כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024

איך להימנע מפציעות ספורט ומה לעשות אם נפצעתם?

אמנם רובנו לא ספורטאים מקצועיים שעושים זאת למחייתם, אבל חלק ניכר מאיתנו מנהלים שגרה כלשהי של פעילות גופנית. לא תמיד זה הולך חלק כמו שרצינו, ולעיתים אנו מגיעים למצב בו גרמנו לעצמנו חבלה בדרגת חומרה כזו או אחרת, רק בגלל שלא עשינו זאת נכון

איך להימנע מפציעות ספורט ומה לעשות אם נפצעתם?
פציעות ספורט צילום: פיקסביי

פציעות ספורט הן בעיקר תוצאה של פעילות גופנית הנעשית בצורה לא נכונה, לצד גורמים נוספים כגון משטח אימון לא מתאים וכן אביזרים לא מותאמים. לכן מומלץ מאוד לקבל ייעוץ ראשוני כלשהו לפני שאתם מתחילים בכל פעילות גופנית לראשונה בחייכם. ההנחיות והתרגילים שיינתנו לכם על ידי אורתופד או פיזיותרפיסט, יסייעו בחימום הגוף ובמניעה של פציעות ספורט בהמשך.

בניגוד לנהוג לחשוב, פציעות ספורט הן לא נחלתם הבלעדית של ספורטאים או של מבוגרים בלבד; גם צעירים עלולים להגיע למצב הזה. "הגיע אלינו בחור בן 23 שהתחיל ללכת לחדר כושר, וגילה שההליכון גורם לו לכאבים חזקים בברכיים ובקרסוליים" - אומר אורן ניסן, מנהל רשת מכוני הפיזיותרפיה Medleader.

"המצב היה כל כך חמור עד שהוא הפסיק את הפעילות אחרי חודש, והגיע אלינו לייעוץ וטיפול. באמצעות סט תרגילים קבוע וזיהוי רמת העומס בכל תרגיל, סייענו לו להימנע מכאבים ומנזק עתידי והוא יכל להמשיך בפעילות."

הפציעות הנפוצות ביותר הן קרעים בשרירים ובגידים, שברי מאמץ בעצמות וכן דלקות כרוניות. מעבר לדברים המובנים מאליהם, כמו שמירה על משקל תקין ואורח חיים בריא באופן כללי - הנה כמה טיפים שיסייעו לכם למנוע נזק בהווה ובעתיד.

  1. חימום מקדים

אם נתחיל מיידית בפעילות הגופנית, אנו עוברים ממצב של מנוחה למצב של מאמץ והפעלת לחץ על מערכת השלד והשרירים. דבר זה עלול להסתיים ביצירת נזק כגון קרע בשריר, קריעת גיד ואפילו נזק לעצמות.

כדי למנוע מהגוף להגיע למצב הזה, נדרש לבצע סט תרגילי חימום - ריצה קלה, קפיצות במקום בשילוב פתיחה וסגירה של ידיים ורגליים וכן הלאה. תרגילי החימום יזרימו דם לכלל האברים בגוף, ויאפשרו להם להתרגל לשלב הבא שהוא הפעילות הגופנית עצמה.

  1. מתיחות לפני, אחרי ותוך כדי

מתיחות יכולות לבוא גם לפני האימון אבל בעיקר מיועדות לאחר מכן ובמהלך האימון עצמו. בניגוד לנהוג לחשוב, מתיחות הנעשות בצורה נכונה לא רק מונעות שרירים תפוסים בהמשך, אלא אף נזקים חמורים יותר כגון קרעים ושברי מאמץ. מומלץ לשלב את המתיחות יחד עם הפעילות האירובית ותרגילי הכוח, כך שבעצם תוכלו ליצור לעצמכם הרגל חדש לעשות מתיחות תוך כדי האימון.

  1. ביצוע נכון

יש להקפיד לבצע כל תרגיל או אימון בצורה הנכונה, על גבי המשטח המתאים ועם האביזרים הנלווים המותאמים (במידה שיש כאלה). אתם יכולים לבצע חימום ומתיחות בצורה תקינה, אבל אם התרגיל עצמו יבוצע במאמץ רב מדי או בצורה שגויה, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם גפה פגועה בדרגת חומרה כזו או אחרת.

כל תרגיל או אימון צריכים להתבצע בהתאם לתוכנית אימון ספציפית, הבנויה לפי סרגל מאמצים המותאם אישית לכם. מאמן כושר, אורתופד, רופא ספורט או פיזיותרפיסט מומחה יוכלו לסייע לכם בזיהוי העומסים המופעלים על איברי הגוף במהלך התרגול, ולבצע אותם בצורה הנכונה ביותר עבורכם.

מה עושים במקרה של פציעה

אם בכל זאת לא הצלחתם למנוע פציעה במהלך האימון או התרגול, ואתם חשים כאבים - אל תהיו גיבורים. הפסיקו מייד את הפעילות שגורמת לכך ופנו לקבלת טיפול. עליכם לקרר את המקום בהקדם, להרים את הגפה הפגועה ובעת הצורך להשתמש גם בתרופות נוגדות דלקת (כל זאת בהוראת רופא או גורם מוסמך אחר).

קירור ומנוחה הם הגורמים החשובים ביותר במניעת נזק נוסף, מעבר לזה שכבר קיים. הקפידו לתת לעצמכם את המנוחה הראויה, כדי שתוכלו לשוב לפעילות בפיקוח מקצועי - שיוודא שלא ייגרם לכם נזק חוזר.

לא בטוחים אילו תרגילי חימום ומתיחה יש לבצע? לא סגורים על הביצוע הנכון של כל תרגיל? פנו לגורם מקצועי.

פציעות קלות ספורט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}