לימוד שעות רצופות, כהכנה לחג השבועות ולקראת השמחה הגדולה, שיצטברו לרבבות שעות לימוד.

גבאי קופת הצדקה 'אהבת חסד' הופתעו כאשר נקראו השבוע אל האדמו"ר ונשאלו על היקפי חלוקת המזון למשפחות נזקקות ברחבי הארץ, ועל העלויות השונות הכרוכות בהן. לאחר שיחה קצרה, אמר להם האדמו"ר שברצונו לתרום את חלוקת הבשר והעופות למשפחות נזקקות לכל חודש סיון בכל רחבי הארץ, בעלות של אלפי דולרים, כדמי 'סעודת עניים', שתוענק בדרך כבוד לכל המשפחות לרגל השמחה.

בנו של האדמו"ר, אבי החתן הרה"צ רבי אהרן מרדכי, אף ביקש לקחת על עצמו את עלויות חלוקת הבשר והעופות של 'אהבת חסד' לכל המשפחות הנזקקות בירושלים, ביום החתונה. למשלוחי המזון, בכל תקופת החתונה, יצורף מכתב המבקש מהמשפחות הנזקקות להזכיר לטובה ולברכה את שמות החתן והכלה, ואת אבות המשפחה.

תרומה זו היא בהחלט חידוש מרענן ומהפכני בנוף 'סעודות העניים' בחצרות הקודש. בעוד שבעבר, נהגו לערוך סעודת עניים בפועל, לפני החתונה. כך למשל, ביום לפני חתונת האדמו"ר בשנת תשכ"ה, נערכה בויז'ניץ סעודת העניים בראשות אבי הכלה האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' מויז'ניץ זצ"ל, שחילק כסף לצדקה לכל המשתתפים.

בהודעה שפורסמה לקראת הסעודה, שמטרתה למשוך את אביוני העיר, נאמר כי: "סעודת העניים לכבוד חתונת 'ויז'ניץ בעלזא' תיערך ביום שני בצהריים בבית הכנסת 'בית הלל' בשיכון ויז'ניץ. האדמו"ר מויז'ניץ סב הכלה (ה'אמרי חיים' זצ"ל), יעניק דמי כיס בסך חמש לירות לכל אחד מהעניים שיכבד את האדמו"ר בשמחתו"...

ואילו בירושלים נערכה נערכה אז סעודת עניים נוספת, שהתקיימה בהיכל ישיבת 'חיי עולם' במאה שערים. גם לפני חתונת המחותן, הרה"צ רבי אהרן מרדכי, התקיימה סעודת עניים. הפעם, כאמור, ה'סעודה' תוגש בדרך כבוד ובצורה חדשה.
בעלזא חופה קבלת פנים חסידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד