כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
סטריאוטיפים אנטישמיים

'נקניק יהודי' וגלידת 'היהודי העני': טרנד המאכלים באוקראינה ורוסיה

טרנד מאכלים עם שמות יהודיים מתפתח באוקראינה וברוסיה, ולרוב מסיבות לא מחמיאות, ליהודים באוקראינה למשל, מציע מפעל לעיבוד בשר את "הנקניק היהודי" שהלוגו שלו הוא קוזאק וברוסיה מייצרים את גלידת "היהודי העני"

'נקניק יהודי' וגלידת 'היהודי העני': טרנד המאכלים באוקראינה ורוסיה
נקניק, אילוסטרציה צילום: pixabay

מפעל לעיבוד בשר מהעיר מליטופול שבאוקראינה, מציע למכירה "נקניק יהודי". מתחת לכיתוב הבעייתי, מופיע תיאור המוצר: "בשר מעושן באיכות גבוהה". היצרן בחר להדפיס על ה"נקניק היהודי" פרצוף מטיל אימה של קוזאק.

בקהילה היהודית באוקראינה לא ממש אהבו את הרעיון של "הנקניק היהודי", והיו מי שראו באיור המצורף רמיזה לשחיטה של יהודים. אדוארד דולינסקי, לשעבר מראשי הקהילה היהודית במדינה, טוען בשיחה עם איתמר אייכנר בידיעות אחרונות, כי מדובר במוצר בעל כוונות פוגעניות.

"נראה לי מחריד שסמל של 'נקניק יהודי' הוא פרצופו של קוזאק, המסמל בהיסטוריה של עמנו את רצח מאות-אלפי יהודים באוקראינה", אומר גם אלכס טנצר, יוצא אוקראינה וכיום פעיל עלייה. "נשאלת השאלה מי יקנה את הנקניק היהודי, שנכון יותר לתארו כנקניק אנטישמי".

בשנים האחרונות קיימת תופעה באוקראינה וברוסיה, כאשר חברות מזון קוראות למוצרים בשמות עם המילה "יהודי". כך, למשל, מפעל לייצור עוגות "סלואינסקיה" במחוז דונייצק שבאוקראינה, משווק במרכולים עוגה בשם "היהודי העני". במקרה זה מסמל שם העוגה דווקא את יכולתם של יהודים לאפות עוגות טובות גם כאשר אין בביתם מוצרים משובחים. בקהילה היהודית לא אהבו את הרעיון, אך במפעל העוגות הבהירו כי הכוונה הייתה חיובית, ואף ציינו כי בקרוב יתחילו לייצר עוגה בשם "היהודי ה-לא עני".

מפעל גלידות אחר, בטטרסטן שברוסיה, מייצר גלידת טילון בשם זהה: "היהודי העני". המפעל, "סלאביצה", הגדיל לעשות והדפיס על העטיפה של הגלידה ציור של דגל ישראל. בפרסומת לגלידה החדשה נכתב שהיא מלאה בשוקולד ומצופה בבוטנים, וכאשר טועמים אותה היא רחוקה מלהיות "ענייה" בטעם. ואולם ליאוניד שטיינברג, מנהיג הקהילה היהודית בעיר נברז'ניה צ'לני שבטטרסטן, טען כי בחירת השם היא גזענית - וקרא למפעל לעצור את הייצור והשיווק של הגלידה.

אוקראינה נקניקיות אנטישמיות באוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד