כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
דרושה חקירה מעמיקה

נגזלו מיהודים בשואה: התערוכה שמסעירה את שווייץ

מוזיאון האמנות בציריך מציג יצירות של אספן משתף פעולה עם המשטר הנאצי, אמיל גאורג בורלה סוחר נשק שווייצרי יליד גרמניה שעשה הון עתק ממכירות נשק למשטר הנאצי, חלק מהיצירות הללו זוהו על ידי מומחי אמנות כיצירות שהנאצים גנבו או קנו במחיר זול מהבעלים היהודים המקוריים בתקופת המשטר הנאצי

נגזלו מיהודים בשואה: התערוכה שמסעירה את שווייץ
אילוסטרציה צילום: Pixabay

סערה ציבורית מתחוללת בשבועות האחרונים בשווייץ סביב תערוכה מאוד מדוברת של מאות ציורים, שהיו בבעלות אמיל גאורג בורלה. בורלה היה סוחר נשק שווייצרי יליד גרמניה שעשה הון עתק ממכירות נשק למשטר הנאצי. עם ההון שהרוויח רכש לעצמו ועד למותו ב-1956 מאות ציורים מהמאות ה-19 ו-20 של גדולי האמנים בהם מונה, ואן גוך, פיקאסו, דגה, רנואר וגוגן. לפחות 13 מהיצירות הללו זוהו על ידי מומחי אמנות כיצירות שהנאצים גנבו או קנו במחיר זול מהבעלים היהודים המקוריים בתקופת המשטר הנאצי, ואז מכרו אותם לבורלה. כך מדווח דניאל בטיני ב'ידיעות אחרונות'.

באוקטובר האחרון החליט מוזיאון האמנות המפורסם של ציריך לפתוח באגף חדש תערוכה נרחבת של האוסף של בורלה. הסערה לא איחרה לבוא ועוררה דיון ציבורי שלם וביקורת על עצם התערוכה ועל איך שווייץ אמורה לנהוג ביצירות אמנות שנחשדות כגנובות. מעל 200 ציורים שהיו בבעלות בורלה נחשפו בתערוכה, והסערה פרצה.

בעוד קרן בורלה עצמה והמוזיאון מתעקשים כי אף אחת מהיצירות לא נגנבה מהבעלים המקוריים במהלך השואה, מספר היסטוריונים טוענים כי מקורם נותר לא ברור ודרושה חקירה מעמיקה שכן קיים חשד סביר שחלק מהיצירות היו שייכות למשפחות ולאספני אמנות יהודים.

שוייץ שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד