ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

ה'עדה' בגינוי לאלימות: "זו קבוצה שלא שייכת אלינו"

הגרי"ט וייס בנאומו: "בן ישיבה שעוזב את הלימוד גרוע יותר משריפת התלמוד בצרפת" • הגר"מ שטרנבוך: "שיגייסו את הערבים" • גורמים ב'עדה': "האלימות - לא בשליטתנו"

ההפגנה. צילום: קובי הר צבי
ההפגנה. צילום: קובי הר צבי

היוזמה לקיים עצרת נגד גיוס בחורי הישיבות עלתה לראשונה על שולחנם של עסקני 'העדה החרדית' לפני כמה שבועות. הערב (ה), למרות כישלון הניסיונות של אנשי 'העדה' לגייס את הקהלים המרכזיים בציבור החרדי להצטרף ליוזמה, היא יצאה לפועל.

העצרת חולקה לשניים: בתחילה נשאו דברים ראשי 'העדה' בשפת היידיש. בשלב השני, נשאו דברים שאר הרבנים שהשתתפו בעצרת.

ראשון לדוברי 'העדה' היה יצחק שלמה בלוי, הספרא דדיינא של 'העדה החרדית', הנוהג להנחות אירועים מסוג זה. בדבריו הביא אנקדוטה מדבריו של סבו, רבי משה בלוי ז"ל, שאמר כי אין פשרות, "בעת מלחמה אין משהו באמצע".

עוד בנושא:
'העדה' יוצאת להפגין נגד הגיוס • יהדות התורה מחרימה
אלימות קשה בהפגנת האלפים של 'העדה החרדית': 6 שוטרים נפצעו • 8 מפגינים נעצרו
מפקד מחוז ירושלים: "שוטרים ספגו מוטות ברזל וסלעים"
מרביצים תורה • צפו: הפגנת 'העדה' בעין המצלמה

לאחר מכן נשא דברים גאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס, שאמר כי מטרת העצרת היא להשמיע את התנגדות היהדות החרדית לכל הגזירות אשר כוללות את רצון השלטון לעקור את לומדי התורה מבתי המדרש, ולהכרית את הדור הצעיר מחינוך יהודי אמיתי. לאחר מכן גולל הגאב"ד את פרשת שריפת ספרי התלמוד בצרפת, "עלינו לדעת כי שריפת התלמוד הנה גזירה נוראה", אמר הגאב"ד, "הוצאת בן תורה אחד מבית המדרש חמורה שבעתיים. שכן ספרים שנשרפו ניתן להדפיס ספרים חדשים במקומם, אבל התורה שאבדה בעזיבתו של בן תורה את בית המדרש - אין לה תחליף".

אחריו נשא דברים גם ראב"ד העדה, הגר"מ שטרנבוך, שצעק בכאב: "כיצד יעלה על הדעת לבטל לימוד של תינוקות של בית רבן בגלל גזירת השלטון? מדוע השלטון לא מאיים לגייס גם את הערבים? משום שהם יודעים שלא יצליחו. ויש לכאוב על כך שיש מאיתנו שמוכנים למשא ומתן ומתוך כך הם מבינים שכביכול יש על מה לדבר. יש איומים שיקחו בחורי ישיבה למעצר. זה לא יעזור, הבחורים ימשיכו ללמוד גם במעצר".

בתום העצרת הוקראו ההחלטות שהתקבלו ובמרכזן הגישה לפיה "לא יתקבלו שום פשרות וויתורים, ולא ייתכנו שום מתווים ומכסות גיוס, היהדות החרדית אומרת לא לגיוס ותילחם על כל נפש מישראל שלא תלך לאיבוד".

ב'עדה החרדית' דחו את הטענות כי המתפרעים הגיעו מחוגי 'העדה': "זו קבוצה שלא שייכת אלינו, אנחנו מגנים כל התפרעות או אלימות נגד אנשי המשטרה. אין זה ראוי", אמרו שם. לדברי אחד העסקנים: "המטרה הערב הייתה לומר 'לא' לגיוס בחורי ישיבות, כל מה שמעבר - לא היה בשליטתנו".
העדה החרדית גיוס ראב''ד גאב''ד בלוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד