י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סופג מתקפה

מלך מרוקו הורה לשקם מאות אתרים יהודיים

ברקע כינון היחסים בין ישראל למרוקו, המלך מוחמד השישי, מקדם לאחרונה יוזמה רחבה לשיקום מאות אתרים יהודים היסטוריים בממלכה לצד החזרת השמות המקוריים של כמה מהשכונות היהודיות במדינה | המהלך זוכה לגינויים ומתקפה מצד פעילים איסלאמיים המתנגדים להסכם הנורמליזציה

מלך מרוקו הורה לשקם מאות אתרים יהודיים
השלום עם מרוקו צילום: באדיבות המצלם

מלך מרוקו מוחמד השישי הציג לאחרונה יוזמה לשיקום מאות אתרים יהודים היסטוריים בממלכה, כך על פי דיווחים בתקשורת הערבית.

המהלך מגיע על רקע התקרבות בין רבאט לירושלים, עם חידוש היחסים הדיפלומטיים בתחילת השנה במסגרת הסכמי אברהם. התכנון הוא לשפץ מאות בתי כנסת, בתי קברות ואתרי מורשת יהודיים במספר ערים במרוקו, ביניהם בית הקברות היהודי בעיר פס, הכולל 13,000 קברים. לפי הדיווחים, המלך החליט גם להחזיר את השמות המקוריים של כמה מהשכונות היהודיות במדינה.

מספר מוזיאונים יהודיים כבר נפתחו במרוקו, לצד יוזמות אחרות שנפתחו כדי לתת מענה לעניין הגובר בשימור מורשת יהדות מרוקו. ישראל הודתה למלך מרוקו על היוזמה, בחשבון הטוויטר הרשמי של ישראל בשפה הערבית נכתב. "הערכה להוד מלכותו המלך מוחמד השישי, מלך מרוקו, על השקת תוכנית לשיקום מאות מקומות מורשת יהודית במספר ערים במרוקו. כולל החזרת שמות מקוריים של כמה שכונות יהודיות, וגם כמה מוזיאונים יהודיים נפתחו כדי להראות את העניין של מרוקו בשימור הזיכרון, המנהגים והערכים היהודיים".

ההצהרה הביאו למתקפה על מלך מרוקו, מצד פעילים מוסלמים הדוחים את הנורמליזציה עם ישראל, בגלל נושא הסכסוך עם הפלסטינים. יצוין כי לפני שבועיים חתמו מרוקו וישראל על הסכם של שיתוף פעולה ביטחוני חסר תקדים. זאת במהלך ביקורו של שר הביטחון בני גנץ בממלכה. הסכם זה יאפשר למרוקו לרכוש בקלות ציוד אבטחה ישראלי.

 

מרוקו נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד