ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מושט לדנקנר • האוצר החליט: דגי מאכל הם "מותרות"

פטנט הדגים המעובדים שיצר הוזלה משמעותית במחירי הדגים - מסתיים בהחלטה שרירותית של האוצר • המס על דג מתובל יושווה למיסוי הרגיל, ומחירי הדגים צפויים להרקיע שחקים

צילום: אלישמע סנדמן
צילום: אלישמע סנדמן



בשנה וחצי האחרונות צברה תאוצה תופעת הדגים הקפואים המתובלים, כאשר רבים מתקשים להבין את פשר התיבול ומטרתו.

מתברר כי מדובר בפטנט למטרת הוזלת מכס בלבד, שכן המיסוי על דג מיובא ללא תוספות, גבוה בשיעור ניכר על פני מכס המוטל על דג מתובל. שכן מדינת ישראל מטילה מיסוי גבוה במיוחד על כל דג מיובא, שניתן לרכוש דוגמתו מתוצרת מקומית.

מאז שהעולם גילה את סין כחלופת ייצור מוזלת, גילו במדינת הענק עניין גם מגדלי הדגים הישראלים. מגדלי דגי 'אמנון' שלחו לסין דגיגים קטנים, והסינים החלו בפיתוחם המואץ. כיום קיים יבוא של מאות טונות מסין של כל סוגי הדגים.

אלא שאז קמו חלק ממגדלי הדגים וחששו לפרנסתם בשל הייבוא, בעקבות כך, החליטה המדינה להטיל מיסוי גבוה על דגי האמנון המיובאים לארץ, כדי לשמור על הייצור המקומי.

ברם, אם לדג אמנון רגיל, נקבע על ידי הרגולטור, מס מסוים, הרי שדג מעובד דינו שונה ומיסיו פחותים משמעותית. וכאן מגיע ה'פטנט' בצורת תיבול בפלפל טחון, ההופך את הדג ל'מעובד' ומוזיל שוב את מחירו.

במהלך החורף האחרון, אף החל ועד הכשרות של בד"ץ העדה החרדית להעניק הכשר למפעל חדש שנפתח בסין, ובו 'עובדו' דגי מושט בייצור מואץ, כדי להוזיל את מחיר הדגים הכשרים למהדרין.

בגופי הכשרות הספיקו כבר להיערך לטרנד החדש: "אם כאשר היה מדובר בהוספת פלפל, גם נזקקנו להשגחה צמודה, כי הפלפל מוגדר כאבקת תיבול, ויש בו חששות שונים כשהוא יוצר בחו"ל, בעיקר משום שבאותו מפעל לאבקות תיבול, המקור של ה'פלפל השחור הגרוס', עלולים לטחון גם פירות ים מיובשים כ'אבקת תיבול', הרי שכאשר יהיה מדובר בתיבול אמתי דוגמת המרינדה, כאב הראש יהיה יותר גדול. אם עד כה, תעשיית הדגים יוצרה כשהיא קרה, הרי שאם יכניסו אליהם מרינדה, עלולות לצוץ בעיות כשרות מסובכות. צריך להקפיד שהבצל שבו לא יעבור 'לינת לילה'. שה'חומץ' אין ממקורו מ'יין'. כמו כן, אנו עלולים להיתקל בכל ההשלכות ההלכתיות הנובעות ממה שמכונה 'דבר חריף' ו'כבישה בכלים', גם לוודא כי לא נכבשו בהם דגים לא כשרים, ועוד סוגיות שנידרש אליהם", הבהירו בארגון הכשרות O.K.

צילום: עוזי ברקצילום: צילום: עוזי ברק
צילום: עוזי ברק


סוף החגיגה: האוצר החליט - דגים הם מותרות

אלא שהיצרנים הישראלים 'עלו' על הפטנט, ושבו להתלונן בפני המכס. ואכן, בסוף חודש ינואר, נעתר המכס לבקשה והחליט לשוב ולהטיל מס גבוה גם על הדג המתובל, כאשר הוא מודיע, כי הוא אינו רואה בפילה אמנון עם פלפל שחור 'דג מעובד', ודינו כדג גולמי - כולל חיוב במכס של 15 ש"ח לק"ג.

"היום לא תוכלו למצוא בשוק דגי אמנון רגילים. עשו עלינו סיבוב", טענו ברשות המסים. "היבואנים לקחו דג אמנון רגיל, שמו עליו כמה גרגרים של מלח ופלפל - והנה קיבלנו דג מתובל פטור ממכס".

חברת בלדי, העוסקת ביבוא מוצרי בשר ודגים, לא ויתרה, ועתרה לבג"ץ לפני חודשים אחדים נגד רשות המכס, בנושא 'מדיניות הטלת המכס על פילה דג אמנון מעובד המתובל בפלפל שחור'. בית המשפט ביקש הבהרות מהמכס, ולאחר דיונים אחדים, הוחלט כי הנחיה זו תבוטל עד להודעה חדשה.

בעקבות החשש, כי הבג"ץ יסיר בסופו של דבר את התנגדותו ויאשר את העלאת המיסים הצפויה, נכנסה המערכת לתזזית ויבואנים רבים הגבירו את יבוא דגי האמנון המתובלים, לפני שחרב המיסים תונף עליהם.

אבל החגיגות נגמרו: במסגרת הגזרות שמשרד האוצר מתכוון להטיל על הציבור, פורסם השבוע כי במסגרת התקציב לשנים 2013-2014 יוכבד נטל המס על מה שהוגדר כמוצרי מותרות ויוקרה. כאן ניתן למצוא גם "פילה קפוא של אמנון מצופה, מתובל או מעובד אחרת".

מתברר, כי האוצר מתכוון להחזיר את המכס על דגי האמנון המעובדים באופן סופי, במהלך שיכניס לקופת המדינה סכום מוערך של כ-110 מיליון שקל בשנה. מדובר בחלק הארי מהכנסות המדינה מה"מסים על העשירים", שצפויים להסתכם בכ-270 מיליון שקל, ומי שקונה דגים לכבוד שבת, הרי הוא קרוב לוודאי, עשיר...

מלשון ההצעה עולה, כי הם מבקשים לכלול בקטגוריה זו כל סוג תיבול או עיבוד. ובכך הקיץ הקץ על הדגים הכשרים המיובאים והמוזלים. קשה להאמין כי מפעל הדגים הסיני בהשגחת הבד"ץ, יוכל לשרוד את גזרות האוצר הישראלי. הצרכנים החרדים, ייאלצו איפוא שוב לשלם בכיסם מחירים מופרזים ומופקעים על דגים כשרים, כבימים ימימה.
דגים תיבול מותרות מכס אוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד