י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
יום הקדיש הכללי

מתייחדים עם זכר הנספים: צדק היסטורי עם ניצולי השואה

גם היום, 77 שנים לתום המלחמה זכויות ניצולי השואה עדיין מתעדכנות. בשנתיים וחצי האחרונות ממשלת גרמניה הכירה בכ-50 ערים ברומניה כגטאות פתוחים, המשמעות היא זכויות משנות חיים לאלפי ניצולי שואה

מתייחדים עם זכר הנספים: צדק היסטורי עם ניצולי השואה
שער הכניסה לאושוויץ צילום: pixabay

בצום עשרה בטבת, יום הקדיש הכללי, אנו מתייחדים גם עם זכרם של ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה ואשר מקום ויום קבורתם אינו נודע. 77 שנים לתום מלחמת העולם השנייה, ואנו עדיין עדים לתמורות והתפתחויות בנושא זכויות ניצולי השואה ולהכרה באוכלוסיות חדשות שעד כה גרמניה סירבה להכיר בהם וברדיפות שעברו.

בשנים האחרונות חלו עדכונים וחידושים משמעותיים ומשני חיים לעשרות אלפי ניצולי שואה שמרביתם יוצאי רומניה, ועוד כמה אלפים מבולגריה, צרפת ולנינגרד. בשנתיים האחרונות גרמניה הכירה ב-50 ערים ברומניה כגטאות פתוחים, כאשר בחודש האחרון גם העיר בוקרשט הוכרה כגטו. באוגוסט 2021 נפתחה בוועידת התביעות רנטה חדשה לניצולי שואה ששהו במצור בלנינגרד, שהו על אדמת רומניה והוגמשו הקריטריונים להכרה במסתור בצרפת. עבור אלפי ניצולי שואה מרומניה, מדובר לא רק בזכויות משמעותיות שנפתחו עבורם, אלא גם בתיקון עוול היסטורי והכרה בסבל שעברו.

בישראל חיים כיום כ-180 אלף ניצולי שואה. בגילם המתקדם רבים מניצולי השואה מתקשים לממש את מכלול הזכויות וההטבות המגיעות להם על פי חוק מגופים שונים בארץ ובעולם.

אורלי סיון, מנכ"לית 'אביב לניצולי השואה', המסייעת לניצולי השואה במיצוי זכויותיהם בארץ ובעולם ללא כל תשלום מצידם, מסבירה כי זכויותיהם של ניצולי השואה משתנות ומתעדכנות מעת לעת ובמקרים רבים מדובר בהטבות משמעותיות: "הרנטה החדשה של ועידת התביעות ובמיוחד ההכרה של גרמניה בכ-50 ערים ברומניה ובולגריה כגטאות היא משמעותית מאוד עבור למעלה מ-10,000 ניצולי שואה ובמיוחד עבור ניצולי שואה שעלו לארץ אחרי שנת 1953 ועד כה לא היו זכאים לקצבה חודשית רק בשל מועד עלייתם לארץ. הם עשויים להיות זכאים להטבות רבות, החל מקצבה חודשית, דרך מענקים חד פעמיים, וניצולי שואה ששהו בגטו עשויים להיות זכאים אף לרנטה סוציאלית על עבודה בגטו ללא כפייה".

בהתאם לעדכונים החדשים, ניצולי שואה עשויים להיות זכאים להטבות הבאות לפי נרדפותם בתקופת המלחמה:

1. ניצולי שואה ששהו תחת מצור בלנינגרד, או שהו על אדמת רומניה באזור שלא הוכר כגטו, והוגמשו הקריטריונים למסתור בצרפת ואינם מקבלים קצבה חודשית בגין הרדיפות שעברו, יוכלו להגיש בקשה לרנטה החדשה של ועידת התביעות בסך 375 אירו מוועידת התביעות.

2. זכאות לקצבה חודשית לניצולי שואה ששהו בגטו – ניצולי שואה ששהו במקום שהוכר כגטו יוכלו להגיש בקשה לקצבה רבעונית של קרן סעיף 2 מוועידת התביעות (ולאחר אישורה, להשלמה מהרשות לזכויות ניצולי השואה) או לקצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי שואה ליוצאי מחנות וגטאות.

3. הכרה כמעגל ראשון -ניצולי שואה המקבלים מהרשות לזכויות ניצולי השואה מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים, ואשר שהו בזמן השואה בערים שהוכרו כגטו, זכאים להשתייך למעגל הראשון כפי שהוגדר על ידי וועדת שני. משמעות ההשתייכות למעגל ראשון הינה לצורך אפשרות לקבל מהרשות הכרה בדמנציה (לרבות השתתפות במטפל ובהוצאות רפואיות), וכן, קביעת אחוזי נכות גבוהים יותר במחלות מסוימות שהוכרו, או קריטריונים גמישים יותר להכרה במחלות מסוימות.

4. מענק ילדות אבודה, מענק חד פעמי בסך 2,500 יורו של ועידת התביעות, לניצולי שואה שנולדו החל מהתאריך 1.1.1928 ושהו במקום שהוכר כגטו או שהיו במחנה במסתור או בזהות בדויה.

5. ניצולי שואה ששהו בערים שהוכרו כגטו ועבדו בתקופה זו בעבודה ללא כפיה, עשויים להיות זכאים למענק חד פעמי בסך- 2,000 יורו על עבודה ללא כפיה בגטו (BADV) וגם לרנטה סוציאלית חודשית ולתשלום פיצוי רטרואקטיבי מגרמניה בגין עבודה ללא כפייה בגטו (ZRBG). התשלום הרטרואקטיבי מחושב לפי גיל ומשך הזמן שבו ניצולי השואה עבדו בגטו והתשלום החד פעמי יכול לנוע בין כמה אלפי יורו לכמה עשרות אלפי יורו לצד קצבה חודשית.

אורלי סיון: "בכל שנה מסייעת העמותה לכ-10,000 ניצול שואה למצות את זכיותיהם, מתוכם סייענו השנה ל-3,366 ניצולי שואה מרומניה שפנו אלינו בעקבות עדכונים האחרונים. הגשנו עבורם בקשות לזכויות והטבות בשווי של למעלה מ-115 מיליון שקלים, מתוכם ניצולי השואה כבר קיבלו למעלה מ-51 מיליון שקלים ואני בטוחה כי בחודשים הקרובים כולם יממשו את הזכויות וההטבות שמגיעות להם על פי חוק. מדובר בצדק היסטורי ותיקון עוולות העבר, ובסכומים של עשרות מיליוני שקלים שישפרו את חייהם של ניצולי השואה ויספקו להם ביטחון כלכלי לשנים הבאות.

אלפי ניצולי שואה בישראל טרם מיצו את זכויותיהם, ולעיתים הזכויות יכולות להוות את ההבדל בין עוני לחיים בכבוד וברווחה. חשוב שניצולי השואה ומשפחותיהם יידעו כי אין צורך לפנות לסיוע מקצועי בתשלום כדי לממש את זכויותיהם, אני קוראת לכל ניצולי השואה לפנות לעמותת אביב לניצולי השואה: 5711* ולקבל סיוע מקצועי ונגיש ללא כל תשלום".

להלן רשימת 50 הגטאות שהוכרו:
ההכרה יולי 2019:
1 יאסי Jassi
2 בוטושאן Botosani

3 טרגו מורש Targu Mures
4 גלץ Galati
5 פוקשאן Focasni
6 טקוץ' Teccuci
7 רומן Roman

8 פיאטרה ניאמץ Piatra Neamt
9 ברלד Barlad
10 ווסלואי Vaslui
11 אלבה יוליה Alba Iulia
12 קונסטנצה Constanta
13 טרגו ניאמץ Targu Neamt
14 הרלאו Harlau
15 בוזאו Buzau
16 רמניקו סראט Ramnicu Sarat
17 שטפנשט Stefanesti
18 קריובה Craiova
19 פאשקן Pascani
20 בקאו Bacau

ההכרה באוקטובר 2020
רומניה:
1. דורוחוי-Dorohoi
2. פלטיצ'ן-Falticeni
3. בוחוש-Buhusi
4. חוש-Husi
5. בראילה-Braila
6. טורדה-Turda
7. אראד-Arad
8. טימישוארה-Timisoara
9. לוגוז'-Lugoj
10. דווה-Deva
11. סיביו-Sibio
12. בראשוב-Brasov
13. פלוייסטי- Ploiesti
14. איליה-Ilia
15. קלאראסי-Calarasi
16. פודו אילואיי-Podo Iloaiei

17. טרגו פרומוס- Targu Frumos
18. סוצ'אבה-Suceava

בולגריה:
1. דובריץ'-Dobrich
2. קאזאנלק-Kazanlak
3. קרדז'אלי-Kardzhali
4. לובץ'- Lovech
5. נברקופ -Nevrokop
6. ניקופול-Nikopol
7. פופובו-Popovo
8. פרסלב-Preslav
9. פרובאדיה-Provadia
10. טרגובישטה-Targovishte
11. ימבול-Yambol

ההכרה באוקטובר 2021
בוקרשט - רומניה

ניצולי שואה גטו עשרה בטבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד