כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בית המדרש ישופץ לחצאין - וקול התורה לא ייפסק

בסאטמר החלו לשפץ את בית הכנסת 'אוהל רחל' ברחוב יואל בירושלים • המבנה ישופץ בשני חלקים, כדי להותיר כל העת מקום ללימוד ותפילה • ומה יעלה בגורל המקווה?

האדמו"ר מסאטמר. צילום ארכיון
האדמו"ר מסאטמר. צילום ארכיון

לאחר שנים של דיבורים, תכניות בניה ובעיקר הזנחה ממושכת, הכרוכות בבית המדרש המיתולוגי 'אוהל רחל' של חסידי סאטמר ברחוב יואל בירושלים, עלו הדחפורים על השטח והרסו את חלקו הצפוני של הבניין העתיק, לטובת הקמת מבנה חדש ומפואר.

שנים ארוכות מדברים בסאטמר על הצורך בהרחבה ובבניה מחודשת של המקום, שקולט מדי יום אלפי מתפללים, והפך צר מלהכיל. למעשה, מעמד יציקת העמודים התקיים כבר לפני שנתיים וחצי ב'זאת חנוכה', מעמד שהיו אמור לסמל את תחילת עבודות הבניה. אלא שמסיבות שונות, בעיקר בשל הבטחות לתרומות שבוששו לבוא, טרם יצאה התכנית לפועל. ביקורו של האדמו"ר מהרי"י מסאטמר בחורף האחרון בישראל, היווה את הטריגר והמנוף, שאפשרו להתחיל סוף סוף בבניה המיוחלת.

על פי התכנית, לקראת חג פסח תשע"ד תושלם הבניה, ואז יעלו שוב הדחפורים ויהרסו את חלקו הדרומי של המבנה, וחוזר חלילה עד להשלמת הפרויקט. בינתיים, בפיקוחו של מהנדס, יצקו עמודי תמיכה זמניים בכל המתחם, כדי לתמוך במבנה שנותר לבל יקרוס.

"ברור לכל אחד, כי אם היו הורסים כעת את כל המבנה כמקשה אחת, ובונים עליו את המבנה המתוכנן מחדש, היו חוסכים הרבה כסף וגם זמן. אולם הנדיבים שהרימו מהונם למען בית המדרש החדש, התנו את תרומתם בכך שלא יפסק קול התפילה והלימוד מבית המדרש ולו ליום אחד. וכך, חרף העלויות הגבוהות, אנו מפצלים את הבניה באורח תקדימי, לשני חלקים", אומרים בהנהלת בית המדרש.

לפני חג השבועות, יצא רב הקהילה בירושלים, הגרח"צ טייטלבוים, למסע גיוס כספים בארה"ב ובאירופה, כדי לאפשר את תחילת הבניה באורח מיידי. ל'בחדרי חרדים' נודע, כי בין התורמים הבולטים של בית המדרש החדש, נמנים האחים הרב מרדכי והרב בעריש קאהן ממונטריאול שבקנדה.

תושבי ירושלים זוכרים את אולמי 'תפארת' ששכנו בירכתי בית המדרש. המקום כבר נסגר לפני שנים אחדות, והוא הוסב לצורך הקמת המקווה הקיים במבנה. במקום נבנו שלושה בורות טבילה ענקיים, אך הבניה טרם הושלמה. כעת, עם הריסת האגף הצפוני של הבנין, יהרס המקווה הישן עד היסוד, יוקם מחדש, ויסונף למקווה שכבר הוחל בבנייתו. בתום העבודות, ייהנו תושבי הסביבה ממקווה מפואר ורחב ידיים, שטרם נראה כמותו בכל האזור. ען זאת, בזמן העבודות ייאלצו מנויי המקווה, לחפש חלופה זמנית.

על פי פרוגרמת הבניה, הקומה הראשונה תורחב לכיוון מערב עד שיפולי רחוב יואל וצפונית לשיפולי רחוב אבינועם ילין. כאן יוקמו ששה חדרי שטיבלאך שיעמדו לרשות הקהל.

בקומה השניה ייבנה בית המדרש הגדול, בו יהיו כחמש מאות מקומות ישיבה. ואילו הקומה השלישית תשמש כעזרת נשים.

מי שחשב, שבגין העבודות והריסת חלק מהמבנה, כבר לא יתקיימו בו מניינים כבעבר, יתבדה כבר מחר, בתום עבודת ההריסה האינטנסיבית, שהתבצעה במהירות הבזק. גם החלק המצומצם שנותר על כנו, למרות התנאים הפחות נוחים, חולק לשלושה 'שטיבלאך' שישמשו את הציבור במשך תקופת הבניה. בשבת יבוטלו השטיבלאך, והם יהפכו לבית כנסת גדול לטובת חסידי סאטמר, מתפללי המקום.
סאטמר אוהל רחל בית מדרש עלויות תפילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד