ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
מצאו בצקת בעצבי הראייה

דאגה מקורונה וסגרים: בת 14 כמעט התעוורה מהשמנת יתר

בת 14 מירושלים כמעט התעוורה בשל תופעה נדירה הקשורה בהשמנת יתר. ניתוח דחוף ומורכב הציל את ראייתה. ד"ר דניאל רפפורט: "מאמרים שפורסמו בעולם קושרים את הקורונה והסגרים כגורם לעלייה במספר הצעירים שסובלים מהשמנת יתר, ובהתאם גם עלייה במספר מקרים של הופעת לחץ גבוה תוך גולגלתי אידיופתי"

רופאים בשערי צדק. אילוסטרציה
רופאים בשערי צדק. אילוסטרציה צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ברקע העלייה במספר הצעירים שסובלים מהשמנת יתר בעקבות נגיף הקורונה והסגרים שבאו בעקבותיו: בת 14 מירושלים כמעט התעוורה בשל תופעה נדירה הקשורה בהשמנת יתר, אך מומחי העיניים בבית החולים שערי צדק ביצעו ניתוח דחוף ומורכב שהציל את ראייתה. 

רוני, בת ה-14 מירושלים, החלה להתלונן על כאבים חזקים בצווארה לפני מספר שבועות. אמה חשבה כי מדובר בלחץ נפשי בשל המבחנים, שנערכו באותם ימים בבית ספרה, אלא שהכאבים לא פסקו. אמה המודאגת החליטה לקחת אותה לבדיקה אצל רופאת המשפחה שקבעה שאין מקום לחשש וכי ככל הנראה מדובר בתופעה שנגרמה מלחץ נפשי בשל המבחנים.

בהמשך נוספו לכאבי הצוואר גם כאבי כתפיים וטשטוש בראייה ובהמשך עיוורון, אבל במשך מספר שבועות, אף רופא לא הצליח לפענח את הגורם לתופעות הקשות. בביקור חירום אצל רופא עיניים בקהילה שלמרבה המזל היה ער לתופעה, הופנתה רוני למיון שערי צדק. הבדיקות במיון מצאו בצקת בעצבי הראייה ולחץ תוך גולגולתי מוגבר עם פגיעה קשה בראייה.

לאחר שנשלל כיוון של גידול בבדיקות ההדמיה, בוצעה בדיקת עיניים במהלכה אותרה הבצקת בעצבי הראייה ובוצע הניקור המתני, בדיקה אבחנתית למדידת הלחץ שמנקזת נוזל ומורידה את הלחץ באופן זמני, ובנוסף הוחל מיד בטיפול התרופתי. אך כיוון שכבר נצפה נזק משמעותי לראייה ולשדה הראייה הוחלט על ביצוע הניתוח באופן דחוף, בכדי לתת לרוני סיכוי לראות.

ד"ר דניאל רפפורט, מנהל היחידה לנוירו-אופתלמולוגיה במחלקת העיניים במרכז הרפואי שערי צדק, שאבחן מיד את התופעה מסביר כי מדובר בתופעה ששכיחותה הולכת ועולה לצד עליה בחומרתה בארץ ובעולם. "זה נדיר מאוד שמטופלים נזקקים לניתוחים במחלה זו, ברוב המקרים טיפול תרופתי וירידה במשקל הם הפתרון לטיפול בתופעה, ללא נזקים משמעותיים לראייה. כאשר הגורם לתופעה זו הוא בעצם לחץ גבוה בתוך הגולגולת הגורם לכאבי ראש ומסכן את עצב הראייה. במקרים קשים עלולה להיגרם פגיעה בראייה שאם לא תטופל באופן מידי עלולה להחמיר ואף להיות קבועה, ואכן השנה ראינו עליה במספר המקרים ובתוכם עליה במספר המקרים הקשים, כולל שלושה מקרים שנזקקו להתערבות ניתוחית כזו, לעומת שניים בלבד שבהם טיפלתי בעבר בכל שנותיי כרופא עיניים".

לדבריו, "מאמרים שפורסמו בעולם קושרים את הקורונה והסגרים כגורם לעלייה במספר הצעירים שסובלים מהשמנת יתר, ובהתאם גם עלייה במספר מקרים של הופעת לחץ גבוה תוך גולגלתי אידיופתי (IDIOPATHIC INTRACRANIAL HYPERTENSIONׂ) במקביל למגפת ההשמנה. רופאים בקהילה אינם מודעים מספיק לתופעה דבר שעשוי להחמיר את הקליניקה של טיפול במקרים מסוג זה. הסיכוי ללקות בתופעה הזאת הוא 1-2:100,000 ומתגבר פי 19 כאשר מדובר בהשמנת יתר".

עיוורון בית חולים שערי צדק קורונה סגר השמנת יתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד