כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ללמוד לשים לה גבול – הפרעת אישיות גבולית

הפרעת אישיות גבולית או בורדרליין בשמה הנוסף, הינה הפרעת אישיות המקשה על הלוקים בה לשלוט ברגשות ובדחפים, המשתנים ברגע אחד ובמהירות מסחררת. בשל המהירות שבה התחושות משתנות, קשה לסובלים מההפרעה לנהל חיים שלווים ורגועים, שכן לא ניתן לדעת מה יהיה הצעד הבא שלהם

ללמוד לשים לה גבול – הפרעת אישיות גבולית
חרדות צילום: freepik

הפרעת אישיות גבולית קיבלה את שמה במאה ה-19, בזמנים בהם האמינו שההפרעה אינה משתייכת לקבוצת הפרעות האישיות הנוירוטיות כגון דיכאון וחרדה, ולא לקבוצת ההפרעות הפסיכוטיות כגון סכיזופרניה ופיצול אישיות. במאה ה-21 ברור שאין דבר כזה 'על גבול הפסיכוזה', אך השם התקבע כבר בזמנים עברו.

מאפייני הפרעת אישיות גבולית וכיצד ניתן לטפל בה

הפרעת אישיות גבולית מאופיינת באימפולסיביות, חרדה קיומית, התפרצויות זעם, הסתגרות, תחושת שעמום וריקנות, חרדת נטישה מתמדת ועוד. בשל אלו, קשה מאוד ללוקים בהפרעה לנהל מערכות יחסים קרובות, כשאלו מאופיינות לרוב בעליות ומורדות. נכון, סביר שכל אדם יחווה תקופות סוערות כאלו במהלך חייו, אך לרוב אלו תקופות שחולפות לאחר זמן מה.

אלו הסובלים מהפרעת האישיות הגבולית, מנהלים אורח חיים שכזה שמרגש כמו משבר אחד מתמשך ותמידי, וזהו ההבדל העיקרי ביניהם ובין אחרים שאינם סובלים מההפרעה. עם זאת, החדשות הטובות הן שניתן לטפל ולהשקיט את התחושות הללו, כמובן במידה והאדם מאפשר לעצמו לקבל את הטיפול המתאים (לרוב, הכחשה מהווה חלק בלתי נפרד מההפרעה ולוקח הרבה מאוד זמן לקבל את הנוכחות שלה). לרוב, הטיפול יכלול:

  • טיפול נפשי – אחד האתגרים הגדולים, הוא למצוא מטפל או מטפלת המוסמכים לגשת להפרעה, ובכלל להביא מלכתחילה את האדם הסובל מההפרעה, לטפל בה. ההמלצה הטובה ביותר היא טיפול קוגנטיבי-התנהגותי בשם תרפיה התנהגותית-דיאלקטית המסייעת למטופל לפרוק את אשר ליבו במסגרת פרטית וגם קבוצתית בהתאם להתקדמות הטיפול והמוכנות שלו לכך, תמיכה נפשית בין המפגשים, ועוד.
  • טיפול תרופתי – תרופות במינון נכון, עשויות באופן מוצלח במיוחד להפחית את הדיכאון, לבלום את האימפולסיביות ולאזן את מצב הרוח. לכל אדם תרופות המתאימות לו, במינון הנכון במיוחד לו. בנוסף, יש לזכור שלכל סימפטום תרופה משלו, שעשויה להשפיע לטובה או לרעה על סימפטומים אחרים. כך, ליצירת הקוקטייל הנכון והמתאים ביותר – יש חשיבות עילאית! התאמת המינונים והתרופות תתבצע אך ורק על ידי מומחה להפרעת אישיות גבולית שבסבלנות מרבית, הכלה ובדיקה מעמיקה, ייצור את קוקטייל התרופות שישנה את חייו של המטופל לטובה.

איך אפשר לשכנע אדם לקבל טיפול?

כאמור, זהו האתגר הגדול ביותר; לשכנע אדם הלוקה בהפרעת אישיות גבולית לטפל בעצמו. ובכן, חשוב קודם כל להבין, להכיל ולקבל את המצב של האדם האהוב והפגוע. זהו התנאי ההכרחי הראשון והחשוב ביותר. לסיוע בתהליך, ניתן לגשת לאחד ממרכזי התמיכה והייעוץ לקרובים, שהוקמו במטרה לעזור ולהקל על התהליכים הקשים הללו; לקבל את המצב, וללמוד כיצד לגשת לאדם ולדרבן אותו לטיפול.

הפרעת אישיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד