י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"כשנשים שרות, לאפשר לחיילים חרדים לצאת"

השרה לימור לבנת בעד החרדים: "אי אפשר לומר לחרדים: תהיו ביחידות רגילות ולא מעניין אותנו כלום. אם מקיימים ערב יחידה, לא צריך להביא נשים שישירו שם"

השרה לימור לבנת. צילום: פלאש90
השרה לימור לבנת. צילום: פלאש90

שרת התרבות לימור לבנת, חברת 'ועדת פרי', קראה הבוקר (ג'), במהלך דיון בוועדה לקידום מעמד האשה לח״כיות - לדרוש מנציגי מפלגותיהן ב'ועדת פרי' כי שוויון הנשים בצה"ל ייקבע כחוק.

הדברים נאמרו במהלך דיון על ההשלכות המגדריות של השוויון בנטל.

על פי החוק החדש, צה"ל יידרש לדווח לגבי מעמדן של הנשים בצבא עם גיוס החרדים. "אנחנו רוצים לגייס את החרדים לצבא ולעשות מהפכה, שחשובה מאוד לצה״ל ולחברה הישראלית. כדי להגשים זאת, עלינו לאפשר לחרדים שמתגייסים, לשמור במידת האפשר על אורח חייהם, מבלי לפגוע במעמדן ובזכויותיהן של הנשים בצה״ל״, אמרה לבנת.

עוד אמרה לבנת: "פקודת השירות המשותף עדיין אינה קיימת, למרות שעברו שנתיים מאז הורה הרמטכ"ל לכתוב אותה. זה בעייתי, כי הפקודה מאד חשובה. הצבא הוא ארגון גברי במהותו והבעיות שמתמודדים איתן בתוך הצבא משקפות בעיות במישור האזרחי, כמו הדרה או קיפוח נשים.

"שר הביטחון אמר בוועדת פרי דברים מדהימים על שירות הנשים בצבא, שהן מהוות חלק מרכזי וחשוב במגוון תפקידים, החל מלוחמות ובקריות ותומכות לחימה. כולנו זוכרים תקופות בהן נאבקנו על פתיחת תפקידים לנשים".

"עמדתי", הדגישה השרה לבנת, "שצריך למצוא איזון עדין שמשמעותו לא ייקוב הדין את ההר. כלומר אי אפשר לומר לחרדים אתם תהיו ביחידות רגילות ולא מעניין אותנו כלום. צריך לאפשר להם לשמור על אורח החיים שלהם ביחידה שלהם. אם הם מקיימים ערב יחידה, לא צריך להביא נשים שישירו שם. אבל אם הם משתתפים באירוע עם יחידות אחרות, אז גם חיילות ישירו שם, ולאפשר למי שלא חייב לא להשתתף".

תא"ל רחל טבת ויזל, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים: "נצח יהודה זו יחידה הומוגנית. קצינה הייתה צריכה לבדוק שם מטבח לקראת הרחבתו לגדוד חרדי נוסף. קצין אמר לה ביוזמתו האישית שנשים לא נכנסות לבסיס. הדבר הגיע לידיעתנו וערבנו מיד את המג"ד שהנחה את כל המפקדים שהבסיס לא סגור לנשים.

"אין להם מד"סית, אבל קצינות מחשוב יכנסו. זה מורכב. העיקרון הוא שבכל אחד מהדיונים, החל מדיון מערכתי ועד דיון אם לפתוח מקצוע נוסף לחרדים, תמיד יועצת הרמטכ"ל לנשים תהיה שותפה. כל דבר שקשור לשירות חרדים, תמיד אני או סגניתי וגם נציג קצין חינוך ראשי יהיו מעורבים".

ח"כ מירב מיכאלי אמרה ליועצת הרמטכ"ל: "אנחנו תוקפות אותך במקום שאת תשתמשי בנו כגב שלך. הכי חשוב שיונהג בצה"ל מיון לפי כישורים ושירות דיפרנציאלי".

יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר עליזה לביא: "השרה לבנת זקוקה לעזרת הפורום שיושב פה סביב השולחן. הסוגיה חייבת להיות חלק מהחוק וזה בידינו. חייבים גם להכיל בחוק סעיף חובת דיווח לוועדה בכנסת על מצב הנשים בצבא בכלל ועל השלכת גיוס החרדים על חיילות ומפקדות בפרט. הוועדה דורשת להורות ששמירת זכותן של הנשים לשוויון בצהל תעוגן בחקיקה ולא בהחלטת ממשלה.

"הוועדה פונה לשר הביטחון ולרמטכ"ל לזרז את הכנת פקודת השירות המשותף. עלינו ליצור את האיזון הנכון על מנת לשמור על זכויותיהן של כל המיעוטים בצבא. גם צה"ל יכול לעמוד באתגר הזה, שעם כל כובד משקלו וחשיבותו – אינו דומה לאתגרים איתם הצבא התמודד ומתמודד. החרדים יצטרכו להרגיש רצויים, החילוניים יצטרכו להרגיש בטוחים, וצה"ל ימשיך לקדם תנאים להצלחה ולשוויון הזדמנויות לנשים".
שוויון בנטל לימוד לבנת צה''ל חיילים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד