כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הסתדרו בלעדיו

תקציב לתקיפה צבאית באיראן; הרמטכ"ל התחנן - נתניהו מנע

הרמטכ"ל אביב כוכבי ניסה שלוש פעמים בשנים 2020-2019 להשיג תקציב לבניית אופציית תקיפה, אך סורב על ידי בנימין נתניהו. גם כששרי הביטחון נפתלי בנט ובני גנץ, בשנים 2019-2020, ניסו לסייע - נתניהו מנע שוב ושוב. כך הסתדרו בסוף, בלי העזרה של נתניהו

תקציב לתקיפה צבאית באיראן; הרמטכ"ל התחנן - נתניהו מנע
התייעצות ביטחונית בקריה בתל אביב צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מנע מהרמטכ"ל אביב כוכבי להשיג תקציב לבניית אופציה של תקיפה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן. על פי הדיווח ב'חדשות 13', גם כששר הביטחון ב-2019, נפתלי בנט, ניסה לסייע לרמטכ"ל בעניין - נתניהו מנע זאת. כך גם כשבני גנץ מונה לשר הביטחון ב-2020 - נתניהו סירב להשיג תקציב כזה.

על פי הדיווח, בתחילת כהונתו השקיעה ממשלת נתניהו 11 מיליארד שקלים בהכנת אופציה צבאית, אך היכולות נשחקו והאיראנים השתכללו, ולכן, בשנת 2019, בזמן מערכת הבחירות - ביקש הרמטכ"ל מנתניהו כמה מיליארדי שקלים כדי לבנות אופציית תקיפה כזאת.

נתניהו סירב והסביר כי בהיעדר תקציב מדינה, לא ניתן להקצות תקציב כזה. גם כשכוכבי ניסה להסתייע בשר הביטחון בנט כדי להשיג את אותם מיליארדי שקלים, נתניהו לא מצא את הדרך לעשות את זה, שוב בשל היעדר תקציב מדינה. עם הקמת ממשלת האחדות ב-2020, גם שר הביטחון דאז גנץ רצה קופסה תקציבית לנושא האיראני אבל גם הוא סורב.

אחרי שנתניהו מנע פעם-אחר-פעם מלהשיג תקציב למען הגנת העם מהאיום החמור ביותר על מדינת ישראל - מערכת הביטחון, צה"ל ומשרד הביטחון מצאו פתרון, בדמות הקדמת קבלת הלוואה מארה"ב. באישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אושרה ההקדמה הזאת וכן נעשה רכש של חימושים למיניהם.

מטעמו של ראש האופוזיציה נתניהו נמסר בתגובה: "מי שדחף כל הזמן את מערכת הביטחון לתקצוב ומוכנות לתקיפה נגד איראן זה דווקא ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו הוא זה שדרש ב-2019 להקצות חלק מתקציב צה"ל לאמצעי תקיפה מיוחדים באיראן. הוא אף הגדיר זאת בפני הקבינט המדיני-ביטחוני ובפני משרד הביטחון וצה"ל כיעד העליון לביטחון הלאומי של ישראל. נתניהו קבע שההיערכות לתקיפה באיראן קודמת לזירות אחרות במסגרת תוכנית בניין הכוח של צה״ל. נתניהו היה גם זה שפתר את בעיית תוספת התקציב ב-2020 על ידי שימוש במנגנון החזר תשלומים מיוחד, דבר שאפשר תוספת חשובה להיערכות הקיימת לתקיפה באיראן. כל זאת במקביל לתקציבים נוספים שנתניהו העביר לגופים אחרים לאותה מטרה. הדברים נסמכים בפרוטוקולים מפורטים של הקבינט וגופי הביטחון".

"ההדלפות הכוזבות והמגמתיות הללו הן המשך הניסיון לגמד את פועלו של נתניהו בנושא איראן ויש לקוות שקמפיין שקרי זה אינו מיועד להכשיר את דעת הקהל בישראל לאוזלת היד של הממשלה הנוכחית מול איראן. אלמלא הפעולות המדיניות, המבצעיות והתקציביות של נתניהו בעשור האחרון, לאיראן כבר מזמן היה ארסנל של נשק גרעיני", לשון תגובת נתניהו.

אביב כוכבי בנימין נתניהו הגרעין האיראני נפתלי בנט בני גנץ אביחי מנדלבליט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד