י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
חשיפת ברית השתיקה

הרב הראשי לרומא: "הדברים היו ידועים, אף אחד לא ישלם את המחיר"

הרב הראשי לרומא מגיב לפרסומים בכלי התקשורת האיטלקיים לפיהם, איטליה כרתה ברית עם ארגוני טרור ואומר כי: "הדברים ידועים כבר מאז. אף אחד לא שילם ואף אחד לא ישלם"

הרב הראשי לרומא: "הדברים היו ידועים, אף אחד לא ישלם את המחיר"
רבה של רומא, הרב שמואל די סייני צילום: באדיבות המצלם

רבה הראשי של רומא מגיב לדיווח כי איטליה כרתה ברית עם ארגוני טרור ואומר: "זכור לי שנשיא המדינה והשרים רצו לבוא לבית הכנסת והקהילה סירבה לקבלם. הזכרנו להם שרק שלושה שבועות קודם לכן אירח הנשיא את ערפאת לארוחה אצלו בלשכה".

כפי שדווח, התקשורת האיטלקית פרסמה ביום שישי האחרון מסמכים שמאששים האשמות כי איטליה הסכימה על עסקה שלא תתערב בהתקפות טרור פלסטיניות על מטרות יהודיות, ולא מנעה תקיפה של בית כנסת ברומא ב-1982, אז נהרג שם פעוט בן שנתיים.

הרב שמואל די-סייני, רבה הראשי של יהדות רומא - איטליה, אומר כי הוא לא מופתע: "הכל לצערנו נכון", הוא אומר ומיד מפנה אצבע מאשימה. לדברי רבה הראשי של רומא "הדברים ידועים כבר מאז, אבל עכשיו פתחו את הארכיונים והפרטים נוראים מתגלים והחששות מוצאות אישור". כך אמר לעיתון 'יתד נאמן'.

הרב די-סייני חוזר לאותה תקופה מתוחה "ישראל היתה בעיצומה של מלחמת שלום הגליל, והאווירה כנגד יהודים היתה מאוד מתוחה, היא עלתה מדרגה בסביבות ראש השנה בצל אירועי סברה ושתילה, היהודים פחדו להסתובב ברחובות היתה תחושה קשה. לא זכינו לאבטחה כלל באותם ימים ואז הגיע הפיגוע ושינה את כללי המשחק".

"הקהילה היהודית מאוד התקוממה נגד הממשלה, זכור לי שנשיא המדינה רצה לבוא לבית הכנסת וגם שרי הממשלה והקהילה סירבה לקבלם, השלטונות היו אז לגמרי בעד הפלשתינים ונגד היהודים. הם ניסו לבוא לאות סולידריות ואנחנו הזכרנו להם שרק שלושה שבועות קודם לכן אירח הנשיא את ערפאת לארוחה אצלו בלשכה".

"בסופו של דבר לאחר מסע לחצים, הנשיא הורשה להשתתף בהלווית הפעוט שנרצח בפיגוע, אך היה כמו מנודה. עמד שם בצד בשקט, מחזה שאני לא זוכר שאישיות ממשלתית תרגיש לא רצויה כל-כך".

לשאלה אם החשיפה תביא לרעידת אדמה במערכת החוק והשלטון, הרב די-סייני אומר: "אף אחד לא שילם ואף אחד לא ישלם", הרב הוסיף, "הקב"ה יקום דם עבדיו ונקם ישיב לצריו וכפר אדמתו עמו". לדבריו "כבר תקופה ארוכה שקיים שיח בממשלה לחשיפת שורת מקרי טרור במדינה, שעד-כה טרם נחשף מקורן, באיטליה יש היסטוריה של טרור וראשי מפלגות שונות פועלים לחשיפת שחיתויות ממשלתיות הקשורות לאותן אירועי טרור. הפיגוע נגד בית הכנסת הוא טיפה מן הים מסך השחיתויות בפוליטיקה המקומית הנחקרות ואשר נעשה מאמץ לשפוך עליהן אור"

"מי שדחף לחשיפת המסמכים הקשורים לפיגוע בבית הכנסת הוא פוליטיקאי יהודי בן לניצול שואה ממפלגת השמאל. כמובן שלקהילה היהודית יש עניין רב בחשיפה זו, אך התקשורת האיטלקית לא העמידה את זה בראש סדר היום".

רבה של רומא חוזר לאותו יום שמחת תורה קשה שנצרב בתודעת הקהילה היהודית המקומית "אצלנו יש מנהג שבשמחת תורה מגיעים כל הילדים להתברך בבית כנסת, זו הסיבה שהיו כל-כך הרבה ילדים בזמן הפיגוע. אני אישית התפללתי בבית כנסת אחר, בבוקר, אך בני משפחתי וקרובים רבים היו בבית הכנסת בזמן הפיגוע. חמישה מחבלים החלו ליידות מטעני חבלה לעבר בית הכנסת ומטען פגע בפניו של הפעוט בן השנתיים. אחיו היותר גדול נפצע באורח קשה מאוד והתמודד עם סדרת ניתוחים וטיפולים ארוכים. גם בית הכנסת עצמו עדיין "מעוטר" בסימני פגיעה מאותן פצצות".

הרב די סייני מציין כי מאז הפיגוע וההתקוממות של הקהילה החלה הממשלה לאבטח מוסדות יהודים, ברבות השנים אמרו שאם מחפשים בית כנסת באיטליה צריך לחפש את ניידות המשטרה. איטליה היתה הראשונה לאבטח בתי כנסת יהודים מה שלא היה בשום מקום אחר בעולם, כיום האבטחה סביב בתי הכנסת היא מערך גדול ומורכב, "גם אני אישית מאובטח מטעם המשטרה. שני מאבטחים מלווים אותי לכל מקום. אני מתגורר קצת רחוק מבית הכנסת, והמאבטחים יודעים שבשבת מי שמקבל את המשמרת צריך לצעוד איתי".

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", מהמסמכים שנחשפו עולה כי למודיעין האיטלקי היה מידע ברור על המתקפה המתוכננת בבית הכנסת, אך לא נעשה דבר כדי לעצור אותה, והמשטרה אף צמצמה את האבטחה סביב בית הכנסת ברומא.

ההאשמות הללו ידועות מאז 2008, כאשר ראש ממשלת איטליה ונשיא איטליה לשעבר פרנצ'סקו קוסיגה אמר לעיתון "ידיעות אחרונות" כי איטליה "מכרה את יהודיה וחתמה על הסכם שאפשר לארגוני טרור פלסטיניים יד חופשית לפעול נגד יהודים. ומטרות ישראליות באיטליה בתמורה לאי תקיפת אינטרסים איטלקיים אחרים".

רומא איטליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד