י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מלחמת עצבים

הדלפת התקיפה: כדי להראות שישראל רצינית בכוונותיה

תקיפת מצבורי הנשק הכימי שביצעה ישראל במתקני הגרעין בסוריה, אינה דומה לתקיפת מתקני הגרעין באיראן, אך מי שהדליף את דבר התקיפה בסוריה ביקש ליצור הקבלה ביניהן ולהבהיר: ישראל רצינית בכוונותיה לפעול כנגד נשק בלתי קונבנציונלי מתפתח שנמצא ברשות אויביה

הדלפת התקיפה: כדי להראות שישראל רצינית בכוונותיה
תקיפה בסוריה צילום: צילום מסך מתוך הטלוויזיה הסורית

על פי ה"וושינגטון פוסט", חמישה ימים בדיוק לפני השבעת הממשלה, ערב חילופי השלטון בישראל, תקף חיל האוויר בעומק סוריה כמה יעדים שבהם הסתיר משטר אסד נשק כימי, מתחת לפני האדמה. התקיפה הזו הייתה לא שגרתית ולא דומה לתקיפות האחרונות שישראל מבצעת במסגרת המב"מ, המערכה שבין המלחמות בסוריה. היא הייתה רחוקה, עמוקה, והיעד הפעם לא היה איראן או חיזבאללה, אלא משטר אסד. לפי ה"וושינגטון פוסט" התקיפות הללו היו חלק ממהלך לעצירה של מה שגורמים רשמיים בישראל הגדירו כ"ניסיון החייאה" של ייצור גז עצבים קטלני בסוריה.

עוד נכתב שתקיפה דומה כבר בוצעה על ידי ישראל שנה קודם לכן וכי שתיהן היו מבוססות על מודיעין שלפיו משטר אסד השיג חומרים כימיים ואמצעים נוספים הדרושים כדי לבנות מחדש את יכולות הנשק הכימי שלו שעליהן הוא ויתר, לכאורה, שמונה שנים קודם לכן.

ניתן להעריך שהמטוסים ביצעו מסלול תקיפה אחר ומפתיע, וסביר שמטוסי הקרב השתמשו בפצצות מיוחדות שחודרות לעומק רב כדי להשלים את המשימה. "שני אלמנטים מעניינים יש בתקיפה הזו" כותב יוסי יהושוע כתב ופרשן צבאי ב'ידיעות אחרונות', "הראשון עיתוי ההדלפה ל"וושינגטון פוסט", בדיוק עם סיום ביקורו של שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית; וכן איתות לכל הגורמים, איראן וארה"ב, שישראל רצינית בכוונותיה לפעול כנגד נשק בלתי קונבנציונלי מתפתח שנמצא ברשות אויביה".

עוד כותב יוסי יהושוע, "כמובן שאין תקיפה בסוריה דומה לתקיפת מתקני הגרעין באיראן הרחוקה יותר שמסתירה טוב יותר את רכיבי הפרויקט ומתכוננת למתקפה ישראלית, אבל מי שהדליף רצה לנסות וליצור הקבלה מסויימת".

"הדבר השני המעניין הוא תיאור התיאום הביטחוני ההדוק בין ישראל לארצות הברית החשוב כעת לישראל לנוכח החריקות שהתגלעו". כותב יהושוע, כפי שאתמול דווח ב'ידיעות אחרונות' כשצה"ל ביקש מהפנטגון להקדים קבלת שני מטוסי תדלוק חדשים מתוצרת בואינג שכבר הפכו מבצעיים, וסורבו. ישראל ביצעה התקשרות לרכישת המטוסים שיחליפו את המטוסים הישנים שנמצאים בשירות חיל האוויר כ-50 שנה. המטוסים החדשים חשובים למשימת התדלוק האווירי בטיסה ארוכת טווח של כאלף קילומטרים לכיוון איראן.

"הברקס שישראל קיבלה מטריד מאוד את מערכת הביטחון ונודע שמתנהלים מגעים ברמת גורמים מדיניים ביטחוניים, בשילוב לחץ על חברת בואינג, לנסות ולקבל לפחות שני מטוסים אמריקאים בהקדם. עסקת המתדלקים אמורה היתה להיחתם לפני שנתיים לפחות לאחר שאושרה כבר בעידן הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט ושר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן, אולם התעכבה בשל המשבר הפוליטי.

סוריה ישראל תקיפה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד