י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תקדים: בית הדין חייב תשלום כתובה לאשה לא נשואה

מוני הראל, איש עסקים תל אביבי מוכר, חוייב בתשלום מזונות אשה וכתובה לנטלי הראל-לזר, למרות שבית הדין פסק כי קידושיה היו פסולים והיא אינה אשתו לפי ההלכה

בית דין. צילום אילוסטרציה
בית דין. צילום אילוסטרציה

בפסק דין תקדימי החליט לאחרונה בית הדין הרבני הגדול לערעורים בירושלים כי אישה שרומתה והייתה סבורה שהיא נשואה, זכאית לקבל מזונות אישה וכתובה למרות שהנישואים בין הצדדים לא היו תקפים, זאת עקב העובדה שאחד מעדי הנישואין לא היה שומר שבת.

תחילתה של הפרשה בתביעה לגירושין שהגיש מוני הראל, בעליה לשעבר של קבוצת הפועל תל אביב, לבית הדין הרבני בתל אביב, ובתביעה למזונות שהגישה נטלי הראל-לזר, שהיתה סבורה שהיא אשתו, לבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן.

בית המשפט פסק לאישה סכום מזונות הקרוב ל-50,000 שקל לחודש, בעוד בית הדין הרבני לא קיבל את תביעת הגירושין.

הבעל הגיש תביעה נוספת לבית הדין הרבני, בה ביקש להצהיר על נישואיו כלא תקפים עקב העובדה שבנישואין נכח רק עד אחד והוא הרב שערך את החופה.

האישה מצידה טענה כי בחופה נכח עד נוסף מלבד הרב המחתן, חברו הקרוב של הבעל, אך טענה זו לא הועילה לה מכיון שאותו חבר איננו שומר שבת, ועל כן פסק בית הדין הרבני כי נישואי הצדדים אינם תקפים ואין לאישה זכאות למזונות וכמובן שלא לכתובה.

לאור פסק דין זה ביטל בית המשפט לענייני משפחה את תשלום מזונותיה של האישה.

במצוקתה ערערה האישה לבית הדין הרבני הגדול לערעורים, ולפני מספר ימים ניתן פסק הדין החדשני, בו קבע בית הדין בדעת רוב כי למרות שנישואי הצדדים לא תפסו על פי ההלכה, מגיעים לאישה דמי מזונות וכתובה. בית הדין נימק את פסק דינו בכך שהאישה הוטעתה, הייתה בטוחה שהנישואים תקפים לכל דבר והתחייבה בכלל ההתחייבויות של אישה נשואה.

עו״ד אברהם אינדורסקי, בא כוחה של האישה, סירב לפניית ׳בחדרי חרדים' להגיב לגופם של דברים, אך ציין שאכן מדובר בפסק דין תקדימי.

עו"ד פרופסור דב פרימר, בא כוח הבעל, טען בתגובה בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי: ״בית הדין פסק בצורה חדשנית הן מבחינת דין תורה והן מבחינת המשפט הישראלי״. הוא הוסיף: ״אנו שוקלים בקשה לדיון חוזר ופנייה לבג״ץ. בכל מקרה התיק עובר למגרש של בית המשפט לענייני משפחה להחלטה בנדון״.

גורם משפטי ציין כי בישראל קיימים עשרות אלפי זוגות שנישאו כשאחד העדים בטקס הנישואין אינו שומר שבת, כך שבנישואין היה נוכח רק עד אחד כשר, הרב שנשלח מטעם הרבנות לערוך את החופה. עוד נודע כי האשה מתכוונת להגיש תביעה לנזיקין נגד הרבנות הראשית והרב, אך הפעם תגיש את התביעה לבית המשפט.
מזונות תביעה שבת עד בית דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד