כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

דו"ח חדש קובע: הילד שנהרג מאש צה"ל - עדיין חי

מוחמד א-דורה,ילד פלסטיני שהוצג כהרוג מאש מכוונת של צה"ל והפך לסמל המאבק - עדיין חי • כך עולה מדו"ח שחיברה הוועדת הממשלתית • "זו הייתה עלילת דם"

אילסוטרציה.
אילסוטרציה.

מוחמד א-דורה חי: ועדת הבדיקה הממשלתית הגישה אמש (ראשון) את הדו"ח שחיברה לראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי החקירה שלה, הילד שהפך לסמל האינתיפאדה הפלסטינית, לא נפגע מאש צה"ל וכי הוא עדיין חי.

הוועדה הוקמה על ידי השר לנושאים אסטרטגיים בממשלה הקודמת משה (בוגי) יעלון) במטרה לבדוק את האירוע שגרם נזק מתמשך להסברה הישראלית. לאחר תשעה חודשים של עבודה הגיש השר ליחסים בינלאומיים, אסטרטגיה ומודיעין יובל שטייניץ את הדו"ח.

ראש הממשלה אמר עם קבלת הדו"ח כי "ההתמקדות במקרה הזה חשובה, זה הוציא את דיבתה של ישראל. זוהי דוגמה למסע הדה-לגיטימציה השקרי שאנחנו חווים כל הזמן, נגד ישראל. יש רק דרך אחת להילחם עם השקר והיא דרך האמת, בפני השקר רק האמת תעמוד".

השר שטייניץ אמר: "זו עלילת דם נגד מדינת ישראל בנוסף לעלילות דם אחרות כמו בג'נין. הכתבה בטלוויזיה הצרפתית הייתה מופרכת".

הפרשה החלה לפני כ-13 שנה, תחנת טלוויזיה צרפתית הציגה תקרית במסגרתה, לפי הכתבה, נהרג הילד הפלסטיני מחמד א-דורה מאש של צה"ל שכוונה אליו ואל אביו. קטע הווידאו שודר בכל רחבי העולם וגרם נזק רב למעמדה של ישראל.

אך לפי בדיקת הוועדה, בסוף סרט הצילום ישנו קטע נוסף בו הילד עדיין נראה חי, אולם קטע זה לא שודר במסגרת הכתבה.

מחברי הדו"ח כותבים כי "פרשת א-דורה ממחישה את הצורך שאמצעי התקשורת יישמו את הסטנדרטים המקצועיים והאתיים הקפדניים ביותר כאשר הם מסקרים סכסוכים אסימטריים. במיוחד חיוני שאמצעי תקשורת בינלאומיים יבצעו הערכה ביקורתית של המידע המסופק להם על ידי כתבים מקומיים, בפרט באזורים בהם תועדו ניסיונות חוזרים ונשנים לביים או לעוות מידע תקשורתי".

"בניגוד לטענת הדיווח כי הילד נהרג, בדיקת סרט הצילום הגולמי על ידי הוועדה מלמדת כי בסוף סרט הצילום, בקטע שלא שודר, הילד נראה חי. מהבדיקה עולה כי לא קיימות הוכחות לכך שג'מאל או הילד נפגעו כפי שנטען בדיווח, והסרט אף איננו מראה כי ג'מאל נפגע באורח קשה. לעומת זאת, ישנם סימנים רבים המראים כי השניים כלל לא נפגעו על ידי כדורים"
מוחמד א דורה דוח ועדת חי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד