ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

סיום המשבר? • נתניהו ליעלון : "אל תעכב את אישור הצעת ועדת פרי"

המשבר סביב ועדת פרי לקראת סיום • ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש משר הבטחון להצביע בעד החלת חוק שירות הבטחון על בחורי ישיבות • "הפערים קטנים", אמר, "אין סיבה להתעכב" • ח"כ משה גפני מאיים: "עוד יפלו טילים על תל-אביב" • ח"כ מאיר פרוש: "תהיה כאן מלחמת אחים"

בנימין נתניהו ובוגי יעלון. צילום: פלאש90
בנימין נתניהו ובוגי יעלון. צילום: פלאש90



ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה היום (ב') לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון להצביע בעד הטלת סנקציות אישיות נגד תלמידי ישיבות שלא יתגייסו, כך דווח בחדשות ערוץ 2.

על פי הדיווח, במהלך פגישה שקיים נתניהו עם יעלון, ביקש ראש הממשלה משר הביטחון לתמוך בבקשת 'יש עתיד' להטיל סנקציות אישיות ופליליות על החרדים שלא יתגייסו לצבא.

נתניהו ביקש מיעלון שלא לעכב את החוק, ואמר לשר הביטחון כי "אם יהיה צורך נגיע לדיון בסעיף הזה בהמשך החקיקה". ראש הממשלה הוסיף: "מדובר במשבר פוליטי מדומה. הפערים אינם גדולים ממילא".

גם עתה, עדיין ראשי ש"ס מתעקשים שלא להשמיע ולו קול ציוץ, מחשש שהתערבות רק תזיק. אך היום, יהדות התורה החליטה לשבור את השתיקה.

עוד בנושא:
על סף פיצוץ • יאיר לפיד מאיים: "שוויון בנטל או שהממשלה תתפרק"
פיצוץ לילי בדיוני 'ועדת פרי' • שר הבטחון: "יש אווירה של שנאה"
'ועדת פרי' הגישה מתווה גיוס • אחרי 65 שנה: אין יותר מעמד מיוחד לחרדים


חבר הכנסת מטעם יהדות התורה משהגפני, התריע כי במידה ומדינת ישראל תפגע בתורה ובלומדיה - יפלו טילים על תל אביב.

בנאום בכנסת סיפר כי "ישבו באיזה בית בתל-אביב ועשו חשבון שאם ראש המפלגה ייקח את משרד האוצר יכולה להיות בעיה גדולה. עשו חשבון שהולך להיות פה דברים שבאמת יפגעו במעמד הביניים באופן כזה שלא היה מאז קום המדינה. ואז הם אמרו, יש לנו מזל שבמדינת ישראל יש חרדים, וכשיש חרדים - אנחנו את כל האש נעיף עליהם.

"אבל אני רוצה להגיד לכם, אני יהודי מאמין, אנחנו משחקים באש, ושתדעו ותקבלו שאנחנו מאמינים בזה, כשלא פגעו בתורה היה שקט, שקט בטחוני, סוריה הייתה מדינה רחוקה, היה שקט. דירוג האשראי של מדינת ישראל עלה, מבחינת כלכלית היינו במצב מצוין.

"אבל אם כשהתחילו לפגוע בתורה, סוריה נהייתה קרובה, טילים כוונו לתל אביב, אני מאמין בזה באמונה שלימה, כמוני יש מאות אלפי ואולי מיליונים שמאמינים בזה, אין חכמות בעניין הזה, פגעו בתורה". וסיים: "אתם לא תחנכו אותנו, לא נשנה דבר".

ח״כ הרב יעקב אשר, הח"כ הטרי של דגל התורה, הגיש הצעת אי אמון בממשלה בשם סיעת יהדות התורה, הנושא הינו העלאת המע״מ ויוקר המחיה. אך בין דבריו התייחס יעקב אשר גם למערבולת בנושא הגיוס.

בנאומו הוא סקר את כשלונותיו של שר הכלכלה נפתלי בנט בשדה הכלכלי והזכיר את הבטחותיו הגדולות ברפורמה בנמלים,

"הגדיל לעשות שר הכלכלה כשסיפר על גדודי צבא שיכולים כבר עכשיו להפעיל את המנופים", אמר, "אולי אלו הגדודים הידועים מוועדת פרי. הכל כותרות, הכל בומבסטי".

"אי אפשר לעלות את יעד הגירעון ולהגיד שתוך שנתיים יהיה בסדר", המשיך ותקף, "זה לא מרגיע, מכירת האשליות לציבור באה לידי ביטוי גם בוועדת פרי, תדעו שזה לא יצלח לכם, עולם התורה ימשיך ויפרח, ומי שרוצה ללמוד ימשיך וילמד. אתם מוכרים אשליות וכותרות, בכדי להשכיח את הטעויות הכלכליות הנוראיות שלכם".

חבר כנסת הותיק הרב מאיר פרוש התייחס גם הוא לנושא בישיבה של וועדת חוץ ובטחון במשרד החוץ: "תושבי חו"ל חרדיים לא ישקיעו בישראל", אמר, "וייגרם נזק רב לכלכלה הישראלית".

הישיבה התקיימה היום (שני) בראשות סגן שר החוץ, זאב אלקין, מנכ"ל משרד החוץ, מר רפי ברק, וראשי האגפים השונים, ובו קיבלו חברי הוועדה סקירה על התרחשויות שונות בעולם.

"אם הגזירות יתממשו", אמר פרוש, "או שהאווירה שנוצרה כאן בישראל נגד חרדים תימשך, אלפי תושבי חו"ל חרדיים, אשר מגיעים מידי שנה לישראל לישיבות והכוללים, יעדיפו לא להגיע לישראל ולהישאר ללמוד בחו"ל, כאשר יהיה לזה השלכה ישירה על הכלכלה בישראל זאת משום, שתושבי חו"ל מגיעים לישראל עם כסף זר, מביאים את משפחותיהם, רוכשים ושוכרים דירות ועוד.

"בנוסף, הזכיר להם פרוש, את העובדה שבשנת 1982 ערכו ארכיאולוגים חפירות בעיר דוד, מה שגרר למחאה חריפה של הציבור החרדי בישראל, כאשר הממשלה דאז מורה לכוחות הביטחון לנקוט באלימות רבה נגד המוחים, מה שהביא לסערה גדולה. התגובות הקשות של יהודים ברחבי העולם לתגובה האלימה של הממשלה בישראל, הביאה את נשיא המדינה ושגרירי ישראל ברחבי העולם להתערב ולבקש מהמשלה בישראל להרגיע את המראות הקשים ששודרו בעולם שפגעו בתדמית של מדינת היהודים.

"מה שהיה אז, זה כאין וכאפס, למה שיקרה אם חלילה חוק הגיוס יעבור", הזהיר, "דעו לכם שמשרד החוץ יצטרך לעמול קשות כדי לתקן נזקים תדמיתיים שיגרמו למדינה, כתוצאה ממלחמת אחים זו".

צריך צבא מקצועי

אך גולת הכותרת היא התגובה של ישראל אייכלר שלעולם אינו מכזיב, באמירה חריפה ומתובלת היטב: הח"כ אמר כי, "גיוס החובה לכל יהווה נטל על המערך הלוחם. מיליארדי שקלים יבוזבזו על חיילים שאינם תורמים דבר לביטחון המדינה".

בנוסף חזר אייכלר על קריאתו להפוך את צה"ל לצבא מקצועי, והוסיף כי "רק ביטול גיוס החובה ישמיט את הבסיס הדמגוגי של אויבי החרדים המבקשים להשתמש בצבא למלחמה נגד התרבות היהודית. במלחמת התרבות ניצחנו, וננצח את עוקרי נשמת ישראל", הוא הוסיף.

תוך כך, בניסיון כנראה להרגיע את הרוחות, נמסר כי ח"כ איילת שקד היא שתעמוד מטעם מפלגת 'הבית היהודי' בראש הוועדה לשוויון בנטל שתוקם באופן משותף מכמה ועדות שונות.

מדובר לאחר שחוק השוויון בנטל יגובש ויגיע לאישור בכנסת, או אז תוקם הועדה המיוחדת שתפקידה להעביר את החוק. על פי ההסכם הקואליציוני שייך תפקיד יו"ר ועדה זו לבית היהודי.

שקד מהווה דמות של 'גשר' בין חרדים לחילונים, המתבטאת בעצם נוכחותה כנציגה חילונית במפלגה דתית, ולפיכך הוחלט כי אין ראוי ממנה לעמוד בראשות ועדה בנושא רגיש שכזה ביחסי חרדים-חילונים.
חרדים חילונים איילת שקד נציגה הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד