י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"אסור להמעיט בעוצמת הסכנה"

ראש המל"ל לשעבר מזהיר: הסיטואציה בה איראן עלולה לתקוף

למדינת ישראל מצפה שנה לא פשוטה. מצבה האסטרטגי טוב, אך שברירי. הקיטוב הפנימי, היחלשות המשילות והתגברות הפשיעה הם רק חלק מתמרורי האזהרה המדאיגים. בין המשימות בחזית הביטחונית: מניעת הגרעין מאיראן ודחיקתה מסוריה. כך אומר ראש המל"ל לשעבר, מאיר בן שבת

ראש המל"ל לשעבר מזהיר: הסיטואציה בה איראן עלולה לתקוף
אטום, אילוסטרציה צילום: Pixabay

"אם משטר האייתוללות יחוש שקיצו קרב - איראן עשויה לתקוף את ישראל בגרעין": בטור מיוחד ל'ישראל היום' כותב מאיר בן שבת. כי מצבה האסטרטגי של ישראל ערב כניסתה של השנה האזרחית החדשה הוא טוב, אך שברירי ומרובה אתגרים.

"טוב" - כי למרות אירועי השנה החולפת, ישראל מסיימת את שנת 2021 כשמעמדה המדיני איתן, כלכלתה חזקה ויציבה, עוצמתה הצבאית אינה מוטלת בספק והיא ממשיכה ליהנות מפירות הישגיה המדיניים, מדימוי עוצמתה הביטחונית הכוללת ומיתרונותיה כאומת סטארט אפ וחדשנות טכנולוגית.

"שברירי" - נוכח המספר הגדול של הסוגיות הנפיצות, הזיקות ביניהן והשלכות הרוחב של כל אחת מהן. כמובן, בראש כולן, סוגיית הגרעין האיראני: ההתקרבות לנקודת ההכרעה והמתיחות הגוברת סביבה, במגרש המדיני ובמישור הביטחוני. כך אומר ראש המל"ל לשעבר מאיר בן שבת ל'ישראל היום'.

"מרובה אתגרים" - תיאור זה, המאפיין דרך קבע את מצבה הכללי של ישראל, מגלם הפעם גם את הקושי להתנהל לפי עקרונות התעדוף שהונחו בעבר, עקב הצורך לנהוג בעדינות ובריכוזיות יתר, מהמישור האסטרטגי ועד לרמה האופרטיבית. אתגר בפני עצמו הוא קבלת ההחלטות ביחס לחלק מהסוגיות בתוך המערכת הישראלית, נוכח הבדלי הדעות סביב שולחן הדיונים.

לכידותה של החברה בישראל היא תנאי הכרחי לחוסן הלאומי שלה. הדבר נכון לכל עת, וקל וחומר למבחנים שהמציאות המדינית ביטחונית עלולה לזמן לנו. המתיחות ביחסים שבין ערבים ליהודים בערים מעורבות מאז אירועי שומר החומות, ותחושת התסכול והירידה בביטחון האישי נוכח היחלשות המשילות והתגברות הפשיעה הקשה במגזר הערבי, יצרו סדקים חדשים והעמיקו את אלה הקודמים - תוצריו של הקיטוב הפנימי.

איראן חותרת לנשק גרעיני כדי להבטיח את משטר האייתוללות מפני התערבות צבאית חיצונית להפלתו. שרידות המשטר היא הערובה לכך שבראייה היסטורית המהפכה האסלאמית לא תהיה בגדר אפיזודה חולפת. שרידות המשטר היא גם המכשיר העיקרי להשגת החזון השאפתני שלה.

אין צורך בדמיון פרוע כדי לשרטט תרחיש שבו תסיסה פנימית קשה באיראן, שתוביל את ההנהגה להערכה שהמשטר קרוב לקיצו, תייצר אצלה פיתוי, רגע לפני הנפילה, להפעיל את הנשק הגרעיני שברשותה, בבחינת "תמות נפשי עם השטן הקטן".

מאיר בן שבת איראן גרעין איראני ישראל תקיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד