י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
עדיין קיים סיכון

הגיע הזמן להקלות בנתב"ג? פרופ' בליצר מסביר

פרופ' בליצר מתייחס הבוקר לסוגיית המגבלות על נתב"ג ומציג שלושה תרחישים לפיהם יהיה ניתן יהיה להסיר מגבלות תעופה. בליצר: "אין צפירת הרגעה בנוגע למידת האלימות של הווריאנט"

הגיע הזמן להקלות בנתב"ג? פרופ' בליצר מסביר
עומס קשה באולם בדיקות הקורונה בנתב"ג צילום: באדיבות המצלם

ברקע השיח הער נגד ובעד ההגבלות שהושתו על שדה התעופה הישראלי, מיד לאחר היוודע דבר קיומו של וריאנט 'אומיקרון', שוטח הבוקר הפרופ' רן בליצר ראש מכון המחקר ומערך החדשנות בכללית וחבר הצוות לטיפול במגיפות את דעתו בנוגע להגבלות על נתב"ג והאם הגיעה העת לבטלן. לדבריו עדיין קיים סיכון והוא אף מציג שלושה תרחישים שאם יתממשו - יהיה ניתן להתיר את המגבלות.

את הדברים שכתב ברשת הטוויטר, פותח הפרופ' בליצר, מומחה לו מקשיב מאוד רה"מ בנט, ומתייחס לדברים הידועים לעת עתה על הווריאנט. לדבריו, ראשית, הוא מדבק משמעותית יותר מדלתא. שנית, צפויה כנראה פגיעה, בעוצמה לא ידועה, בהגנה של מחלימים ומחוסנים, פחות במחוסני בוסטר. 3. במדינות שבודקות היטב, כדוגמת בריטניה ניתן לראות כי קיימת התפשטות קהילתית נרחבת. 

בליצר טוען הבוקר, כי בניגוד לתחושה הרווחת בחלקים מהציבור: לעת עתה, "אין צפירת הרגעה בנוגע למידת האלימות של הווריאנט". "אך" מוסיף בליצר, "גם אם האלימות זהה והמדבקות גבוהה = עדיין קיים סיכון משמעותי - מכיוון ששליש מאוכלוסיית ישראל לא מוגדרת 'מוגנת'". הוי אומר ששליש הם אינם מחוסנים או שהם מחלימים שעברה חצי שנה מההחלמה, וכן מחוסנים במנה שניה שעברה חצי שנה ממועד החיסון. 

"הצלחנו עד כה, במאמץ, לשלוט על רוב מוקדי ההתפשטות המקומית (מה שסביר שמדינות אחרות לא הצליחו) וכל שבוע דחייה בהתפשטות - עשוי להיות קריטי מדוע?", תוהה בליצר. 

לדבריו, המשמעות של כל שבוע בו מצליחים לדחות התפשטות מקומית היא צבירת תרופות - קיימות וחדשות, חיסון ילדים, השלמת בוסטר לזכאים, הקטנת שיא הגל בהגעת חיסון מותאם, וכן צבירת מידע מהעולם - התאמת מגבלות מקומיות לעוצמת הסיכון.

לאחר הצגת הנתונים והמשמעויות, ניגש הפרופ' רן בליצר למסקנה: "מכל הסיבות לעיל - בנוסף לפן הבריאותי, יש הגיון להמשיך המגבלות בגבולות כדי לצמצם למינימום פגיעה אפשרית צפויה בתוך ישראל בכל שאר ענפי המשק.

בנוגע לשאלה מתי הזמן להקל על המגבלות בנתב"ג, משיב בליצר ומציג שלושה 3 תרחישים בהן אפשר יהיה להתחיל להסיר מגבלות: 1 - כשנדע שאומיקרון פחות מסוכן 2 - כשנדע היכן בעולם הוא מתפשט והיכן לא ו-3 - כשנאבד שליטה על התפשטות מקומית. 

קורונה הגבלות סגירת נתב"ג פרופ' רן בליצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד