כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

הגביר עלה לתורה ב'לוי' - והפתיע: תרם מיליון דולר

שלמה משה קלגסברוין, תושב קרית יואל במונורו, הפתיע את עסקני סאטמר ותרם מיליון דולר לטובת מבנה סמינר לבנות בבני-ברק • על התרומה בחר להכריז בעלייה לתורה

כסף. צילום אילוסטרציה
כסף. צילום אילוסטרציה

שיחת היום בסאטמר: איש העסקים שלמה משה קלגסברוין, תושב קרית יואל שבמונורו, הרים תרומה בסך מיליון דולר, לטובת בניית הסמינר החדש לבנות בשיכון סאטמר בבני-ברק.

זה לא מכבר פורסם ב'בחדרי חרדים', כי השטח בבני ברק, המכונה 'יער פוניבז', נמכר לראשי סאטמר תמורת 10 מיליון דולר, והכנסותיו, כך לפי השמועות, יועדו לטובת ישיבת פוניבז'. למחרת חג השבועות, נסגרה העסקה סופית.

השטח ממוקם ברחוב האדמו"ר מגור, הוא שטח פרטי שהיה שייך לרב אברהם כהנמן זצ"ל והוא הורישו לרעייתו הרבנית.

חסידי סאטמר, הסובלים ממצוקת דיור חריפה, מבקשים להקים פרויקט בן עשרות דירות, שיתמזג עם השיכון הקיים, לצד סמינר לבנות שייבנה במתחם.

בשבת האחרונה, עלה קלגסברוין ל'לוי' בעת קריאת התורה. כאשר הגיע ל'מי שברך', הכריז הנדיב כי הוא תורם מיליון דולר, עבור הסמינר החדש.

התרומה המכובדת התקבלה בשמחה בקרב עסקני סאטמר בבני ברק.

הבניין אמור לכלול שש קומות ובהן כיתות לימוד, אולמות לכנסים ועוד.

הערב מתברר, כי המתחם הועבר לנגיד ואיל ההון הרב אליש אנגלנדר מלונודון, בתמורה לשטחים חלופיים ברחוב השל"ה, שבבעלותו של אנגלנדר, שתקבל הנהלת קהילת סאטמר.

אנגלנדר ניהל משא ומתן ממושך עם משפחת כהנמן לצורך רכישת השטח, כדי להקים בו מרכז מוסדות מחנובקה, שעם חסידיה הוא נמנה. אבל המו"מ לא הצליח להתקדם והעניינים התנהלו בעצלתיים.

הנהלת שיכון סאטמר, גילתה ענין בשטח המוצע למכירה והחלה לנהל מו"מ במקביל.

משפחת כהנמן, שמצאה בסאטמר פרטנר נח לעסקה, החליטה להשלים את המכירה לקהילה, וחתמה עם ראשי הקהילה חוזה מכירה. תשעה מיליון דולר, הייתה שוויה והיא כבר סוכמה לפני כחודשיים. הקהילה העבירה מקדמה ראשונה, והעסק החל סוף סוף לזוז.

כאשר נודע לאנגלנדר, כי הנהלת סאטמר ביצעה בסוף את הרכישה, של השטח, שעליו היה להוט, הוא בא בהצעה לראשיה: "תנו לי את השטח שרכשתם, ואני אתן לכם תמורתה, שטחים שבבעלותי ברחוב השל"ה".

ראשי הקהילה, בדקו את החלופה המוצעת, ומצאו כי היא אטרקטיבית יותר מאשר יער פוניבז', למרות סמיכותו הגיאוגרפית של יער פוניבז' שברחוב האדמו"ר מגור, השוכן בסמוך לשיכון סאטמר. העילה לכך היא בנין הסמינר שעתיד להיבנות. מבדיקות שערכו העסקנים, התברר, כי ברחוב האדמו"ר מגור, לא יתאפשר להם להקים מבנה שיעלה על שלוש קומות. ואילו ברחוב השל"ה, אופציות הבניה רחבות יותר והם רשאים לבנות בו מבנה בן שש קומות.

הנימוק האמור, בנוסף למסכת הקשרים ההדוקה שבין אנגלנדר לחצר סאטמר, הביאו למסקנה, מחליפים שטחים בשטחים.

הנגיד יקבל מסאטמר את המגרש ברחוב האדמו"ר מגור, אליו כה נכסף, וסאטמר מקבלת שטחים זהים פחות יותר בגודלם, ברחוב השל"ה, בו יוקם פרוייקט המגורים ובנין הסמינר.

האם זהו סוף פסוק בסאגה זו? נכון לעכשיו, נראה שכן.
סאטמר סמינר פוניבז' תורם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד