כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

פיצוץ בדיוני 'ועדת פרי' • שר הבטחון: "יש אווירה של שנאה"

דיוני ועדת פרי הופסקו על רקע ויכוח אם להטיל סנקציות פליליות על אי-התגייסות • שר הבטחון בוגי יעלון מחה באמצע הדיונים: "יש אוירה של שנאה" • השר יעקב פרי זעם ועזב את הישיבה

ועדת פרי הערב. צילום: אוהד צויגנברג
ועדת פרי הערב. צילום: אוהד צויגנברג



פיצוץ דיוני ועדת פרי: ישיבת הועדה שדנה הלילה (ב), בהמלצת לגיבוש החוק לשיוויון בנטל, הופסקה לאחר עימות בין יו"ר הוועדה השר יעקב פרי לשר הביטחון משה יעלון על הסעיף הקובע כי חוק שירות חובה יחול על הכל. משמעות הדבר הינו הטלת סנקציות פליליות במקרה שלא תהיה עמידה ביעדי הגיוס.

יעלון מחה על אווירת שנאה ודה לגיטימציה בנושא. כי תהליך ההשתלבות של החרדים הוא בלתי נמנע והדבר ניכר בשטח. והציע כי הדבר יהיה נתון לשיקול דעתו של שר הבטחון.

עוד בנושא:
'ועדת פרי' הגישה מתווה גיוס • אחרי 65 שנה: אין יותר מעמד מיוחד לחרדים

בעיצומו של הויכוח, ביקש פרי לצאת ולהתייעץ. פרי שוחח עם יועציו ועם יו"ר מפלגתו שר האוצר יאיר לפיד ובהנחייתו פיזר את ישיבת הועדה. במהלך היום ישוחחו ראשי סיעות הקואליציה ופרי ויעלון ייפגשו בניסיון להגיע להסכמות.

כך גם לא התקבל הסעיף המטיל סנקציות על ראשי ישיבות שישיבותיהן לא עמדו ביעדי הגיוס.

ועדת פרי בדיון אחרון. צילום: אוהד צויגנברג צילום: ועדת פרי בדיון אחרון. צילום: אוהד צויגנברג
ועדת פרי בדיון אחרון. צילום: אוהד צויגנברג


המיתווה שבויכוח

מוקדם יותר ועדת פרי אישרה במהלך דיון מרתוני שהחל ביום ראשון בערב את סעיף הארכת השירות לבני ישיבות ההסדר בחודש אחד בלבד - מ-16 ל-17 חודשי שירות.

המתווה המקורי של ועדת פרי דרש להרחיב את חודשי השירות בהדרגה לשנתיים, אך בשל התנגדות נציג הבית היהודי בוועדה, שר השיכון והבינוי אורי אריאל, הוחלט להתפשר על 17 חודשי שירות בלבד.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, והשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'- התנגדו להארכה המופחתת.

מהוועדה נמסר, כי בסופו של דבר הוחלט לוותר על ההמלצה להאריך את משך השירות לשנתיים, לבקשתו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ולטענת גורמים בוועדה - לאחר שהתברר שזו עמדת צה"ל.

מוקדם יותר אישרה ועדת פרי פה אחד את סעיף הפטורים לבחורי ישיבות במתווה הקבע. על פי המתווה, 1,800 פטורים יינתנו בכל מחזור למי שמכונים בחורי ישיבות "מתמידים", עילויים בתורה.

במהמשך נדחתה דרישת 'ישראל ביתנו' להחיל במסגרת החוק, גיוס שוויוני לצה"ל גם על ערביי ישראל.

כך גם אישרה הוועדה את הסעיף המבקש להחיל את חוק שירות הביטחון, המסדיר את ההוראות בדבר הגיוס לצה"ל, על מועמד לשירות ביטחון (מלש"ב) שלא התייצב בלשכת הגיוס. הסעיף אושר כעת רק כמתווה ביניים.

על פי חוק שירות הביטחון, סנקציות פליליות הקבועות בחוק יחולו גם על כל חרדי בן 17 שלא יתייצב במעמד צו ראשון.,

להיות חכמים

מוקדם יותר אמרה ראש סיעת התנועה ושרת המשפטים ציפי לבני, כי יש להשוות בין מסלול השירות לחרדים לבין זה של ישיבות ההסדר.

"שוויון בנטל זו אולי משימה מסובכת, אבל המשימה היא בעיקר מוסרית וחיונית וחברתית. מטבע הדברים בעבודת הוועדה מתגלה עד כמה גדול הפער בין עיקרון השוויון לאופן היישום שלו - או אם תרצו, בין ססמאות למציאות. הנה אחד הנושאים שמקומם במיוחד ושעליו נילחם: בעוד תלמידי ישיבות הסדר משרתים רק 16 חודשים, הרי שהמתגייסים החדשים - החרדים ישרתו יותר.

"התגייסות בני ישיבות ההסדר לשירות קרבי הוא ללא ספק ראוי להערכה, אבל בוודאי תסכימו איתי שאי אפשר לצאת בקריאה של 'כולם צריכים להכנס מתחת לאלונקה', ואז לצאת ממנה לפני כולם! זה לא שוויון בנטל. זה אי שוויון בנטל. אנחנו בהתנועה נעמוד על כך שהמילה שוויון בנטל תהיה, באופן אמיתי, המציאות של כולם. וכן, צריך גם להחיל אותה גם על אזרחי ישראל הערבים. לא בשירות צבאי. עדיין לא. אבל בוודאי בשירות אזרחי. אנחנו לא נתנה בכך את תמיכתנו בחוק משיקול של תפסת מרובה לא תפסת, אבל בעיניי כל אזרח צריך לתרום למדינה שבה הוא חי בשירות צבאי, אזרחי או לאומי. זה לא נגד סקטורים בחברה, זה בעד החברה כולה".

בדף הפייסבוק שלה כתבה ח"כ איילת שקד כי המפלגה שלה, הבית היהודי, לא תאפשר סנקציות פליליות. "זה לא יעבוד - צריך להיות חכמים, לא צודקים". ,
הסדר צבא שירות חרדים שר הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד