י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
המאבק בפגעי הטכנולוגיה

המו"מ שמתנהל על הטאבלט וחששם של נציגי ויז'ניץ, בעלזא וגור

המו"מ מול 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת', בעקבות יוזמת הגרמ"ש קליין בכנס 'ועד קהילות הקודש' נגד פגעי הטכנולוגיה, צובר תאוצה | נציג ויז'ניץ הגדיר את משקפי התלת מימד כסכנה, נציג בעלזא ביקש כשרות על מכשירי ההתרמה והנציג הגוראי טען כי ה'מייל' חמור יותר. כל הפרטים

המו"מ שמתנהל על הטאבלט וחששם של נציגי ויז'ניץ, בעלזא וגור
המחאה בבני ברק צילום: שוקי לרר

המלחמה נגד פגעי הטכנולוגיה ממשיכה במלוא עוזה: אם בתקופה האחרונה הייתה זו "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" שתפסה את הכותרות בכל הנוגע למאבק נגד פגעי הטכנולוגיה - הרי שבשבועות האחרונים התחזק מעמדו של "ועד קהילות הקודש", ועד ותיק מאוד, אך כזה שלא צבר תאוצה ופעל בעיקר מאחורי הקלעים, בין השאר לנוכח ההגמוניה שנטלה לעצמה "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" בכל הנוגע לטיפול בנושא האינטרנט הכשר.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי כ-120 נציגי קהילות ובהם 60 רבנים, בעיקר מקהילות חסידויות, הגיעו לכנס "ועד קהילות הקודש" שהתקיים בשבועות האחרונים בסמינר גור בבני ברק, במהלכו דנו על דרכי פעולה, במטרה למנוע את הסחף החרדי הגדול לעבר מחוזות הטכנולוגיה. אותו כנס היה יריית הפתיחה לשורת כנסים של הוועד, במטרה להחריף את המאבק, ולגבש חזית אחידה מצד כל הקהילות.

בכנס נאמו מספר רבנים ודיינים, כאשר מגוון הדעות ייצג גם שיטות יותר קיצוניות, לעומת שיטות הגורסות בנקיטת פשרות תוך הפנמת הסיטואציה המורכבת בה האוכלוסייה החרדית מצויה בכל הנוגע לתחומי הטכנולוגיה.

נציג ויז'ניץ: סכנת ה'זום' ומשקפי תלת מימד

נציג חסידות ויז'ניץ ר' משה הערש שטרן התייחס למה שהגדיר כ"סכנת הזום". כך גם התייחס למשקפי "תלת מימד" המציגים "מציאות מדומה". שטרן הגדיר את המשקפיים הללו כ"משקפת שסכנותיה מרובות". לדבריו, "ועד קהילת הקודש לקח על עצמו להסיר את המסכה מעל המשקפת התמימה".

נציג בעלזא: משפקי תלת מימד ומכשירי ההתרמה בשטיבל'אך

גם ראש ישיבת בעלזא בביתר, הגאון רבי שלמה בינט, הגדיר את משקפי התלת מימד כ"סכנה גדולה מאוד לדור העתיד". ראש הישיבה הזכיר גם את מכשירי ההתרמה בבתי הכנסת, וביקש להטביע עליהם חותמת כשרות, כתנאי לשימוש בהם בבתי הכנסת.

נציג גור: מייל חמור יותר מאינטרנט

הגאון רבי חיים בונם שץ, מרבני חסידות גור, התמקד דווקא ב"מייל". לדבריו, לעיתים המייל חמור יותר מאינטרנט עצמו, שהרי אין כל אפשרות לסנן את התוכן המגיע אליו.

הגאון רבי שמואל ברנסדורפר, מרבני 'העדה החרדית', נאם גם הוא בכנס, אך בעיקר עודד את הנציגים להמשיך במלחמה, ופחות הציע פתרונות לבעיות ספציפיות.

הפשרה והדרישה של הגרמ"ש קליין: טאבלט כתחליף לסמארטפון ובדיקה שנתית לחידוש הכשרות

גולת הכותרת של הכנס הייתה נאומו של הגאון רבי משה שאול קליין, רב שכונת אור החיים ב"ב, והפשרה שהוא הציע במהלכו, תוך הבנה כי האינטרנט הוא עובדה מוגמרת, וכי על הוועד למצוא את הדרכים למנוע את נזקיו עד כמה שאפשר, אבל לא להתכחש אליו.

הגרמ"ש קליין העלה רעיון מהפכני שעד לא מכבר לא היה מאן דהוא שהעז בכלל להעלות על דעתו: הוא הציע "טאבלט" כתחליף לסמארטפונים, לאלו שמוכרחים להשתמש באינטרנט. הוא ביקש מרבני הקהילות לשקול זאת בכובד ראש, וטען כי הטאבלט "ממכר פחות ובעליו אינו כרוך אחריו ככלב". הרעיון הוא שהטאבלטים החדשים יאושרו על ידי ועד קהילות הקודש. כפי שהעניקו לראשונה הכשר ל"נגנים הכשרים".

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בימים אלו מנהלים נציגי הוועד משא ומתן עם מספר חברות שהביעו נכונות לעמוד בדרישות המחמירות ולייצר מספר דגמים כשרים בכפוף לדרישות הוועד. "הרעיון הוא, מי שאכן נזקק לאינטרנט לצורך פרנסה, שיוכל להתפרנס כראוי", הסביר גורם המעורה בפרטים.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים' כי בדברים שנשא, מתח הגרמ"ש ביקורת במרומז על עסקנים הפועלים בנושא כשתהה מדוע האישור שמעניקים "לצורך פרנסה" הוא ללא הגבלת זמן. לדבריו, כמו כל אישור או הכשר, גם אברך שמקבל אישור להחזיק בסמארטפון כשר צריך שיהיה זה עם 'פג תוקף' שלקראת סיומו יבוא ויתייצב בפני רבני הקהילה שהעניקו לו את האישור עם תחילת השימוש במכשיר, והם יבחנו האם התנאים שאפשרו לו אז את האישור עדיין קיימים.

ועדת הרבנים לענייני תקשורת הרב משה שאול קליין פגעי הטכנולוגיה גור בעלזא ויז'ניץ ועד קהילות הקודש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד