י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
פער בין בנים לבנות

מחקר מדאיג: המחלות וההפרעות הנפוצות בעיקר במגזר החרדי

מחקר חדש שנערך בקרב קהילות חסידיות בחו"ל ובארץ, מעלה כי המגזר החרדי סובל מרמות גבוהות יותר של השמנת יתר, אנמיה וסוכרת, ביחס למגזרים אחרים | המקור לבעיה והפתרון אותו מציעים החוקרים

מחקר מדאיג: המחלות וההפרעות הנפוצות בעיקר במגזר החרדי
חרדים עם מסכה בירושלים צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

צוותים משתי אוניברסיטאות מובילות, לידס בבריטניה ובר-אילן הישראלית, ביצעו מחקר על קהילות חרדיות ושגרת התזונה שלהן. המסקנה שעלתה היא, כי הקהילות החרדיות חוות רמות גבוהות יותר של השמנת יתר, אנמיה וסוכרת.

המחקר נערך בקרב 20 קהילות של חסידויות גור וחב"ד בישראל, בתשובה לשאלות על אורח חייהם באוכל.

החוקרים מצאו בעיות מיוחדות בתזונה, בגלל גודלן של חלק מהמשפחות החרדיות, בהן הבנות הגדולות אחראיות לפעמים על האכלת האחים הקטנים יותר, וגם כתוצאה מחוסר ידע לגבי תזונה נכונה, גורמות לצריכת מזון פחות תזונתי.

על פי הדיווח בעיתון היהודי הבריטי Jewish News, פסיכולוגית מאחת בתי הספר, ששייך לאחת הקהילות שנסקרו, אמרה, כי "ממתקים בקהילות החרדיות זה דבר נפוץ, הבנים מגיעים הביתה עם כיסים מלאים בממתקים מבית הכנסת".

המחקר חשף פער משמעותי בין בנים ובנות בתפיסת הבריאות. בניגוד לבנות חרדיות, שארוחותיהן נאכלות ברובן בבית ואוכלות ארוחות בריאות יותר, בנים מגיל צעיר יחסית אוכלים את רוב הארוחות בתלמודי תורה או בישיבות, בהן האיכות התזונתית ירודה יותר.

עוד עולה מהמחקר, כי האוכל שהילדים מביאים לבית הספר הוא בדרך כלל גרוע מבחינה תזונתית, ואינו מכיל ירקות או פירות. בבתי ספר מסוימים ניתן סנדוויץ' שמורכב בדרך כלל מלחם לבן וממרח עם הרבה סוכר.

כעת, החוקרים - שטוענים כי הממצאים שלהם מגיעים מקהילות חרדיות ברחבי העולם, מתכננים להשיק תוכנית וללמד זוגות צעירים על אורח חיים בריא, כדי שינחילו זאת לילדיהם.

קהילות חרדיות השמנת יתר השמנת יתר אצל ילדים מחקר חדש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד