ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024

שמחת בעלזא: ניצול השואה רקד ב'מקהלת הדממה'

אליעזר אסטרייכר, חסיד בעלזא שחווה את אימי השואה, השתתף ב'תזמורת האילמת' המפורסמת בשמחת הפארשפיל, והציג לעין כל את המספר החקוק על זרועו

צילום: אנשיל בעק
צילום: אנשיל בעק צילום: אנשיל בעק

אלפי משתתפי חגיגת הפארשפיל שהתקיימה בבעלזא במוצאי שבת, לא הופתעו למראה 'התזמורת האילמת' הידועה גם בשם 'מקהלת הדממה'.

על פי מנהג קדום, המוכר גם בחצרות אחרות, עלו זקני חסידי בעלזא על השולחן כשהם נושאים כלי נגינה אמתיים ומדומים, בהם מצילתיים, חצוצרה, תופים וכינור, תוך שהם מנענעים באורח נמרץ בידיהם, אך קולם לא ישמע. רק המסובים פוצחים בזמר.

המקור למנהג זה, הוא ככל הנראה מחמת כך שלחתונות צאצאי האדמו"רים בחו"ל, הוזמנו נגנים שאינם בני ברית, וכדי שלא לעורר קטרוג, או לצורך האיזון, הובאו גם 'נגנים' כביכול מקרב אנ"ש.

מדובר במנהג שנשמר בקפדנות רבה בבית בעלזא. כך נהגו גם בחתונת האדמו"ר מבעלזא ואחריו אצל בנו הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח. וכעת, בפעם השלישית ממשיכים במסורת.

אולם, מה שהפתיע ועורר התרגשות עזה במיוחד, הייתה נוכחותו של אחד מזקני החסידים על הבימה, רבי אליעזר אסטרייכר מברוקלין, יהודי ניצול שואה, שעוד חווה את מסע ההימלטות של פמליית האדמו"ר מהר"א זצ"ל מהעיירה בעלזא בליל שמחת תורה ת"ש, בעיצומן של ההקפות. עתה הגיע במיוחד מארה"ב, לקחת חלק בשמחת בית בעלזא.

מתאחדים בחתונה • משפחת האדמו"ר מסאטמר בבעלזא
שמחת בית בעלזא • צפו בגלריה ממעמד ה'פארשפיל' לנכדו בכורו של האדמו"ר
שמחת בעלזא: צפו בתיעוד ממעמד 'חבישת השטריימל'
שמחת בעלזא • אלפים חגגו בפארשפיל של נכד האדמו"ר
קבלו את להיטי החתונה • א'חתונה אין בעלזא
בעלזא • כל מה שרציתם לדעת על החתונה הגדולה
שלא לבייש • חידוש בבעלזא: 'סעודת עניים' עד הבית
המסע השלישי של בעלזא: קברי צדיקים בצפון • גלריה
שיחת היום • מדוע הלחין חסיד ויז'ניץ שיר לבעלזא?
באים לחתונת בעלזא? בלי סמרטפונים

במהלך הרגעים שבהם פיזז וכרכר בכל עוז, יחד עם עמיתיו ה'נגנים', חשף רבי אליעזר ברגע של התרוממות הרוח, את זרועו לעיני הקהל, והראה את המספר a15759 שחרטו הקלגסים הנאצים על זרועו במחנות העבודה. דמעות בצבצו בעיניהם של אלפי החסידים. מאוחר יותר, הסביר הישיש המרקד את הצעד, כשהוא אפוף התרגשות:

"עברתי את השואה האיומה, הייתי עד לכורת שעלה על חצר בעלזא המפוארת בגליציה, זכיתי ונותרתי בחיים וצלחתי את משוכות הגיהינום הנאצי. הייתי עד לתקומתה המחודשת והמפוארת של החסידות, למן המהר"א זצ"ל ועד לימינו - תחת הנהגת האדמו"ר שיבלחט"א. סגירת מעגל זו, היא אחד המעמדים המרגשים ביותר שחוויתי".

למרות שכפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', לא נערכה הפעם סעודת עניים רחבת ידיים, כתחליף למנהג קיבצו אמש אנשי ביתו של האדמו"ר כעשרים אביונים וקבצנים, והם הובאו אחר כבוד למעונו של האדמו"ר, לצורך סעודת עניים מצומצמת, בה נכחו רק האדמו"ר, בנו רבי אהרן מרדכי רוקח, החתן הרב שלום וקומץ ממקורבי האדמו"ר. במהלך הסעודה, שוררו שירי רגש ושמחה. לקראת תום הסעודה, חילק האדמו"ר לקבצנים צדקה ומתת יד מופלגת.

לאחר סעודת העניים, בשעת לילה מאוחרת, יצא האדמו"ר להתפלל בכותל המערבי לקראת השמחה. משם המשיך האדמו"ר להר הזיתים השוכן ממול, כדי לבקר בקבריהם של האור החיים הקדוש זיע"א, הרש"ש ובאוהל אדמו"רי בית רחמסטריווקא, שם העתיר בתפילה עבור החתן והכלה ובני משפחתם, ועבור כלל ישראל.
בעלזא שואה חסיד פארשפיל מקהלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד