כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ח"כ מועלם: "מעניין שחרדים דואגים לפסיקות הרב קוק"

עוד נצחון לבית היהודי: ועדת החוקה חוק ומשפט דחתה בקשת הרביזיה שהגישו ח"כ מקלב ומיכאלי על אישור תיקון לחוק הדיינים • מקלב: "הרוב בוועדה אינו קובע את האמת הצרופה"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת דחתה את בקשת הרביזיה שהגישו חברי הכנסת אורי מקלב ואברהם מיכאלי. הרביזיה הוגשה על אישור תיקון לחוק הדיינים, תיקון שישנה את הרכב הוועדה לבחירת דיינים, ואושר בשבוע שעבר לקריאה ראשונה.

על פי החוק הקיים, הוועדה לבחירת דיינים מורכבת מ-10 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שר המשפטים (אשר משמש כיו"ר הוועדה) ושר נוסף, שני חברי כנסת, ושני עו"ד נציגים של לשכת עורכי הדין.

ח"כ שולי מועלם רפאלי ועליזה לביא, מבקשות לקבוע בהצעת החוק שהגישו, כי אחד מנציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין לוועדה לבחירת דיינים, תהיה אישה. אמש בחרו ב'בית היהודי' במועלם כנציגתם לוועדה.

בנוסף, מבקשת הצעת החוק להרחיב את הוועדה מ-10 ל-11 חברים, כאשר החברה הנוספת בוועדה, תהיה טוענת רבנית שתיבחר על ידי הרשות לקידום מעמד האישה. למעשה מוצע כי 4 מתוך 11 חברי הוועדה למינוי דיינים, תהיינה נשים.

ח"כ זהבה גלאון מבקשת לקבוע בהצעת החוק שהגישה, כי אחד מנציגי הכנסת ומלשכת עורכי הדין, תהיה אישה. בדיון הקודם בהצעת החוק, מוזגו שתי הצעות החוק, וההצעה המאוחדת אושרה לקריאה ראשונה.

בדיון שנערך היום בבקשת הרביזיה, אמר ח"כ אורי מקלב: "הרוב בוועדה אינו קובע את האמת הצרופה. לאורך ההיסטוריה היהודית, היהודים ששמרו על ההלכה המסורה, היו מעטים. גם היום יש רוב אוטומטי נגד דברים שבקדושה. בעבר, מי שעמד מאחורי החוק, היו ארגונים שממומנים על ידי רפורמים. הצעת החוק מהווה כרסום במעמד בתי הדין והדיינים ולא קידום מעמד האישה".

מקלב שאל את המציעות: "למה לא חוקקתם חוק דומה לוועדה לבחירת שופטים?"

ח"כ עליזה לביא השיבה למקלב: "היום תוגש הצעת חוק דומה ואני קוראת לך להצטרף אלי ולהיות בין יוזמי החוק".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם שאל את מקלב: "איזה התנכלות לדת יש בהצעה שקובעת את הרכב הוועדה שבוחרת את הדיינים, אני לא מבין איפה הבעיה?"

מקלב השיב לרותם: "הדיינים דנים דין אמת. הצעת החוק שנובעת כביכול מעוולה שנעשית לנשים, מהווה כרסום בהלכה ובפסקי הדין. ההלכה לא תהיה מוחלפת גם אם לא יהיה לנו רוב".

ח"כ אברהם מיכאלי אמר: "אני לא נגד נשים. הצעת החוק הינה אג'נדה של הבית היהודי ברפורמות של כריית בורות שלבסוף, הם יפלו באותם בורות". מיכאלי הוסיף: "אתם באים להחליף את תורת ישראל כדי לקבל עוד מנדט. אל תבואו בטענות, כשזה יפגע בישיבות ההסדר".

ח"כ משה גפני אמר: "הרב קוק (שהיה הרב הראשי לישראל) אמר שאם ישונה הרכב הגוף הבוחר של הרבנים הראשיים, הוא יבקש סליחה ויצטרף לרב זונונפלד (שהיה רבה של ירושלים) שהתנגד להקמת הרבנות הראשית וקבע יום צום ביום הקמת הרבנות". גפני הוסיף ואמר: "הרב קוק אמר שצריך למסור את הנפש למען דברים עקרוניים".

ח"כ שולי מועלם השיבה לגפני: "אתה מדבר על נשים, ואני מדברת על יהדות והלכה. חדש פה שאישה דתיה מדברת על יהדות והלכה".

גפני ענה למועלם: "יתכן שאת מגישה את הצעת החוק בתמימות. אולם הרב קוק היה קורע קריעה על ההצעה". מועלם השיבה: "מעניין לשמוע שחרדים דואגים לפסיקותיו של הרב קוק".

בסיום הדיון, הוועדה החליטה שלא לקבל את הרביזיה וההצעה אושרה לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
דיינים משה גפני שולי מועלם אורי מקלב דודו רותם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד