י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בין דיעות שונות להפגנות אלימות • טור אישי

הבעיה היא באותו מחנה המנסה לכפות דעתו בכל מחיר: בפשקווילים נגד גדולי הדור או בקיום הפגנות אלימות • משה אוסדיטשר על חומה בצורה שנסדקת מול האתגרים האמיתיים

בין דיעות שונות להפגנות אלימות • טור אישי

בתקופה האחרונה הציבור החרדי נתון להתקפה חזיתית על כל צעד ושעל, כאילו כל בעיות המדינה מיום קיומה הנם בעטיים של החרדים.

לכאורה היה נראה כי הציבור החרדי, לפחות כלפיי חוץ וכלפי האיומים והגזרות מבחוץ, מציג חזית אחידה, כאשר המחלוקות היו עולות רק בחדרי חדרים, בצורה עניינית ומכובדת.

הבעיה כיום היא באותו מחנה המנסה לכפות בכל מחיר את דעתו, כאשר מבחינתו כל האמצעים כשרים: בין אם זה בהפצת פשקווילים נגד גדולי הדור, המשמיצים את אותם גדולים ללא כל מורא בהשמצות חסרות-רסן, או בקיום הפגנות אלימות, על מנת למחות על העובדה כי אחרים חושבים אחרת מהם.

בהפגנה שנערכה אתמול מחו אנשי 'העדה החרדית', בין היתר, על כך שגדולי הדור סוברים כי אפשר וצריך לטפל בנושא הגיוס אחרת משיטתם. דיעות שונות הנן לגיטימיות בכל חברה, אך בין דיעות שונות לבין השמצות וקיום הפגנות אלימות בהן נפצעים שוטרים - המרחק הנו עצום.

באם אנשי 'העדה' חושבים שהפתרון הוא הכאת שוטרים, על מנת להביע את מחאתם, אולי באמת כדאי כי את הלהט והבריונות שהם מגלים בהפגנות ללא תכלית ינותבו לשרות צבאי, שם יוכלו להכות באויבינו ככל שיהיה צורך בכך.

הציבור הוכיח בעבר הלא רחוק כי הפגנות יכולות להיות חיוביות ומכובדות, כאלה הגורמות לקידוש השם, ודי באם נזכיר את ההפגנה השקטה של בנות הסמינרים, אשר חסמו באופן פסיבי ומעורר כבוד את דרכן של 'נשות הכותל' הרפורמיות, שביקשו לקיים פרובוקציה מיותרת בשריד מקדשינו.

כל אדם יכול לבחור את גדול הדור אשר הוא סומך על פסיקותיו. אך אין בכך כדי לפסול את האחר.

גם במחלוקת קשה ועקרונית ככל שתהיה יש דרך לנהל דו שיח, כאשר כל צד מעלה טענותיו ומנסה לשכנע את האחר, תוך כבוד הדדי.

אבל כאשר הניסיון לשכנע את האחר מגיע בצורת פשקווילים הפוגעים בצד השני וברבניו, אשר אף הוא מסתמך על גדולי הדור ופוסקי ההלכה מטעמו, הרי אך ברור כי דו שיח זה נועד לכישלון, תוך שהמחנה בכללותו נחלש, והחומה הבצורה נסדקת מול האתגרים האמיתיים אשר נכונו לנו.
הציבור החרדי פשקווילים גדולי הדור העדה החרדית שוטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד