ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
הם יכולים ורוצים

אפשר להרים את הרף בגיל התיכון

הרב מתניה אריאל, ראש ישיבת דרך חיים, בטור דעה על ישיבות קטנות לאומיות; "לא רק מערכת חינוך מכילה, שיודעת להתאים את עצמה לצרכי הדור, אלא גם כזו שתעמיד ישיבות שמציבות רף רוחני ולמדני גבוה"

אפשר להרים את הרף בגיל התיכון
הרב מתניה אריאל צילום: אמנון תם

לאחרונה זכיתי להיות בערב הורים מרגש בישיבת "עוז והדר", הישיבה הקטנה החדשה בחדרה. בערב ההורים המרומם היה לימוד אבות ובנים, שיעור לאימהות, סיומי מסכתות, ריקודים, וגם אורח כבוד - הרב נחום נריה שליט"א.

במהלך דבריו סיפר הרב גם על אביו, הרב נריה זצ"ל, ששאף להעמיד תלמידי חכמים גדולים לציבור הדתי לאומי, וכי דעתו היתה שלשם כך יש הכרח לחנך ולהרגיל נערים להתמסרות לתורה ולשאיפות רוחניות ולימודיות כבר מגיל צעיר.

מערכת החינוך הדתית לאומית עברה ועוברת כברת דרך ארוכה, ובה עליות ומורדות. לפני כ-80 שנה הוקמה ישיבת כפר הרואה ע"י הרב נריה זצ"ל, כישיבה קטנה. לאחר כעשור, נאלץ הרב נריה להפוך אותה בהדרגה לישיבה תיכונית, מתוך הכרה שהדור עדיין לא הוכשר דיו להתמסרות לתורה.

לפני כ-30 שנה הוחזרה עטרה ליושנה, והוקמה ישיבת מעלה חבר, וכך כתב אז הרב נריה: "שמחת אמת היא לראות צעירי הצאן מעמיקים ללמוד בהבנה ישרה, ומרחיבים דעת בבקיאות הגונה. חן שפוך על תלמידי מעלה חבר, חינה של תורה ונועמה של מצוה, והדרה של כל מידה נכונה".

בעקבות ישיבת מעלה חבר הוקמו ישיבות קטנות נוספות, וכיום יש ב"ה שלוש ישיבות קטנות בירושלים, ישיבות מורשה, שלום בניך וטל ישראל, בכוכב השחר נמצאת ישיבת אורחות מרדכי, ובשעלבים ישיבת דרך חיים.

הרב מתניה אריאל. צילום: אמנון תם.

ברכה גדולה, אך עדיין רחוקה הדרך, בהתחשב בעובדה שישיבות תיכוניות לסוגיהן יש עשרות רבות, ורק שבע ישיבות קטנות. בנוסף, הימצאות כל הישיבות הקטנות בירושלים וסביבתה, יצרה מצב שתלמידים תושבי הצפון שרצו ישיבה קטנה ולא רצו להתרחק מאד מהבית לא מצאו מענה ראוי, והישיבה הצפונית ביותר עד כה היתה בשעלבים... .

והנה, כעת נשמע קול התורה בהתמסרות ובהתלהבות גם בצפון, בחדרה. לא רחוק מכפר הרואה, שם נזרעו הזרעים הראשונים לפני כ-80 שנה, הוקמה השנה ישיבת "עוז והדר" בראשות הרב יאיר בר לוי (בוגר ישיבת דרך חיים) ובה כ-20 תלמידים מלאי חן של תורה ויראת שמים. כמחצית מהתלמידים הם תושבי הצפון, ובמהלך הקמת הישיבה זכינו לפגוש משפחות רבות מהגרעינים התורניים הפרוסים ברחבי הצפון, ולשמוע מהם על העשייה הברוכה מחד, ועל הקשיים וההתמודדויות הרוחניות והחינוכיות מאידך.

מדובר במשפחות שמחנכות להתמסרות לתורה, לחינוך, ולתרומה לעם ישראל, ובכל זאת חלק מהמשפחות מעידות על עצמן שלולי הקמת הישיבה בצפון לא היו מודעות לברכה הגדולה שיש בלימוד ובחינוך האופייניים לישיבה קטנה. לאמור, תורה נקנית בייסורים ובמאמצים, ועלינו להמשיך ולהגביר את המודעות הציבורית בעניין.

העשייה הלימודית והחינוכית הברוכה בישיבות הקטנות, הקשר האישי המיוחד בין הצוות והתלמידים, המענה הריגשי והמקצועי לצרכים המאפיינים את גיל ההתבגרות, כל אלה ועוד מהווים נדבך משמעותי מאד להתפתחות הנערים והתבגרותם האישיותית והרוחנית.

בעולם הישיבות הגבוהות ניכרת ב"ה השפעתם הגדולה של בוגרי הישיבות הקטנות, וגם אלה המשתלבים בעולם המעשה מביאים איתם חיבור עמוק ללימוד התורה ולשאיפות רוחניות.
כאמור, ערב ההורים המרומם בישיבת "עוז והדר" היה גם מעין סגירת מעגל, סמוך ונראה ליום פטירתו של הרב נריה זצ"ל.

למחרת ערב ההורים שלח אחד האבות הודעה לראש הישיבה: "...דע לך שעברתי אמש תיקון עמוק, וזכיתי להגיע למקום בנפש שאיני יודע אם אי פעם הגעתי לשם, וזה בזכות התמימות של אהבת תורה ויראת השם שאתם מתמסרים לגדל. אשרינו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלנו, תבורכו כולכם מפי עליון, וחפץ ה' בידכם יצלח".

אשרינו שאלה ההורים ואלה הבנים, ואשרי כל העוסקים במלאכת הקודש בישיבות הקטנות, בישיבות התיכוניות ובכל מוסדות החינוך. יזכה את כולם ה' להיות שליחים נאמנים לעמו ולתורתו, ולהיות חוליה נאמנה בשרשרת הדורות של הופעת התורה והקדושה בישראל.

עלינו לוודא שחזונו של הרב נריה, "ישיבות נקים בכל מקום", אכן יתממש במלואו. לא רק מערכת חינוך מכילה, שיודעת להתאים את עצמה לצרכי הדור, אלא גם כזו שתעמיד ישיבות שמציבות רף רוחני ולמדני גבוה, מתוך אמון ביכולתם של נערים צעירים להתמסר לתורה ולקיומה.

כי כן, תלמידים צעירים רבים יכולים ורוצים להיבנות לשאיפות של גדלות בתורה, ביראת שמים ובמידות מתוך שמחה. צריך רק שנאמין בהם וניתן להם את ההזדמנות.

הכותב הוא ראש ישיבת דרך חיים (בשבתון)

הרב נריה הציונות הדתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד